Sinedriul

Sinedriul

 

Sinedriul

 

Traditia rabinica, bazandu-se pe Num 11, 16-17; 24-25, atribuia lui Moise fondarea Sinedriului. Nu se poate, insa, stabili nici o legatura intre adunarea celor 70 de batrani, de care ne vorbeste cartea Numeri, si Sinedriul, despre care ne vorbeste Noul Testament. E posibil ca in timpul dominatiei persane arhiereul sa fi fost ajutat de un consiliu pentru rezolvarea chestiunilor de ordin religios si financiar. In orice caz, existenta unui astfel de consiliu este atestata in epoca lui Antioh cel Mare (223-187 i.H.

); membrii acestuia apartineau aristocratiei sacerdotale. Sub Alexandra (76-67 i.H.), in acest consiliu au intrat multi carturari laici. In timpul lui Hircan al II-lea apare pentru prima data numele de sanhedrin; acesta este folosit de Iosif Flaviu pentru a desemna un corp constituit, identic senatului din timpul Seleucizilor si al domnitorilor hasmonei care i-au precedat lui Hircan al II-lea.

 

Autoritatea sinedriului a fost drastic limitata de catre guvernatorul Siriei Gabinius (57-55 i.H.), care a incercat sa introduca si in Iudeea sistemul administrativ roman. Cativa ani mai tarziu, Iuliu Cezar a extins din nou puterea sinedriului asupra intregii tari. Dupa ce a ajuns rege Irod cel Mare a executat o mare parte dintre membrii sinedriului. E putin probabil ca institutia a putut functiona in timpul domniei lui. Nu stim cum s-a reconstituit sinedriul dupa moartea lui Irod. Cert este ca sub procuratori puterea sinedriului a fost extinsa, guvernarea interna a tarii fiind in mainile lui. El era si curtea suprema de justitie a tarii, dar nu mai avea acel jus gladii, adica dreptul de a condamna la moarte. Se pare ca din timpul lui Arhelau (4 i.H. - 6 d.H.) autoritatea civila a sinedriului a fost restransa doar la Iudeea si din acest motiv sinedristii nu aveau putere juridica asupra Domnului atata timp cat ramanea in Galileea.

 

Membrii sinedriului, in numar de saptezeci, se recrutau dintre conducatorii familiilor sacerdotale, dintre batrani, care reprezentau aristocratia laica, si dintre carturari. Ultima grupa, de tendinta fariseica, era cea mai dinamica si cea mai apropiata de popor; celelalte doua reprezentau curentul saducheic. Presedinte al sinedriului era arhiereul in functiune. Astfel procesul Mantuitorului a fost condus de Caiafa, iar procesul Sf. Apostol Pavel de Anania, arhierei in functiune in epocile respective.

 

In Noul Testament cuvantul sinedriu, in special cand este folosit la plural (Mt 10, 17; Mc 13, 9), inseamna "tribunal" (Mt 5:22). Dar in majoritatea cazurilor desemneaza curtea suprema de justitie cu sediul in Ierusalim; aceasta L-a judecat si condamnat pe Domnul (Mt 26, 59; Mc 14, 55; 15, 1; Lc 22, 66; In 11, 47), si in fata ei au fost adusi si s-au aparat Apostolii Petru si Ioan, arhidiaconul Stefan si Sf. Pavel (Fapte 4, 15; 5, 21 si urm.; 6, 12 si urm.; 22, 30; 23, 1 si urm.; 24, 20).

 

Dupa Tosephta' Sanhedrin 7, 1, sinedriul isi tinea sedintele de la jertfa de dimineata pana la cea de seara. Nu se reunea in zilele de sabat sau de sarbatoare. Locul normal de sedinte al sinedriului era asa numita "sala cu pietre slefuite", construita de regele Alexandru Ianeu (103-76 i.H.). Aceasta sala se afla la intrarea in templu dinspre Valea Tyropeum, o parte a sa fiind situata pe solul sacru si o parte spre sol profan: pe usa dinspre templu intrau judecatorii, iar pe cea opusa era introdus acuzatul.

 

Se stie destul de bine cum trebuia sa se desfasoare o adunare de judecata a sinedriului. Presedintele, in mijloc, avea de o parte si de alta, asezati in forma de semicerc (pentru a se putea consulta din priviri) pe membrii sinedriului. La capetele randului era cate un grefier, cel din dreapta trebuind sa adune voturile de achitare a acuzatului, iar cel din stanga pe cele de condamnare; un al treilea grefier, asezat la mijloc, avea sarcina de a controla exactitatea consemnarii voturilor. Dupa ce presedintele enunta chestiunea, aratand pe scurt si precis vina acuzatului, fara a-l prejudicia in vreun fel, erau audiati - cate unul - martorii: mai intai martorii apararii si apoi martorii acuzarii. Martorii trebuiau sa jure ca vor spune numai adevarul. Pentru dovedirea unui fapt era nevoie de cel putin doua marturii la fel. Dupa terminarea rechizitoriului, urma votarea. Judecatorii trebuiau sa fie absolut impartiali. Majoritatea voturilor decidea. In cazurile capitale, nu votau decat cei trecuti de 40 de ani. O sentinta de achitare se putea publica in aceeasi zi, pe cand o sentinta de condamnare trebuia sa astepte pana a doua zi, in acest din urma caz judecatorii urmand a-si petrece ziua in meditatie, post si rugaciune. in acest rastimp, judecatorilor le era permis sa-si schimbe parerea numai in favoarea acuzatului, nicidecum in sens contrar.

 

Pr. Prof. Dr. Vasile Mihoc

.

12 Octombrie 2006

Vizualizari: 4944

Voteaza:

Sinedriul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact