Cine i-a aparut lui Moise pe Sinai?

Cine i-a aparut lui Moise pe Sinai? Mareste imaginea.


Cine i-a aparut lui Moise pe Sinai?

Dupa marturia inspirata a Sfantului Arhidiacon si Protomartir Stefan, rostita in fata Sinedriului iudeu inaintea lapidarii, pe cand el insusi era "plin de Duhul Sfant si vedea cerurile deschise si pe Fiul Omului de-a dreapta Tatalui", profetul Moise avusese "in desertul Muntelui Sinai viziunea (aparitia) ingerului Domnului in flacara rugului aprins", dar acest inger era Fiul Omului insusi, Domnul Iisus Hristos. Acesta este dovedit de faptul ca acest Inger teofanic ii spune lui Moise: "Eu sunt Dumnezeul parintilor tai, Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac si Dumnezeul lui Iacov" (Fapt. 7, 30-33; Ies. 3, 2-6,14-15; 6, 2).

Prin urmare, ingerul care i-a aparut lui Moise era insusi Dumnezeu, sau acest Dumnezeu era Dumnezeu Care se reveleaza, Dumnezeul Revelatiei divine - Fiul lui Dumnezeu.

De fapt, in relatarea lui Moise despre aceasta aparitie, precum si in referirea si explicarea evenimentului de catre Stefan, schimbarea succesiva de nume a Celui care apare in rug: cand "ingerul Domnului", cand "Domnul", cand "Eu sunt Dumnezeul lui Avraam, lui Isaac si lui Iacov", arata ca Persoana acestei teofanii este insusi Fiul lui Dumnezeu, pentru ca El este Persoana Divina a Revelatiei din Sfanta Scriptura si de aceea poarta numele de "inger (Mesager, Emisar) al lui Dumnezeu", "inger al Sfatului celui Mare" al lui Dumnezeu, adica al Sfatului Preasfintei Treimi, ceea ce nu-L poate desemna pe Dumnezeu Tatal, pentru ca El nu Se reveleaza direct, precum spune Sf. Ioan Evanghelistul: "Nimeni nu L-a vazut pe Dumnezeu; Unicul Fiu (Monogenes), Care Se intoarce in sanul Tatalui, El L-a facut cunoscut" (Ioan 1, 18).

Acest fapt este confirmat si de textul profetului Maleahi 3, 1: "Iata ca trimit pe ingerul Meu, pentru a-Mi pregati calea inainte (cf. Is. 40, 3). Si El va intra deodata in templu, Domnul (ha Adon) pe Care il cautati; si ingerul Legamantului pe Care il doriti, iata ca vine! spune Domnul (Iahve) Savaot". Este clar ca in textul citat mai inainte identificarea mistica nu priveste ingerul numit la inceput (vezi Mat. 11,10, unde acest inger este personificat de catre Sf. Ioan Botezatorul), ci pe Adon (= Domnul) si pe ingerul Legamantului (cf. Ies. 3, 2-4 si 23, 20), nefiind vorba de Domnul Savaot, ci de un Altul.

Unicul Fiu al lut Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos este asadar Persoana Teofaniei, a Revelatiei lui Dumnezeu, caci in Vechiul Testament Teofania se manifesta adeseori prin intermediul unei Angelofanii (precum la aparitia lui Dumnezeu catre Avraam, Iacov si Moise). Insusi Hristos a spus evreilor si ucenicilor Sai "Cine M-a vazut pe Mine, L-a vazut pe Tatal" (Ioan 14, 9-l1) si "Tatal este in Mine si Eu sunt in Tatal" (Ioan 10, 38; 14, 10-l1), precum si "Eu si Tatal suntem una" (Ioan 10, 30). Prin urmare, Dumnezeu Iahve, Care S-a aratat lui Moise, este Vesnicul Fiu Unic (Monogenes) al lui Dumnezeu, Care Intrupandu-Se si devenind om de la Duhul Sfant si Fecioara Maria va deveni Iisus Hristos; Monogenes va deveni Intai-Nascut, adica Dumnezeu-Om si Mantuitor al lumii. Sf. Ioan va repeta aceasta in Apocalipsa (Apoc. 1, 8; 21, 6; 22,13), asa cum vom vedea ulterior.

Motivele pentru care evreii din timpul lui Hristos au uitat si pierdut Numele adevarat si intreg al lui Dumnezeu celui Viu si Adevarat si al Celui pe Care L-a trimis - Iisus Hristos, fara de Care si in afara de Care "nimeni nu vine la Tatal" (Ioan 17, 3; 14, 6), sunt explicate de acel evreu ravnitor si persecutor al crestinilor care a fost Saul, inainte ca insusi Hristos sa-l intalneasca si sa-l converteasca in Pavel, devenind apostolul si martorul Sau pentru intreaga viata.

Acesta spune ca este asa pentru ca iudeii care nu l-au primit pe Hristos nu il inteleg nici pe Moise si nici Sfintele Scripturi, caci "pana in ziua de azi de fapt, cand citesc Vechiul Testament, acest val ramane (pe fata lor). si pana in ziua de azi, cand il citesc pe Moise, este pus un val pe inima lor. Cand se convertesc la Domnul (= Hristos), acest val este ridicat" (2 Cor. 3, 13-l6).

Din cauza acestui "val", pe care fariseii au reusit sa-l impuna majoritatii iudeilor, ei nu au recunoscut si nu recunosc niciodata in Sfintele Scripturi profetiile clare despre Hristos-Mesia, Care, in Vechiul Testament, a aparut El insusi in acelasi timp ca ingerul lui Dumnezeu (= Herald si Mesager) si ca Dumnezeu. De aceea teofaniile si anghelofaniile vetero-testamentare erau de fapt aparitii mesianice ale lui Dumnezeu - Hristofanii, vestiri ale lui Mesia revelat progresiv Patriarhilor si urmasilor acelora.

In Vechiul Testament, de altfel, Dumnezeu insusi, prin intermediul Profetilor, de la Moise pana la Maleahi si Daniel, a prezis in mod clar ca va trimite lui Israel si prin el lumii intregi pe Unsul Sau - Mesia, sau in ebraica Masiah al lui Iahve, prin Care si pentru Care marii preoti, regii si profetii erau unsi si purtau deci numele de "Unsii Domnului", de exemplu Aaron, Samuel, David, care au fost hristosi simbolici, precum spune Sf. Chiril al Ierusalimului.

Dupa Mesia-Unsul, Care Se va arata in poporul ales al lui Israel ca "Hristos mai dinainte randuit" si datorita Caruia de fapt Israel a fost ales ca Popor al lui Dumnezeu - cateodata Israel insusi va fi numit Unsul lui Dumnezeu. Aceasta pentru ca Mesia = Hristos, promis si vestit lui Israel, ca "iesit, dupa trup, din Israel", fiind in acelasi timp Unsul si Dumnezeu.

Nu e numai o Persoana individuala, ci si o Persoana colectiva, corporativ-ecleziala, ca Mantuitor al lui Israel si al intregului neam omenesc, ca si Cap si intai Rod al Noului Israel, adica al Bisericii.

PS Atanasie Ieftici

.

16 Iulie 2008

Vizualizari: 5945

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE