Limitele etice si spirituale ale puterii omului asupra creatiei

Limitele etice si spirituale ale puterii omului asupra creatiei

Puterea asupra creaţiei conferită de Dumnezeu omului nu este nelimitată.

Omul, în principiu, se poate folosi de toate cele create, dar pentru nevoile sale reale, cele ce-i sunt, adică, cu totul necesare.

Dumnezeu îi dă omului plantele ca să se hrănească, dar aceasta nu face din om un consumator şi un exploatator. Omul primeşte plantele în dar drept hrană, nu pentru a se folosi de ele în mod nelimitat (cf. Facerea 1,29-30).

Puterea asupra animalelor dăruită omului de Dumnezeu nu este deloc nefirească, dimpotrivă, nefiresc ar fi ca animalele să stăpânească asupra omului.

Dar nicăieri nu se spune că omul ar fi primit de la Dumnezeu puterea de a se folosi de ele în chip samavolnic, de a face negustorie, şi nici chiar de a se hrăni cu ele.

Textul biblic arată că omul şi animalele primesc verdeaţa şi roadele arborilor drept hrană (.Facerea 1, 29-30), şi nici vorbă de hrănirea cu carne de animal.

Vegetarianismul se arată ca rânduială pentru starea paradisiacă, ceea ce confirmă faptul că el va fi iarăşi rânduială pentru monahii ortodocşi, care se nevoiesc să regăsească duhovniceşte starea din Rai, şi la care se revine în vremea posturilor (care, în Biserica Ortodoxă, ţin mai mult de o jumătate de an), postul fiind, potrivit Sfântului Vasile cel Mare, „chipul vieţuirii omului în Rai”.

Puterea de a stăpâni animalele dată omului, este mai ales o putere de ordonare, de bună rânduire, după cum sugerează Sfântul Vasile cel Mare şi după cum se vede din frescele în care este înfăţişată viaţa din Rai. Dacă în unele traduceri citim „să le stăpâniţi”, în altele se spune să „aveţi autoritate” asupra lor, să le guvernaţi, ceea ce are încă şi mai mult un înţeles de putere spirituală. Această interpretare este confirmată de acest alt pasaj:

„Şi Domnul Dumnezeu, Care făcuse din pământ toate fiarele câmpului şi toate păsările cerului, le-a adus la Adam, ca să vadă cum le va numi; aşa ca toate fiinţele vii să se numească precum le va numi Adam. Şi a pus Adam nume tuturor animalelor şi tuturor păsărilor cerului şi tuturor fiarelor sălbatice” (Facerea 2,19-20).

Această aptitudine de a numi făpturile corespunde unei anumite ştiinţe spirituale referitor la ele, care permite cunoaşterea însuşirilor lor şi a legilor care le cârmuiesc natura, dar şi unei puteri spirituale asupra lor. Potrivit modului de a gândi al societăţilor tradiţionale (care primeşte o îndreptăţire filosofică în dialogul Cratylos al lui Platon), există o legătură firească între nume şi cele numite, iar a cunoaşte numele unui lucru înseamnă, într-un anume fel, a ţi-l însuşi şi a-l stăpâni cu ajutorul minţii. Sfântul Maxim Mărturisitorul va merge încă şi mai departe în această înţelegere spirituală, considerând că numele date creaturilor corespund raţiunilor (logoi) lor, adică esenţei lor spirituale, definită în raport cu Dumnezeu, Cel Care este principiul/originea şi finalitatea/sfârşitul lor, sau voinţei cele bune a lui Dumnezeu - sau planului dumnezeiesc - care se exprimă în ele (vom reveni asupra acestui aspect).

Alţi Sfinţi Părinţi relativizează încă şi mai mult şi văzând in aceasta puterea lăuntrică a omului asupra propriei sale animalităţi. De pildă, Sfântul Ambrozie spune că:

„Vieţuitoarele câmpului şi zburătoarele cerului |...] sunt pornirile noastre iraţionale, pentru că fiarele ar prezenta diversele patimi ale trupului, fie mai turbulente, fie chiar şi mai domoale. Iar zburătoarele cerului ce altceva socotim că sunt decât gândurile deşarte, care zboară, aidoma unor păsări, în jurul sufletului nostru şi-l poartă, printr-o mişcare variată, când încoace, când încolo?”

Aflăm de asemenea la Origen şi la Sfântul Vasile cel Mare multe tâlcuiri ample în acest sens.

Dacă revenim la înţelesul material, putem constata că diverse texte din Sfânta Scriptură arată că, deşi plantele şi animalele sunt puse sub autoritatea omului, Dumnezeu este adevăratul lor posesor şi singurul lor stăpân. Cum citim în Deuteronomul 10,14: „Iată, al Domnului Dumnezeului tău este cerul şi cerurile cerurilor, pământul şi toate cele de pe el”; sau în Psalmul 23, 1: „Al Domnului este pământul şi plinirea lui”; sau în Cartea lui Iov 12, 10: „In mâna [tr. fr.: puterea] Lui El ţine viaţa a tot ce trăieşte şi suflarea întregii omeniri”.

Ca o confirmare a acestui lucru, vedem că omul este chemat să se folosească în chip euharistie de roadele naturii, să-I redea, adică, lui Dumnezeu, prin rugăciunea
de mulţumire, darurile primite de la El, după cum auzim rostindu-se la Sfânta Liturghie: „Ale Tale dintru ale Tale, Ţie îţi aducem de toate şi pentru toate.”

In orice caz, omul se cuvine să se folosească de cele create în mod raţional şi cuvenit, ceea ce ni se arată prin porunca dată primilor oameni de a nu gusta din pomul cunoaşterii binelui şi a răului, care instituie pentru om o limită etică şi spirituală în felul în care priveşte creaturile. Astfel, Sfântul Maxim Mărturisitorul cugetă că porunca dumnezeiască îl opreşte pe om de la o desfătare simţuală de cele create, luând aminte numai la chipul lor văzut, pentru ca el să se poată menţine într-o legătură contemplativă cu acestea. Atunci când omul a încălcat porunca, şi numai atunci, viziunea sa asupra creaturilor şi felul în care se va folosi de ele s-au schimbat radical, şi el va face din ele simple mijloace de satisfacere a patimilor pe care păcatul le va tot spori în el.

JEAN-CLAUDE LARCHET
FRAGMENT DIN CARTEA "FUNDAMENTELE SPIRITUALE ALE CRIZEI ECOLOGICE", EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "FUNDAMENTELE SPIRITUALE ALE CRIZEI ECOLOGICE"

Pe aceeaşi temă

04 Noiembrie 2019

Vizualizari: 966

Voteaza:

Limitele etice si spirituale ale puterii omului asupra creatiei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

creatia facerea omului

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact