Vechile Biserici Orientale

Vechile Biserici Orientale

Indepartarea vechilor Biserici Orientale - asa numite “schismatice” - a avut deopotriva cauze dogmatice si politice. Referindu-ne la acest lucru trebuie sa avem in vedere multiplicitatea formelor in biserica primara. Unitatea putea fi atinsa numai prin afirmarea unuia din tipurile existente ca ortodox, numindu-le pe celelalte eretice. Imparatul Constantin cel Mare a transformat Biserica, intr-un mijloc de a reface unitatea Imperiului, crezand ca orice unitate trebuie intemeiata mai ales pe temeiuri religioase, spirituale. Astfel, unitatea Bisericii a devenit un factor politic de prima importanta. Unitatea Bisericii trebuia impusa pentru unitatea Imperiului, Constantin si succesorii sai depund eforturi in acest sens. Aflate in continua confruntare, toate factiunile rivale incercau sa castige vointa imparatului. Numai asa partea victorioasa putea avea oponenti declarati eretici si condamnati ca inamici ai statului.

Din acel timp, unitatea Bisericii Imperiale coincide cu limitele puterii Imperiale, in Rasarit si Apus, unitatea luand sfarsit iar multiplicitatea incepand acolo unde “bratul” politic al Bizantului nu mai era destul de puternic. Cursul pe care l-a urmat Biserica Romei, a fost posibil numai datorita faptului ca Romei se afla in afara sferei puterii politice a Bizantului.

Factiunile bisericesti acuzate prin edictele Bisericii Imperiale, in care erau declarate eretice iar membrii lor persecutati ca inamici ai statului, au urmat doua atitutini: pe de-o parte, liderii minoritatilor au emigrat in state inamice stabilind centre de unde combateau Biserica Imperiala Bizantina si teologia ei, infiintand biserici locale aflate in afara controlului Imperial; iar pe de alta, in ciuda celor afirmate impotriva lor, liderii acestor grupuri dizidente adunau nuemerosi adepti pe care autoritatile imperiale nu reuseau sa ii convinga.

Biserica Nestoriana

Nestorienii sunt un exemplu al primului tip de dizidenta. Cand Biserica Imperiala s-a pronunutat in mod oficial impotriva hristologiei Patriarhului Nestorie al Constantinopolului, cei care l-au urmat au emigrat in estul Siriei si in Persia. Acestioa au raspandit perspectiva lor teologica in randul Bisericii din Persia. Rupturii la nivel teologic, i-a urmat cea la nivel organizational; Biserica persa s-a rupt de Patriarhia Antiohiei. Persia, vechiul inamic al Bizantului, a adoptat o structura bisericeasca opusa Bisericii Imperiului Bizantin. Au fost trimise misiuni din Edesa in estul Siriei, iar mai tarziu din Persia, in intrega Indie si Asia Centrala, China, Mongolia si sudul Siberiei.

Bisericile monofizite

Bisericile monofizite sunt un exemplu al celui de-al doilea tip de rezistenta. Nu numai factorii de natura teologica ci si unii de natura politica si nationala au avut un rol important in nasterea acestor biserici. Invatatura monofizita accentua firea divina a lui Iisus Hristos pana la punctul in care natura umana era exclusa. Aderentii acestei invataturii au castigat majoritatea “Sinodului talharesc” de la Efes in anul 449 si au incercat sa-si impuna perspectiva teologica asupra intregii Biserici Imperiale. Insa, la numai doi ani mai tarziu, Sinodul de la Calcedon condamna invatatura lor ca fiind eretica. Cele doua parti au fost atat de echilibrat divizate in numar si in putere astfel incat dogma de la Calcedon a putut invinge numai dupa mult timp.

Condamnarea monofizitilor a condus la o schisma, astfel incat Bisericile Armeana, Copta (Egipteana), Etiopiana, precum si o mare parta din cea Siriana si cea Mesopotamiana, au aderat la monofizism.

Doctrina nu a reprezentat singurul factor al schismei, deoarece aceste biserici dezvoltasera deja o viata bisericeasca proprie in limbajul specific fiecareia dintre ele. Influenta factorilor “non-teologici” in adoptarea monofizismului de catare Biserica Egipeteana are un specific aparte. Doctrina monofizita a luat nastere sin perspectivele asupra naturii lui Hristos ale unor teolgi din Alexandria. Cand Sinodul de la Calcedon a condamnat invatatura ce sustinea o singura fire in Hristos, sentimentele nationaliste egiptene au fost ranite. In mod semnificativ, mai multi copti decat egipteni elenizati au aderat la invataturile monofizite. Sentimentul de dezbinare a fost intensificat de disputele dintre copti si greci, care erau lideri economici si intelectuali in Egipt. Un alt element l-a constituit rivalitatea traditionala dintre Alexandria, cu vechile pretentii asupra primatului eclesiastic, si Constantinopol - pe care alexandrinii il priveau ca un oras parvenit, lipsit de autoritate, in problemele bisericesti.

Animozitatile dintre biserici au fost adancite odata cu eforturile depuse de catre bizantini de a instala patriarhi ortodocsi de originea greaca in locul episcopilor monofiziti indepartati. Coptii au resimtit profund acet lucru. De acest conflict au beneficiat intr-un final arabii musulmani, pe care o buna parte din monofizitii copti i-au vazut ca pe niste eliberatori din catusele Ortodoxiei Bizantine.

Odata patrunsi in Egipt, arabii i-au oprimat pe copti impunandu-le religia islamica. Biserica Etiopiana a ramas monofizita pana in zilele noastre.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

03 August 2012

Vizualizari: 3315

Voteaza:

Vechile Biserici Orientale 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact