Cunoasterea si Scriptura monahului

Cunoasterea si Scriptura monahului


Cunoasterea si Scriptura monahului

Descrierea Evangheliei ca piatra de temelie si, totodata, ca teren fertil pentru cultivarea virtutilor si a rugaciunii se apropie mult de ideea Arhimandritului Scrima privitoare la ceea ce el numeste "Scriptura monahului". André Scrima arata, in Timpul Rugului Aprins, ca "exista un fel de Scriptura a monahului, deosebita de cea a altor categorii de cititori. E o Scriptura care te insoteste pe cale, care face parte dintr-o cautare vie si iti reveleaza sensuri, iti raspunde cu locuri mai putin aparente, mai putin clasice" - pentru ca vorbeste cititorului intr-un spatiu si dintr-un spatiu diferit, unde conexiunile se realizeaza altfel decat in lumea non-liturgicului. Iar monahul lucrator in ogorul virtutilor si rugator este, spune un alt text isihast, "biserica fara de toata indoiala."

Pentru Sandu Tudor, Cartea are un sens preponderent liturgic si nici nu este de citit intr-un alt mediu sau cu o alta asezare spirituala decat cele adecvate liturgicului.

Sunt carti, arata el, alegandu-si ca exemplu Apocalipsa, care nu pot fi citite oricum. In opinia lui, Apocalipsa necesita o exegeza aparte, vizand sa-i lamureasca "rostul duhovnicesc si haric in Biserica". Daca o citim astfel vedem ca, departe de a vorbi despre sfarsitul catastrofic al lumii, cartea Apostolului Ioan aduce un mesaj de bucurie, este "complementul Buneivestiri". Asemenea unei scari sau unui urcus pe un Munte Sacru, Apocalipsa este un adevarat manual, scris in pilde si parabole ("totdeauna destainuieste mai mult decat spune"), despre aflarea sensului simbolic, euharistic, al lumii. Dar ea este accesibila astfel numai celor ce se pricep "sa manance o carte". Cititorului deprins doar cu o lectura ordinara, i se refuza tocmai esenta. Aceasta conceptie, credem noi, poate fi extinsa asupra tuturor cartilor cuprinse in Sfanta Scriptura. In definitiv, Sandu Tudor credea ca Biblia este, in intregime, o carte apocaliptica, o carte de citit in Biserica, o carte cu un rost haric si duhovnicesc si ca mediul liturgic este unicul context ce poate facilita realizarea conexiunilor adecvate mesajului, sensului.

Prin aceasta credinta, el depaseste binomul Scriptura - Traditie, introdus de altfel in teologia europeana abia pe la finele Evului Mediu si destul de strain, daca este sa-i dam crezare lui George Tavard, Parintilor Bisericii. Contrar opiniei general impartasite astazi, Biblia si Traditia nu apar, in orizontul scrierilor patristice, ca doua chestiuni net distincte, care, eventual, se completeaza reciproc. In fapt, amandoua ar tine, dupa cum deosebit de interesant va demonstra Andrew Louth, de o anume intelegere a revelatiei in stransa legatura cu paideia crestina. Scriptura, conchide teologul britanic, se naste treptat si creste concomitent cu dezvoltarea Bisericii, iar Traditia, departe de a fi cautare a adevarului de catre om, este locul unde primim Scriptura si mediul unde o interpretam. "Ceea ce ne uneste cu autorii Scripturilor - spune Andrew Louth - este viata Bisericii care merge din zilele lor pana in ziua de astazi. Scripturile s-au ivit in viata Bisericii, in Biserica ele au fost recunoscute ca Scriptura si in Biserica ele sunt citite ca Scriptura [.]. Exista o simbioza intre Scriptura si Traditie: Scriptura hraneste Traditia, iar Traditia furnizeaza tipul de receptare in care Scriptura poate fi citita ca Scriptura."

Pentru Sandu Tudor, aceasta simbioza este realizata prin gestul liturgic. El percepe liturgicul ca pe un mediu marginal si central, in acelasi timp. Este marginal, atunci cand il privim ca pe o zona de interferenta intre vazut si nevazut; este central, daca vedem in el o replica a inimii sau, cu alte cuvinte, spatiul unde are loc intrepatrunderea duhului si a sufletului, a materiei si a spiritului. Timpul, ceremonialul si edificiul propriu zis al bisericii sunt icoane a ceea ce trebuie sa se petreaca in sufletul crestinului care, prin botez, devine el insusi loc consacrat unde isi afla salas Slava divina. Analogia dintre inima si spatiul liturgic apare frecvent in textele Parintilor Bisericii. De pilda Sf. Marcu Ascetul, atunci cand vorbeste despre starea crestinului de dupa botez, compara inima acestuia cu altarul din Templul lui Solomon. Inima este descrisa aici ca jertfelnic pe care sunt lamurite, prin focul iubirii, gandurile si dorintele omului botezat. Purificate asemenea aurului, ele devin ofrande, jertfe de buna mireasma duhovniceasca si se inalta, rugaciune, ca tamaia, inaintea lui Dumnezeu. Asemenea lui Marcu Ascetul, Sf. Macarie Egipteanul infatiseaza inima ca altar, cadelnita, solee si cor, adevarat "atelier" de preschimbare a dorintelor si a capacitatilor omenesti in virtuti, prin intermediul rugaciunii. In acceptiunea celor doi autori, inima este biserica: locul interior de slujire si de inchinare, punctul de referinta, camara de taina in jurul careia se realizeaza ceea ce Parintii vor numi ulterior "indumnezeirea omului". "Sangele" care o anima este, desigur, dragostea - o "uimitoare si sacra sinergie, [.] o necurmata conlucrare pentru ordinea negraita a lumilor", dupa cum o descrie Parintele Daniil. Actul de lectura a Cartii, gest liturgic, trebuie sa fie un reflex al acestei sinergii. Biblia, arata fara echivoc poetul teolog, este de citit la masura ei, "adica extatic, in stare de rugaciune."

Intr-un sens, s-ar putea spune ca mare parte din literatura lui Sandu Tudor nu este decat o lectura in stare de rugaciune a Bibliei.

Constantin Jinga

.

05 Noiembrie 2007

Vizualizari: 2218

Voteaza:

Cunoasterea si Scriptura monahului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact