De ce nu sarbatoresc crestinii praznicul Pastilor la aceeasi data?

De ce nu sarbatoresc crestinii praznicul Pastilor la aceeasi data?

Faptul că întreaga creştinătate nu a reuşit să celebreze împreună cea mai mare sărbătoare a ei reprezintă un paradox. Pe de altă parte, este util de ştiut faptul că lipsa de unitate privitoare la data Paştilor provine dintr-un timp şi decurge din factori, care nu-şi au cauzele în scindările Bisericilor. Deja în epoca apostolică, praznicul Paştilor, sărbătoarea învierii lui Hristos, a fost sărbătorit „în întâia zi a săptămânii" (Lc. 24,1; In. 20,1; vezi Mt. 28,1; Mc. 16, 2), în fiecare duminică. Această zi, duminica, era considerată de creştini ziua învierii Domnului (I Cor. 16, 2; Fapte 20, 7; Apoc. 1,10).

Confruntaţi cu chestiunea includerii praznicului şi în rândul celebrărilor anuale, pe lângă al celor săptămânale, creştinii au urmat tradiţia sărbătorii iudaice Pesah, pentru că în preajma acestei sărbători iudaice s-a petrecut moartea şi învierea lui Iisus. După ordinea vechitestamentară (leş. 12,1-6; Lev. 23, 5f.; Num. 28,16), sărbătoarea Pesah începe în seara zilei de 14 Nisan, prima lună a calendarului israelit lunar, zi care începe la echinocţiul de primăvară (egalitatea dintre ziuă şi noapte). Pornind de la interpretarea duminicii din ciclul săptămânal, în multe locuri s-a instalat obiceiul ca praznicul Paştilor să fie sărbătorit şi în ciclul anual tot într-o duminică.

Acest fapt a dus în a doua jumătate a celui de-al doilea secol la o mare dispută privitoare la data Paştilor. In timp ce în Asia Mică, de pildă, invocându-se o tradiţie preluată de la Apostolul Ioan, se sărbătorea Pastile pe 14 Nisan, dată cu zi schimbătoare, Apusul a rezervat duminica (următoare) pentru ziua praznicului, potrivit înţelesului sărbătorii. Disputa a fost finalmente aplanată la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea (325). Aici, în retragere faţă de sărbătoarea iudaică Pesah, sinodul a stabilit ca dată oficială a praznicului învierii prima duminică după prima lună plină ulterioară echinoxului de primăvară. Luată din motive de precizie astronomică, hotărârea ca Pastele „să nu fie sărbătorit cu iudeii", a primit, mai târziu, o conotaţie anti-iudaică.

De atunci s-au scurs mai multe secole până ce s-a căzut de acord asupra unei metode comune de calculare a fazelor lunii, anume asupra celei alexandrine. Astfel, aplicarea
actuală a unor calendare diferite este motivul pentru care, deşi data Paştilor este fixată după regula niceeană, voinţa Sinodului nu este luată în seamă, fiindcă - conform acesteia - Pastele ar trebui sărbătorit „peste tot în aceeaşi zi". Bisericile Ortodoxe încearcă să rămână fidele Niceei, calculând împreună data Paştelui - singura excepţie fiind Biserica Ortodoxă a Finlandei - după vechiul calendar (iulian) şi, în orice caz, după sărbătoarea iudaică Pesah, în timp ce Apusul sărbătoreşte după noul calendar (gregorian), cu treisprezece zile mai devreme, şi fără a lua în considerare clauza iudaică a Sinodului de la Niceea. Mai mult decât atât, distincţia de lunaţie (lunaţie se numeşte durata revoluţiei lunii în jurul pământului) dintre Biserica de Apus şi cea de Răsărit, care durează patru zile, este un alt motiv pentru datarea distinctă a praznicului Paştilor. Aşa s-a ajuns ca, de exemplu, în anul 1999, praznicul învierii să fie cu o săptămână mai târziu decât cel „apusean". După calendarul gregorian, prima lună plină după echinoxul de primăvară (21 martie) a fost pe 1 aprilie. Duminica următoare a fost pe 4 aprilie. După calendarul iulian, echinoxul de primăvară a avut loc cu treisprezece zile mai târziu, anume pe 3 aprilie. Deoarece după calculul vechi, luna plină a survenit cu patru zile mai târziu, anume pe 5 aprilie, Pastele ortodox a căzut pe 11 aprilie.

In timpurile recente, în 1923, Societatea Naţiunilor a preluat iniţiativa şi a propus un calendar permanent, în care ziua a 365-a şi, în anul bisect a 366-a, să fie numărate ca „zi nulă". Astfel, fiecare dată, în fiecare an, ar cădea în aceeaşi zi a săptămânii, în timp ce Pastele cade în prima duminică, după cea de a doua sâmbătă din aprilie. Această iniţiativă determinată din raţiuni pragmatice şi economice, precum şi eforturile Mişcării pentru creştinismul practic din anii '20, urmate de iniţiativa ONU din 1954 pentru o reforma calendaristică, au rămas fără succes. Reforma calendaristică cuprinsă în anexa Constituţiei Liturgice adoptată la Conciliul II Vatican (1963) a încurajat în cele din urmă Consiliul Ecumenic al Bisericilor (CEB) să reia în 1965 chestiunea datei Paştilor. La a 5-a întâlnire a CEB în Nairobi, în 1975, toate Bisericile şi-au declarat voinţa de a se înţelege asupra unei date comune a Paştelui.

Consultaţia de la Aleppo, organizată în 1997 de CEB şi de Consiliul Bisericilor în Orientul Apropiat, corespunde frământării Bisericii Ortodoxe, în al cărei catalog de teme pentru Sfântul şi Marele Sinod figurează şi chestiunea datei Paştilor. Consultaţia nu a tratat doar aspectele astronomice şi practice ale chestiunii calendarului, ci şi pe cele teologice şi pastorale, pronunţând-se în favoarea menţinerii deciziei de la Niceea. Totodată, se stabileşte, ţinând cont de datele astronomiei modeme, prima lună plină de primăvară, independent de calendarul iulian şi gregorian aflate în uz, calculând nu după Meridianul Greenwich (recunoscut din 1911 ca „meridianul zero"), ci după Meridianul de la Ierusalim.

Nădejdea că începutul noului mileniu ar putea oferi startul pentru o viitoare prăznuire comună a Paştilor, deoarece în anul 2001 Pastele, atât după calendarul iulian, cât şi după cel gregorian, a picat pe aceeaşi dată, anume pe cea corectă astronomic, pe 15 aprilie, nu s-a concretizat. Un Paşte comun a fost posibil în anul 2004. In timpul globalizării şi al înteţirii comunicării, aplicarea literară a deciziei de la Niceea înseamnă, totuşi, o contradicţie cu voinţa sinodului, căci toamna începe pentru oamenii din emisfera sudică atunci când noi, cei din emisfera nordică, avem începutul primăverii.

Anastasios KALLIS

Fragment din cartea "ASTA AŞ FI VRUT SĂ ŞTIU! 100 de întrebări adresate unui teolog ortodox", Editura Reintregirea

Cumpara cartea "ASTA AŞ FI VRUT SĂ ŞTIU! 100 de întrebări adresate unui teolog ortodox"

 

Pe aceeaşi temă

12 Aprilie 2022

Vizualizari: 2623

Voteaza:

De ce nu sarbatoresc crestinii praznicul Pastilor la aceeasi data? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact