Pocainta la tinerete

Pocainta la tinerete

Viata duhovniceasca traita la o varsta tanara este un subiect care ma captiveaza de ceva timp. La un moment dat, imi propusesem sa ii intreb pe toti tinerii din comunitatea religioasa pe care o frecventez, cum au ajuns ei la Hristos, in Biserica. Am inceput acest demers, insa nu l-am continuat din 2 motive : mi-am dat seama ca unii il considera un subiect delicat si au ceva reticenta in a vorbi despre el, si al doilea, ca unii chiar nu stiu sa explice cum s-a intamplat, exprimandu-se cel mai adesea cu cuvintele « pur si simplu am inceput sa merg la biserica… ».

In urma putinei dar consistentei mele experiente de lucru cu tinerii (coordonez un grup de suport pentru adolescenti codependenti) dar si a contactelor cu acestia in diferite alte circumstante, mi-am putut da seama ca a ajunge la Hristos nu este sinonim, pentru multi dintre ei, cu a ajunge sau a face parte din Biserica. Am cunoscut baieti care au fost in Sfantul Munte si au stat luni bune, au ajutat si au muncit acolo cot la cot cu monahii, care s-au gandit serios la monahism, tineri care au mers frecvent la biserica, au dat si admitere pentru Facultatea de Teologie si care chiar au devenit preoti. Cunosc un tanar care a dat la Drept, a facut 1 an, dupa care a plecat « sa slujeasca scopuri mai inalte », asa cum s-a exprimat chiar el, la Facultatea de Teologie, al carei student este in prezent. Cunosc un alt tanar care a terminat ASE, dupa care a dat la Facultatea de Teologie si a inceput sa cante ca diacon in diferite biserici si care cunoaste si stie sa manuieste bine mineiele, proloagele si alte carti sfinte de la strana. Se poate spune, oare, despre toti acesti tineri « imbisericiti » ca s-au intors si traiesc cu si in Hristos ? sau ca fac parte din corpul Bisericii ?

Nu poti spune ca traiesti in si cu Hristos decat dupa o pocainta sincera. Pocainta, cuvant provenit din greaca (metanoia), inseamna schimbarea mintii, inlocuirea mintii vechi cu mintea noua, a mintii omului vechi cu mintea Lui Hristos. Pentru a trai cu Hristos, trebuie sa te nasti a doua oara, de Sus, prin Duhul Sfant. Dumnezeu ne cheama pe toti, prin Botez, la aceasta noua viata, pe care numai El ne poate invata sa o traim. Numai El, nimeni altcineva, nici macar parintii, pentru ca cei mai multi dintre ei nu sunt oameni duhovnicesti, si nu mai au credinta adevarata, statornica in Dumnezeu pe care sa o puna in aplicare in viata de zi cu zi, si care sa o predea copilului, prin cuvintele si comportamnetul lor. De aici si cuvantul biblic : «Multi chemati, putini alesi.» Ce inseamna acest cuvant ? De ce Dumnezeu ar chema multi, sau chiar pe toti, si ar alege apoi doar cativa ? Care sunt « criteriile de selectie » ? Este foarte simplu. Cei alesi sunt cei care, cu vointa nestramutata, Il aleg si ei pe Hristos, ca Stapanul si Dumnezeul lor si raman hotarati in aceasta alegere pana la sfarsitul vietii. Cei alesi sunt cei care Il inteleg, Il cunosc pe Hristos si devin, de-a lungul vietii, « casnicii » Lui. Sunt cei care se mantuiesc si care cunosc mantuirea, Raiul, inca de pe pamant. Cei alesi sunt cei pentru care Poruncile Domnului nu sunt niste reguli invechite, demodate sau imposibile, ci pentru care sunt niste indicii minunate pentru a urca pe scara fericirii, treapta cu treapta, sunt niste sfori ajutatoare pentru a ajunge sigur la bucuria cea adevarata si vesnica. Cei alesi sunt, asa cum spune si Parintele Rafail Noica, cei care ajung sa spuna la sfarsitul vietii lor lui Dumnezeu, din toata inima, din tot cugetul si cu toata fiinta lor : « Faca-Se Voia Ta, Doamne ! »

Cert este ca toti oamenii il cauta pe Dumnezeu in viata lor, mai mult sau mai putin constient, intr-o forma sau alta. Cei mai multi il afla pe la varsta de mijloc sau chiar in ultimii ani ai vietii, la batranete. Ce se intampla si ce anume aduce in Biserica, insa, pe tineri ? Cati din cei care vin sunt intr-o pocainta sincera si daca sunt, ce anume i-a determinat sa inceapa aceasta innoire a vietii ? M-am intrebat mult, m-am uitat in jur si am incercat sa gasesc niste raspunsuri. Pentru fiecare pare sa functioneze altceva, fiecare are momentul lui potrivit in care se hotaraste sa urmeze, sa aduca in viata cotidiana cuvantul Lui Dumnezeu. Acele momente numai Dumnezeu le stie. Un tanar poate veni la Biserica in fiecare duminica si sarbatoare, se poate imbraca cuviincios, poate chiar participa la Sfintele Taine si sa nu Il fi cunoscut inca pe Hristos, sa nu fi inceput inca pocainta. Pocainta presupune schimbarea vietii, lepadarea cugetelor lumesti, dar mai ales, pocainta inseamna SCHIMBAREA SETULUI DE VALORI INTERIOR. Crestinul autentic, care face pocainta in fiecare ceas, are ca reper pe Hristos, viata Lui si Poruncile Lui. Gandirea Lui nu poate sa semene cu a unuia care traieste in duhul acestei lumi. Pentru acesta normal si firesc este sa faca milostenie, sa nu barfeasca, sa gandeasca numai bine despre toti, si mai ales sa fie intr-o permanenta relatie cu Dumnezeu. Care poate fi « click-ul » care sa il motiveze pe tanar sa se schimbe ? O boala, o cautare neobosita a sensului, moartea prematura a cuiva drag ? Pentru fiecare poate fi altceva, suntem atat de diferiti. Conteaza poate mai putin ce te aduce la Hristos, conteaza ce te face apoi sa ramai, staruinta ta, deschiderea ta catre harul Lui Dumnezeu.

Pentru tanar este, poate, putin mai greu, sa « se apuce » de pocainta. Care ar fi MOTIVATIA ? De ce sa ma duc sa ma spovedesc, de ce sa ma duc la Biserica ? De multe ori se intampla sa ajunga in biserica multi tineri care vin la indemnul prietenilor lor, vin o perioada, poate chiar se duc si pe la manastiri, stau cu zilele, dar nu raman, nu trece mult, si se intorc la vietile lor dinainte. Am putea spune, aparent, ca scurta lor “experienta duhovniceasca » nu lasa nicio amprenta in viata lor. O fata a marturisit ieri la grup ca simte nu ia in serios viata duhovniceasca. Mi-am amintit de mine, cand, acum vreo 3 ani, marturiseam si eu acelasi lucru parintelui meu duhovnic. Am crescut si am inteles : numai iubirea Lui Dumnezeu te poate motiva sa faci pocainta adevarata si sa iti iei viata duhovniceasca in serios. Iubirea Lui stie toate, il cauta permanent pe om, si numai El stie cand va fi pentru fiecare "momentul potrivit" pentru a declansa in om o pocainta adevarata, permanenta. Asadar, toate experientele duhovnicesti, mersul la o manastire cu scoala, intalnirea cu un om duhovnicesc, citirea unei rugaciuni la vreme de necaz sau chiar un simplu cuvant auzit la scoala poate ramane in sufletul copilului/ tanarului si sapa pana cand va gasi momentul oportun sa declanseze sfanta schimbare.

Putem vorbi, asadar, de pocainta la tinerete ? Este, poate, mai greu. Tanarul este chemat, practic, sa renunte la tot ce a invatat de la parinti, la scoala, la toate prejudecatile despre oameni, lucruri, situatii, principii de viata, pentru a face loc invataturii celei noi, si unui nou sistem de valori predat de Sfintii Parinti, si de Hristos insusi. Ce poate impulsiona mai puternic un tanar care abia isi incepe viata sa inceapa pocainta, mai mult decat glasul plin de iubire al Lui Hristos, pe care daca va Vrea El, tanarul il va auzi, chiar daca a trait intr-o familie iubitoare sau intr-una cu probleme si cu violenta. Tanarul care aude si face Cuvantul Lui Dumnezeu este un tanar binecuvantat, care va sti sa isi traiasca frumos tineretea. Va sti sa imbine jocul cu munca, va fi un prieten de nadejde si un cetatean model. El va trai in primul rand moral, cu bun simt fata de oamenii din jur, fara sa cauzeze probleme, ci, dimpotriva, va cauta mereu sa gaseasca solutii. Parintele Arsenie Boca spunea : « M-am inhamat la carul unui ideal cam greu : transformarea omului in Om ». Indraznesc sa completez cuvintele dansului: cu cat te inhami mai repede la acest “car”, cu atat ai sanse mai mari sa traiesti mai repede bucuria “pe care nu o va mai lua nimeni de la tine”, si sa duci o viata fericita.

Ioana Pavel

Despre autor

Ioana Pavel Ioana Pavel

Colaborator
6 articole postate
Publica din 17 Octombrie 2011

Pe aceeaşi temă

27 Iulie 2012

Vizualizari: 3957

Voteaza:

Pocainta la tinerete 0 / 5 din 0 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • ioana Postat la 2011-12-19 18:14

    Eu as mai adauga si o a treia cale: cei care vin la Hristos, dupa multa suferinta din cauza lipsei de sens.

  • Cezar MihaiPostat la 2011-10-20 21:54

    Exista doua moduri in care omul poate sa ajunga la cunoastrea lui Hristos. Daca provine dintr-o familie credincioasa si evlavioasa, fiind dus la biserica de mic si avand parte de o educatie crestineasca, sansele de a contiunua viata in credinta sunt garantate. Si chiar daca pe la adolescenta unii se mai departeaza de biserica, in scurt timp vor reveni. Al doile mod este cel anevoios si duce la cunoasterea lui Hristos doar prin puterea ratiunii. Nu intamplator Mantuitorul ne spune..."daca nu credeti im Mine macar credeti in lucrarile mele". Si in multe alte locuri repeta "de ce nu judecati de la voi?" Judecata, ratiunea sunt cai de a ajunge la cunoastrea lui Dumnezeu. Dar putini sunt cei care ajung la credinta pe calea ratiunii. Si in acest caz Domnul iti mai da si cate o boala sau o suferinta. Ajuta mult.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact