Harisma eclesiala a discernamantului

Harisma eclesiala a discernamantului


Harisma eclesiala a discernamantului

A sti ca traditia se desfasoara pe doua niveluri, cel al predicarii, kerygmatic, si cel al viziunii, dogmatic, este conditia care face posibila exersarea discernamantului eclesial. Se vorbeste mult despre discernamant in scrierile ascetice si, dupa cum in cuvintele Mantuitorului ipocrizia (discernere pacatoasa a judecatilor) este pacatul cel mai blamat, s-ar putea spune cu indreptatire ca aceasta harisma este definitorie pentru experienta duhovniceasca. A sti sa distingi calea imparateasca, de mijloc, evitand orice exces de stanga ori de dreapta - recte orice alunecare exclusiva spre formal ori fundamental -, este de cea mai mare importanta pentru infaptuirea vietii in Hristos. Ar trebui sa ne amintim insa ca aceasta harisma este la fel de esentiala pentru chiar conditia Bisericii lui Hristos, inteleasa ca "stalp si temelie a adevarului" (cf. 1 Tim 3,15), "semintie aleasa, preotie imparateasca, neam sfant, popor agonisit de Dumnezeu" spre a vorbi lumii despre Cel ce ne-a chemat din intunericul ignorantei la lumina cunostintei divine (cf.

1 Ptr 2,9). Discernamantul este cel ce permite poporului lui Dumnezeu sa refuze sugestiile "duhurilor" care nu-l adeveresc pe Hristos ca Dumnezeu intrupat (cf. 1 In 4,1-3), tinand cu tarie confirmarea venita prin Duhul Sfant (cf. Mt 3,16-17).

In aceste conditii, este oare posibil ca Biserica sa fie o marturie a adevarului fara cultivarea discernamantului? Sa fie de ajuns faptul ca cinstim cu oarecare acribie marturiile trecutului (zic oarecare pentru ca discernamantul nostru se manifesta adesea stramb, fiecare tinand cam ceea ce-i place din ce ne-a parvenit de la generatiile anterioare)? Desigur, nu. Orice biblioteca ale carei exponate nu sunt judicios administrate se scufunda sub povara datelor din ce in ce mai multe si mai prost intelese. Si orice bibliotecar vaduvit de darul discernamantului peroreaza idiot, executand anatomii in jurul trupului vietii si deversand savant detalii despre lucruri a caror inteligibilitate nu mai este o evidenta. Asa suntem si noi, plini de cunostinte dar tot mai lipsiti de cunoastere, suficienti si superficiali in sentimentul nostru de apartenenta la o Biserica a adevarului despre care nu mai stim nimic. Mai ales, suficienti si sufocati in prejudecata noastra ca Biserica detine deja intregul adevar si ca nu mai avem nimic de aflat. Riscam sa transformam Biserica intr-un depozit al obiectelor de valoare ramase de la cine-stie-ce cultura antica, acum disparuta. Dar cel mai rau este ca uitam cuvantul Domnului, care spune ca sunt multe altele lucrurile pe care el ni le-ar spune daca noi am putea sa le pricepem, si ca va veni o vreme - sa fi venit deja? - cand vom fi in stare de mai mult, purtati de Duhul adevarului (cf. In 16,12-13).

Desi cei mai multi dintre noi se falesc cu atare ganduri, inchizand ochii si astupandu-si urechile in fata tot mai insistentelor interogatii dinauntru si dinafara, Biserica nu-i detinatoarea intregului adevar si nici nu poate pretinde sa fie adevarul; ea este insa chemata si echipata sa discearna ceea ce este adevarul si sa dea marturie despre adevar. A fi traditionali nu inseamna doar a aduna, ci si sau mai cu seama a intelege. Or, cum spuneam cu o alta ocazie, a intelege depinde de articularea corecta cu planul dogmata, asadar de posesiunea dreptei viziuni asupra lucrurilor. Mai departe, a intelege inseamna a discerne din acest unghi "dogmatic", pentru a zice astfel, ce este si ce nu este eclesial. Nu exista vreo achizitie istorica a Bisericii care sa nu trebuiasca privita din cand in cand prin grila discernamantului eclesial, a criteriilor constiintei traditionale. Evident, asta implica o dramatica rasturnare a perceptiei: de unde pana acum credeam ca trebuie sa acoperim cat mai exhaustiv indefinita productie eclesiala a celor doua milenii trecute pentru a spera sa intelegem ceva, acum suntem constransi de chiar multimea datelor sa procedam la judecarea si rearanjarea lor, asadar la un exercitiu intens al discernamantului.

A privi dincolo de draperii si de decorurile incantatoare ale spectacolului - spre zarea noimelor eclesiale, idei pure, puteri configuratoare de viata.

Cand nu mai stim ce ni se transmite cu adevarat prin instrumentele care ne informeaza, nu de discernamant este vorba, ci de plafonare, uitare si epigonat. Si tocmai asta se intampla mereu mai frecvent, in idolatrele noastre reiterari ale sloganului evlaviei oarbe: "nu lua! nu manca! nu te atinge!" La intrebarea: "de ce se inchid usile imparatesti in timpul liturghiei?", raspunde inevitabil (implacabil, inexorabil etc.) placa stricata a gramofonului care scartaie: "pentru ca asa prescrie tipicul". Am acumulat atat de mult, incat nu se mai intrevede posibilitatea de a si trai sub noianul "bogatiilor traditiei noastre bimilenare". Si problema, am mai spus acest lucru, nu este ca le-am adunat, ci ca nu mai stim ce rost au toate acestea. Ramane si acum, desi manualele noastre "ortodoxe" profera emfatic "adevarul" ca harismele ar fi pierit - ciudata sustinere, pentru o Biserica numita a Cincizecimii -, ca discernamantul este singurul lucru de care avem nevoie si care nu se va lua de la noi. Eventual, ne mai dispensam de el cateodata, obositi.

Pr. dr. Doru Costache

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2736

Voteaza:

Harisma eclesiala a discernamantului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact