Pastorala la Praznicul Nasterii Domnului 2010 - IPS Nicolae

Pastorala la Praznicul Nasterii Domnului 2010 - IPS Nicolae

† NICOLAE
din mila lui Dumnezeu
Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi
Iubitului cler si dreptmaritorilor crestini,
pace si bucurie de la Hristos Domnul cel nascut in iesle,
iar de la noi arhiereasca binecuvantare.

Acestea toate s-au facut ca sa se implineasca ceea ce s-a zis de Domnul
prin proorocul care zice: "Iata, Fecioara va avea in pantece si va naste Fiu
si vor chema numele Lui Emanuel, care se talcuieste: Cu noi este Dumnezeu". (Mt. 1, 22-23)

Prea Cucernici Parinti,
Iubiti Credinciosi,

La acest praznic slavit va vestesc si eu marea minune petrecuta in Bethleemul Iudeii ca Fecioara a luat in pantece, ca Fiul lui Dumnezeu s-a intrupat, ca Dumnezeu este cu noi. Este vestirea implinirii profetiilor, este Vestea cea Buna care a schimbat destinul lumii, este nadejdea fiecarui credincios ca Dumnezeu este impreuna cu el.



Aceasta minune este implinirea unui plan al lui Dumnezeu, este descoperirea tainei celei din veac ascunsa si de ingeri nestiuta. Sf. Apostol Pavel vorbeste de implinirea acestui plan al lui Dumnezeu la momentul potrivit, atunci cand omenirea era pregatita pentru primirea acestei descoperiri: Iar cand a venit plinirea vremii, Dumnezeu, a trimis pe Fiul Sau, nascut din femeie, nascut sub Lege, Ca pe cei de sub Lege sa-i rascumpere, ca sa dobandim infierea (Gal 4, 4-5). Iar calea implinirii acestui plan este una mai presus de fire si de intelegere, caci Fecioara astazi, pe Cel mai presus de fiinta naste (Condacul Praznicului).

Deodata apar in mintea omului multime de intrebari asupra acestui eveniment: cum o Fecioara sa nasca, cum Dumnezeu Creatorul sa se pogoare in sanul creaturii, cum Cel atotputernic sa se arate prunc neajutorat? Omul se afla in fata unei mari intrebari: cum? Sf. Ioan Gura de Aur exprima foarte frumos aceasta nedumerire: Vad pe Prunc si scutecele, vad nasterea Fecioarei lipsita de cele de trebuinta. Toate incarcate de saracie, toate pline de lipsa. Iata bogatie in mare saracie! Cum a saracit pentru noi cand era bogat? Cum n-a avut nici pat, nici asternut, ci a sezut in ieslea goala? (Bogatii oratorice)

Raspunde Dumnezeu descoperindu-ne calea rascumpararii noastre: prin smerenie din iubire. La Vecernia Nasterii Domnului se canta: Chipul cel neschimbat al Tatalui, pecetea vesniciei Lui infatisare de rob primeste, iesind din Maica ce nu stie de nunta, nesuferind schimbare . a ramas ce era, Dumnezeu adevarat fiind, si a luat ce nu era, om facandu-se din iubire de oameni. Din iubire pentru creatia Sa, Tatal si-a trimis Fiul sa ia chip de rob, sa se imbrace cu firea noastra, sa se faca ca unul dintre noi. Cunoastem cu totii inmul Sf. Pavel adresat crestinilor din Filipi despre smerenia Fiului lui Dumnezeu: Gandul acesta sa fie in voi care era si in Hristos Iisus, Care, Dumnezeu fiind in chip, n-a socotit o stirbire a fi El intocmai cu Dumnezeu, Ci S-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-Se asemenea oamenilor, si la infatisare aflandu-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultator facandu-Se pana la moarte, si inca moarte pe cruce (Fil. 2, 5-8). Dumnezeu fiind, Fiul s-a desertat, s-a smerit, s-a pogorat dintru cele inalte, a luat chip de rob. La Utrenia Nasterii Domnului cantam: Ce poate fi mai prejos decat pestera? ce poate fi mai smerit decat scutecele intru care a stralucit bogatia dumnezeirii?

Smerenia lui Dumnezeu are un scop precis, asa cum marturisim in Crez: Dumnezeu s-a facut om pentru noi si pentru a noastra mantuire. In Liturghia Sf. Vasile cel Mare se spune ca din Sfanta Fecioara intrupandu-se, S-a smerit pe Sine, chip de rob luand facandu-se pe Sine asemenea cu chipul smeritului nostru trup, ca sa ne faca pe noi asemenea chipului slavei Sale. Iar parintii Bisericii marturisesc ca Fiul lui Dumnezeu s-a facut Fiul omului pentru ca pe om sa-l faca fiu al lui Dumnezeu.

Aceasta este calea mantuirii omului pregatita de Dumnezeu. Dar aceasta smerenie a Fiului lui Dumnezeu pentru mantuirea omului are ca urmare inaltarea si cinstirea Lui. Sf. Pavel ne spune mai departe in Epistola catre Filipeni ca pentru aceea, si Dumnezeu L-a preainaltat si I-a daruit Lui nume, care este mai presus de orice nume; Ca intru numele lui Iisus tot genunchiul sa se plece, al celor ceresti si al celor pamantesti si al celor de dedesubt. Si sa marturiseasca toata limba ca Domn este Iisus Hristos, intru slava lui Dumnezeu-Tatal (Fil. 2, 9-11). Iar Sf. Grigorie Palama talcuieste aceasta nebanuita cale a inaltarii prin smerenie: Fire mai presus de fire Dumnezeu fiind, nu are a sui mai sus, la inaltime sau la slava mai mare. El se inalta din cele de jos, din a se cobori si smeri in fapturile Sale. Slava Celui Preainalt e coborarea la cele smerite.

Iubiti credinciosi,
La intrebarea noastra privind cum au fost cu putinta toate acestea primim raspuns lamuritor nu numai cum, ci si de ce si care este urmarea smereniei lui Dumnezeu. Caci Dumnezeu s-a aratat Prunc smerit pentru ca noi sa invatam calea smereniei. Fiul lui Dumnezeu s-a pogorat pe pamant ca pe noi sa ne inalte prin smerenie. Intelegem ca smerenia nu inseamna renuntarea la ceea ce suntem, ci inaltarea la ceea ce suntem chemati sa devenim, fii ai lui Dumnezeu dupa har. Intruparea Fiului lui Dumnezeu nu poate ramane numai un act obiectiv, de rascumparare a omului. Omul trebuie sa participe la aceasta rascumparare. Parintele Staniloae spune ca Hristos ne cere ascultare si ne roaga sa-i primim iubirea si sa-i urmam pilda de smerenie, de blandete si de slujire. El ne porunceste (ca Dumnezeu) si se roaga impreuna cu noi si pentru noi. (Teologie Dogmatica Ortodoxa, vol II).

La acest praznic slavit va doresc sa primiti aceasta vestire a smereniei lui Dumnezeu prin Intruparea Fiului. Sa descoperiti sensul inaltarii Lui prin smerenie ca si cale a mantuirii noastre. Sa aveti gandul lui Hristos, asa cum ne indeamna Sf. Pavel. Sa aflati propria cale a mantuirii urmand pilda lui Hristos cel smerit. Iar aceasta cale sa va fie prilej de nadejde si de mare bucurie la acest praznic cand ne vestim ca Dumnezeu este cu noi.


Va imbratisez frateste in Hristos Domnul si va urez sa petreceti sfintele sarbatori ale Craciunului, Anului Nou si Bobotezei cu sanatate, bucurii si pace.

La Multi Ani!
Al vostru frate intru rugaciune catre Dumnezeu,
† NICOLAE

.

16 Decembrie 2010

Vizualizari: 1724

Voteaza:

Pastorala la Praznicul Nasterii Domnului 2010 - IPS Nicolae 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact