Cine i-a aparut lui Moise pe Sinai?

Cine i-a aparut lui Moise pe Sinai?


Cine i-a aparut lui Moise pe Sinai?

Dupa marturia inspirata a Sfantului Arhidiacon si Protomartir Stefan, rostita in fata Sinedriului iudeu inaintea lapidarii, pe cand el insusi era "plin de Duhul Sfant si vedea cerurile deschise si pe Fiul Omului de-a dreapta Tatalui", profetul Moise avusese "in desertul Muntelui Sinai viziunea (aparitia) ingerului Domnului in flacara rugului aprins", dar acest inger era Fiul Omului insusi, Domnul Iisus Hristos. Acesta este dovedit de faptul ca acest Inger teofanic ii spune lui Moise: "Eu sunt Dumnezeul parintilor tai, Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac si Dumnezeul lui Iacov" (Fapt. 7, 30-33; Ies. 3, 2-6,14-15; 6, 2).

Prin urmare, ingerul care i-a aparut lui Moise era insusi Dumnezeu, sau acest Dumnezeu era Dumnezeu Care se reveleaza, Dumnezeul Revelatiei divine - Fiul lui Dumnezeu.

De fapt, in relatarea lui Moise despre aceasta aparitie, precum si in referirea si explicarea evenimentului de catre Stefan, schimbarea succesiva de nume a Celui care apare in rug: cand "ingerul Domnului", cand "Domnul", cand "Eu sunt Dumnezeul lui Avraam, lui Isaac si lui Iacov", arata ca Persoana acestei teofanii este insusi Fiul lui Dumnezeu, pentru ca El este Persoana Divina a Revelatiei din Sfanta Scriptura si de aceea poarta numele de "inger (Mesager, Emisar) al lui Dumnezeu", "inger al Sfatului celui Mare" al lui Dumnezeu, adica al Sfatului Preasfintei Treimi, ceea ce nu-L poate desemna pe Dumnezeu Tatal, pentru ca El nu Se reveleaza direct, precum spune Sf. Ioan Evanghelistul: "Nimeni nu L-a vazut pe Dumnezeu; Unicul Fiu (Monogenes), Care Se intoarce in sanul Tatalui, El L-a facut cunoscut" (Ioan 1, 18).

Acest fapt este confirmat si de textul profetului Maleahi 3, 1: "Iata ca trimit pe ingerul Meu, pentru a-Mi pregati calea inainte (cf. Is. 40, 3). Si El va intra deodata in templu, Domnul (ha Adon) pe Care il cautati; si ingerul Legamantului pe Care il doriti, iata ca vine! spune Domnul (Iahve) Savaot". Este clar ca in textul citat mai inainte identificarea mistica nu priveste ingerul numit la inceput (vezi Mat. 11,10, unde acest inger este personificat de catre Sf. Ioan Botezatorul), ci pe Adon (= Domnul) si pe ingerul Legamantului (cf. Ies. 3, 2-4 si 23, 20), nefiind vorba de Domnul Savaot, ci de un Altul.

Unicul Fiu al lut Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos este asadar Persoana Teofaniei, a Revelatiei lui Dumnezeu, caci in Vechiul Testament Teofania se manifesta adeseori prin intermediul unei Angelofanii (precum la aparitia lui Dumnezeu catre Avraam, Iacov si Moise). Insusi Hristos a spus evreilor si ucenicilor Sai "Cine M-a vazut pe Mine, L-a vazut pe Tatal" (Ioan 14, 9-l1) si "Tatal este in Mine si Eu sunt in Tatal" (Ioan 10, 38; 14, 10-l1), precum si "Eu si Tatal suntem una" (Ioan 10, 30). Prin urmare, Dumnezeu Iahve, Care S-a aratat lui Moise, este Vesnicul Fiu Unic (Monogenes) al lui Dumnezeu, Care Intrupandu-Se si devenind om de la Duhul Sfant si Fecioara Maria va deveni Iisus Hristos; Monogenes va deveni Intai-Nascut, adica Dumnezeu-Om si Mantuitor al lumii. Sf. Ioan va repeta aceasta in Apocalipsa (Apoc. 1, 8; 21, 6; 22,13), asa cum vom vedea ulterior.

Motivele pentru care evreii din timpul lui Hristos au uitat si pierdut Numele adevarat si intreg al lui Dumnezeu celui Viu si Adevarat si al Celui pe Care L-a trimis - Iisus Hristos, fara de Care si in afara de Care "nimeni nu vine la Tatal" (Ioan 17, 3; 14, 6), sunt explicate de acel evreu ravnitor si persecutor al crestinilor care a fost Saul, inainte ca insusi Hristos sa-l intalneasca si sa-l converteasca in Pavel, devenind apostolul si martorul Sau pentru intreaga viata.

Acesta spune ca este asa pentru ca iudeii care nu l-au primit pe Hristos nu il inteleg nici pe Moise si nici Sfintele Scripturi, caci "pana in ziua de azi de fapt, cand citesc Vechiul Testament, acest val ramane (pe fata lor). si pana in ziua de azi, cand il citesc pe Moise, este pus un val pe inima lor. Cand se convertesc la Domnul (= Hristos), acest val este ridicat" (2 Cor. 3, 13-l6).

Din cauza acestui "val", pe care fariseii au reusit sa-l impuna majoritatii iudeilor, ei nu au recunoscut si nu recunosc niciodata in Sfintele Scripturi profetiile clare despre Hristos-Mesia, Care, in Vechiul Testament, a aparut El insusi in acelasi timp ca ingerul lui Dumnezeu (= Herald si Mesager) si ca Dumnezeu. De aceea teofaniile si anghelofaniile vetero-testamentare erau de fapt aparitii mesianice ale lui Dumnezeu - Hristofanii, vestiri ale lui Mesia revelat progresiv Patriarhilor si urmasilor acelora.

In Vechiul Testament, de altfel, Dumnezeu insusi, prin intermediul Profetilor, de la Moise pana la Maleahi si Daniel, a prezis in mod clar ca va trimite lui Israel si prin el lumii intregi pe Unsul Sau - Mesia, sau in ebraica Masiah al lui Iahve, prin Care si pentru Care marii preoti, regii si profetii erau unsi si purtau deci numele de "Unsii Domnului", de exemplu Aaron, Samuel, David, care au fost hristosi simbolici, precum spune Sf. Chiril al Ierusalimului.

Dupa Mesia-Unsul, Care Se va arata in poporul ales al lui Israel ca "Hristos mai dinainte randuit" si datorita Caruia de fapt Israel a fost ales ca Popor al lui Dumnezeu - cateodata Israel insusi va fi numit Unsul lui Dumnezeu. Aceasta pentru ca Mesia = Hristos, promis si vestit lui Israel, ca "iesit, dupa trup, din Israel", fiind in acelasi timp Unsul si Dumnezeu.

Nu e numai o Persoana individuala, ci si o Persoana colectiva, corporativ-ecleziala, ca Mantuitor al lui Israel si al intregului neam omenesc, ca si Cap si intai Rod al Noului Israel, adica al Bisericii.

PS Atanasie Ieftici

.

16 Iulie 2008

Vizualizari: 6233

Voteaza:

Cine i-a aparut lui Moise pe Sinai? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact