Psihologia stoica

Psihologia stoica


Psihologia stoica

In psihologie stoicii sunt puternic influentati de Aristotel. Acesta distingea trei parti ale sufletului omenesc: sufletul vegetativ, senzorial si rational. Aceeasi impartire o gasim si la stoici : corp, suflat si ratiune."Corpului ii apartin senzatiile, sufletului instinc­tele, iar ratiunii principiile". Sufletul intrepatrunde intreg corpul ca un principiu activ viabil.

Stoicii au meritul de a fi studiat destul de amanuntit sentimentele si vointa. Ei intrebuinteaza pentru sentiment termenul "pathos", intelegand prin acest cuvant mai mult ceea ce astazi numim afect sau pa­siune. Definitia stoica a afectului este"un instinct nemasurat". Instinc­tul este genul, iar excesul diferenta specifica.

Esential pentru suflet este miscarea. De aceea Epictet si Marc Au­reliu vorbesc despre o liniste lipsita de vant a sufletului, iar Seneca despre continua liniste (tranquillitas) a acestuia. Fiecare miscare are insa in lumea organica o anumita masura ; in fiecare om trebuie ca, prin imitatie a macrocosmosului, sa ia nastere un microcosmos, asadar ceva ordonat si frumos, a carui deranjare are ca urmare boala. Prin urmare afectul, ca un instinct nemasurat, este o deranjare si o boala a sufle­tului si de aceea el este impotriva naturii. Afectul este caracte­rizat prin violenta miscarii sufletului, de aceea Zenon il mai numeste"o fluturare a sufletului", asa cum se observa la o pasare nelinistita. Interesant este ca stoicii - ca si Platon - incearca o tipologie a afectelor. Ei disting: neplacerea, placerea, frica si pofta sau dorinta, pe care le si descriu, in sens materialist, fara sa descrie si substratul fiziologic al acestora. Stoicii cunosc insa faptul ca timpul influenteaza asupra violentei sentimentului, lucru foarte important pentru tratamentul moral al pasiunilor. Seneca zice :"cel mai bun mijloc impotriva maniei este timpul".

Originea afectelor, a pasiunilor este, dupa stoici,"denaturarea ra­tiunii". Toate se intemeiaza pe erori."Prostia (stultitia) le trimite si le agita asemenea furiilor, in viata oamenilor". Dimpotriva, acela care a recunoscut adevarul, acela a recunoscut legea generala dupa care se intampla totul si dupa care acesta traieste, conform cu natura si deci lipsit de pasiuni. Acesta a recunoscut si adevaratele valori si de aceea el nu mai este tulburat de valorile parute. Adevarul elibe­reaza sufletul, caci doua sunt lucrurile"ce dau putere sufletului: cre­dinta in adevar si increderea in sine insusi", zice Seneca. Iar Marc Aureliu remarca :"Nimeni n-a suferit pierderi din pricina adevarului". Stoicii accentueaza rolul pe care-l joaca afectul atunci cand acesta reu­seste sa surpe suveranitatea"partii ganditoare" a sufletului, care este sustinut de vointa. De aceasta vointa luminata de cunoastere, sau de cunoasterea sustinuta de vointa, depinde admiterea unui principiu sau neadmiterea acestuia, acceptarea acestuia ca adevarat sau respingerea lui ca fiind fals. Mereu si mereu preamaresc stoicii aceasta suverani­tate a vointei.

Interesant mai este si faptul ca pentru stoici taria vointei se inte­meiaza pe instinctele moderate ; instinctele nemasurate, pasiunile ca­racterizeaza slabiciunea vointei. Afectele violente sunt mereu produse de o vointa slaba. Alaturi de afectele nerationale stoicii admit si afecte rationale: do­rintei i se opune vointa corecta, fricii, prudenta, placerii bu­curia.

Problema nemuririi sufletului se pare ca a avut pentru filozofii stoici o importanta minima. In concordanta cu conceptia lor psihologica materialista, stoicii reprezinta ideea ca materia ordinara a sufletului este muritoare, numai ratiunea, materia sufleteasca cea mai fina, ca parte a divinitatii, este nemuritoare. Panaetius, Epictet si Marc Aureliu neaga ca sufletul ar fi nemuritor. Chrysip afirma ca numai sufle­tele inteleptilor sunt nemuritoare. La fel si Posidonius sustine nemu­rirea sufletului, si aceasta pe temeiul a doua argumente, pe care el se pare ca le-a imprumutat de la Platon : Sufletul trebuie sa fie nemu­ritor, fiindca el este cauza miscarii, ce n-are sfarsit. Apoi sufletul nu se poate descompune, din pricina ca el este o unitate si ceva simplu. Apoi sufletul nu se naste odata cu corpul, ci intra in corp din afara, este preexistent si dupa moartea corpului el se ridica in cele mai inalte regiuni ale aerului, unde gusta aceeasi hrana ca si planetele.

Pentru Seneca, ca si pentru stoicismul mijlociu", corpul este o inchisoare a sufletului."Corpul nostru este povara si pedeapsa pentru suflet", zice Seneca. Sufletul se raporta la trup ca si Divinitatea fata de lume. Corpul ar trebui sa-i slujeasca sufletului, in timp ce insa acesta il atrage inspre noroiul vietii inferioare, terestre, si-l sileste la o lupta acerba, permitandu-i numai o cunoastere confuza. Sufletul isi are originea in focul originar divin, asadar in cer, si se intoarce dupa moar­tea corpului iarasi acolo."Dupa ce s-a purificat, scuturandu-se de gre­seli si de murdaria vietii muritoare si dupa ce s-a purtat un timp scurt deasupra noastra, sufletul se inalta in inaltimi si pluteste printre spi­ritele fericite. El"a fost primit de o ceata sfanta". Acolo se desavarseste cunoasterea care aici in lume a fost asa de nedesavarsita.

Stoicii descriu cu multe amanunte si cu patos felul in care dainu­ieste mai departe sufletul. Mai ales Seneca, face acest lucru cu multa certitudine. Sufletul se afla in apropierea divinului, pe care-l intuieste acum fata de la fata, lucru pe care in viata terestra l-a incercat zadarnic, dar nu l-a putut realiza din pricina conpului. In patria fericitilor, su­fletul priveste in toata frumusetea minunea instelata a cerului."Acea zi, de care tu te temi - zice Seneca - fiindca este ultima, este ziua de nastere a eternitatii... In aceasta zi ti se vor descoperi tainele naturii, intunericul se va imprastia si va patrunde peste tot o lumina stra­lucitoare. Gandeste-te cat de mare va fi stralucirea, in clipa in care se vor uni atatea stele ... Cum iti va straluci lumina divina, cand o vei privi la locul ei propriu". Acolo unde stapaneste Logosul lumii nu exis­ta nimic ingrozitor (Marc Aurel. VII, 53).

 

N.B.

Pe aceeaşi temă

24 Iulie 2012

Vizualizari: 7228

Voteaza:

Psihologia stoica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact