
In fiecare an, in prima zi dupa Rusalii, sarbatorim Sfanta Treime. Sfanta Treime este cinstita de catre crestinii ortodocsi, anul acesta, la 9 iunie. Crestinii ortodocsi marturisesc credinta intr-un singur Dumnezeu intreit in Persoane: Tatal, Fiul si Sfantul Duh. Este o singura Fiinta, Care este intreaga si deodata in Tatal, in Fiul si in Duhul Sfant. Tatal are fiinta divina una prin nenastere, Fiul prin nastere, iar Duhul Sfant prin purcedere. Tatal nenascut si nepurces naste din veci pe Fiul si purcede pe Duhul Sfant.
Preafericitul Parinte Patriarh Daniel marturisea intr-o predica inchinata Sfintei Treimi: "Unitatea in Sfanta Treime este data de perihoreza. Termenul provine din limba greaca si inseamna ca fiecare persoana are centrul atentiei si iubirii sale o alta persoana, adica fiecare persoana traieste in comuniune cu celelalte si priveste spre celelalte doua persoane. Aceasta prerihoreza inseamna ca persoanele Sfintei Treimi se contin si se daruiesc reciproc".
"Datorita perihorezei nu exista in viata Treimii nici o prioritate a unei persoane fata de alta, nici macar prioritatea Tatalui. La acest nivel, Treimea este o comuniune de egali fara ierarhie, fiindca unitatea Treimii nu se realizeaza nici prin monarhia Tatalui si nici prin legatura unitatii in Duhul Sfant, ci prin perihoreza iubirii vesnice" (Pr. prof. acad. Dumitru Popescu)
In unele icoane, Tatal este reprezentat ca un batran, care-L tine in brate pe Hristos, Cel ce poarta in mainile Sale un disc cu porumbelul Sfantul Duh. In iconografia Sfintei Treimi, Biserica Ortodoxa a preferat ca icoana a Sfintei Treimi scena biblica a aparitiei celor trei ingeri in fata patriarhului Avraam, la stejarul din Mamvri (Facere 18). Iar icoana cea mai reprezentativa a Sfintei Treimi ramane cea pictata de iconarul Andrei Rubliov.
Mentionam ca in secolul al XVII lea, in Rusia, s-a discutat in jurul acestei reprezentari a Tatalui ca un batran, iar Sinodul de la Moscova, din anul 1667, a interzis acest tip de reprezentari, marturisind: "A-L infatisa in icoane pe Domnul Savaot (adica pe Tatal) cu barba carunta, cu Fiul pe genunchi si cu un porumbel intre Ei este intru totul absurd si neverosimil, intrucat pe Dumnezeu Tatal nu L-a vazut nimeni niciodata. Caci Tatal nu are trup, iar Fiul nu in trup S-a nascut din Tatal mai inainte de toti vecii. Desi Prorocul David spune: "Din pantece, mai inainte de luceafar Te-am nascut" (Ps. 109, 3), aceasta nastere nu este in trup, ci mai presus de orice intelegere si de negrait, iar Hristos insusi spune in Sfanta Evanghelie: "Nimeni nu-L cunoaste pe Tatal, decat numai Fiul". Aceasta nastere mai inainte de veci a Fiului Unul Nascut din Tatal trebuie inteleasa in gand, dar nu trebuie si nu poate fi infatisata in icoana".
Precizam ca rugaciunile noastre incep cu formula de marturisire a credintei in Sfanta Treime: "In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh". La fel, orice slujba a celor sapte Sfinte Taine incepe cu binecuvantarea preotului: "Binecuvantata este Imparatia Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh...".
Credinta in Preasfanta Treime a fost formulata de Sfintii Parinti ai Bisericii la primele doua Sinoade Ecumenice, in Simbolul de credinta niceo-constantinopolitan: "Intru Unul Dumnezeu, Tatal Atottiitorul, Facatorul cerului si al pamantului…, si intru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut, Care din Tatal S-a nascut, mai inainte de toti vecii…, si intru Duhul Sfant, Domnul de viata facatorul, Care din Tatal purcede, Cel ce impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si slavit…"
Iulian Predescu
Citeste si:
Sfanta Treime in Rugaciunile incepatoare
-
Lavra Sfantului Serghie de Radonej - Sfanta Treime
Publicat in : Biserica in lume -
Biserica Sfanta Treime - Siret
Publicat in : Biserici si Manastiri din Romania -
Biserica Sfanta Treime din Scheii Brasovului
Publicat in : Biserici si Manastiri din Romania
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.