Vechile Biserici Orientale

Vechile Biserici Orientale

Indepartarea vechilor Biserici Orientale - asa numite “schismatice” - a avut deopotriva cauze dogmatice si politice. Referindu-ne la acest lucru trebuie sa avem in vedere multiplicitatea formelor in biserica primara. Unitatea putea fi atinsa numai prin afirmarea unuia din tipurile existente ca ortodox, numindu-le pe celelalte eretice. Imparatul Constantin cel Mare a transformat Biserica, intr-un mijloc de a reface unitatea Imperiului, crezand ca orice unitate trebuie intemeiata mai ales pe temeiuri religioase, spirituale. Astfel, unitatea Bisericii a devenit un factor politic de prima importanta. Unitatea Bisericii trebuia impusa pentru unitatea Imperiului, Constantin si succesorii sai depund eforturi in acest sens. Aflate in continua confruntare, toate factiunile rivale incercau sa castige vointa imparatului. Numai asa partea victorioasa putea avea oponenti declarati eretici si condamnati ca inamici ai statului.

Din acel timp, unitatea Bisericii Imperiale coincide cu limitele puterii Imperiale, in Rasarit si Apus, unitatea luand sfarsit iar multiplicitatea incepand acolo unde “bratul” politic al Bizantului nu mai era destul de puternic. Cursul pe care l-a urmat Biserica Romei, a fost posibil numai datorita faptului ca Romei se afla in afara sferei puterii politice a Bizantului.

Factiunile bisericesti acuzate prin edictele Bisericii Imperiale, in care erau declarate eretice iar membrii lor persecutati ca inamici ai statului, au urmat doua atitutini: pe de-o parte, liderii minoritatilor au emigrat in state inamice stabilind centre de unde combateau Biserica Imperiala Bizantina si teologia ei, infiintand biserici locale aflate in afara controlului Imperial; iar pe de alta, in ciuda celor afirmate impotriva lor, liderii acestor grupuri dizidente adunau nuemerosi adepti pe care autoritatile imperiale nu reuseau sa ii convinga.

Biserica Nestoriana

Nestorienii sunt un exemplu al primului tip de dizidenta. Cand Biserica Imperiala s-a pronunutat in mod oficial impotriva hristologiei Patriarhului Nestorie al Constantinopolului, cei care l-au urmat au emigrat in estul Siriei si in Persia. Acestioa au raspandit perspectiva lor teologica in randul Bisericii din Persia. Rupturii la nivel teologic, i-a urmat cea la nivel organizational; Biserica persa s-a rupt de Patriarhia Antiohiei. Persia, vechiul inamic al Bizantului, a adoptat o structura bisericeasca opusa Bisericii Imperiului Bizantin. Au fost trimise misiuni din Edesa in estul Siriei, iar mai tarziu din Persia, in intrega Indie si Asia Centrala, China, Mongolia si sudul Siberiei.

Bisericile monofizite

Bisericile monofizite sunt un exemplu al celui de-al doilea tip de rezistenta. Nu numai factorii de natura teologica ci si unii de natura politica si nationala au avut un rol important in nasterea acestor biserici. Invatatura monofizita accentua firea divina a lui Iisus Hristos pana la punctul in care natura umana era exclusa. Aderentii acestei invataturii au castigat majoritatea “Sinodului talharesc” de la Efes in anul 449 si au incercat sa-si impuna perspectiva teologica asupra intregii Biserici Imperiale. Insa, la numai doi ani mai tarziu, Sinodul de la Calcedon condamna invatatura lor ca fiind eretica. Cele doua parti au fost atat de echilibrat divizate in numar si in putere astfel incat dogma de la Calcedon a putut invinge numai dupa mult timp.

Condamnarea monofizitilor a condus la o schisma, astfel incat Bisericile Armeana, Copta (Egipteana), Etiopiana, precum si o mare parta din cea Siriana si cea Mesopotamiana, au aderat la monofizism.

Doctrina nu a reprezentat singurul factor al schismei, deoarece aceste biserici dezvoltasera deja o viata bisericeasca proprie in limbajul specific fiecareia dintre ele. Influenta factorilor “non-teologici” in adoptarea monofizismului de catare Biserica Egipeteana are un specific aparte. Doctrina monofizita a luat nastere sin perspectivele asupra naturii lui Hristos ale unor teolgi din Alexandria. Cand Sinodul de la Calcedon a condamnat invatatura ce sustinea o singura fire in Hristos, sentimentele nationaliste egiptene au fost ranite. In mod semnificativ, mai multi copti decat egipteni elenizati au aderat la invataturile monofizite. Sentimentul de dezbinare a fost intensificat de disputele dintre copti si greci, care erau lideri economici si intelectuali in Egipt. Un alt element l-a constituit rivalitatea traditionala dintre Alexandria, cu vechile pretentii asupra primatului eclesiastic, si Constantinopol - pe care alexandrinii il priveau ca un oras parvenit, lipsit de autoritate, in problemele bisericesti.

Animozitatile dintre biserici au fost adancite odata cu eforturile depuse de catre bizantini de a instala patriarhi ortodocsi de originea greaca in locul episcopilor monofiziti indepartati. Coptii au resimtit profund acet lucru. De acest conflict au beneficiat intr-un final arabii musulmani, pe care o buna parte din monofizitii copti i-au vazut ca pe niste eliberatori din catusele Ortodoxiei Bizantine.

Odata patrunsi in Egipt, arabii i-au oprimat pe copti impunandu-le religia islamica. Biserica Etiopiana a ramas monofizita pana in zilele noastre.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

03 August 2012

Vizualizari: 3280

Voteaza:

Vechile Biserici Orientale 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact