Ce este Saria?

Ce este Saria?

După cum am explicat în capitolul precedent, pentru a înţelege învăţăturile Coranului este necesar să cunoaştem contextul cărţii. Jurisprudenţa islamică reprezintă efortul de a înţelege în mod sistematic toate învăţăturile lui Mahomed, astfel ca musulmanii să ştie cum să trăiască. Produsul final sau descoperirea ultimă este Şaria.

Altfel spus, Allah a dăruit oamenilor un cod de conduită şi un set de reguli, după care să trăiască toţi musulmanii. Omul se supune lui Allah urmând aceste reguli, atrăgându-şi astfel bunăvoinţa lui şi trăind conform ordinii lui create. Aceasta este Şaria.

Cuvântul şaria însemană literal „cale" sau „cale spre apă". Este o imagine foarte grăitoare, mai ales pentru un popor al deşertului. Respectarea Şariei este ceea ce menţine viaţa credinciosului, tot aşa cum apa menţine viaţa celui însetat.

Nu oricine se poate ocupa de jurisprudenţa islamică, numită ijtihad. Având în vedere că există mii de versete în Coran şi sute de mii de hadithuri, este de aşteptat ca numai juriştii musulmani bine pregătiţi să se poată ocupa cu decelarea învăţăturilor Şariei. Juristul trebuie să acorde supremaţie Coranului, şi abia apoi să analizeze acţiunile (sunnah) şi spusele (hadith) lui Mahomed, după care să studieze opiniile adoptate de majoritatea erudiţilor islamici, sau ijma, înainte de a-şi folosi propria raţiune (qiyas). Urmând aceşti patru paşi, juristul musulman poate lua o decizie, sau fatwa, cu privire la învăţătura Şariei despre un anume subiect. Scopul ultim este aplicarea învăţăturii Şariei în viaţa musulmanilor, ceea ce poartă numele de fiqh.

Acest proces poate părea simplu, însă există mulţi factori care complică situaţia şi dau naştere unor neînţelegeri grave între musulmani. Unul dintre factorii importanţi implicaţi este abrogarea.

Abrogarea
Potrivit tradiţiei islamice, pe măsură ce Coranul era revelat, în timpul vieţii lui Mahomed, anumite învăţături şi pasaje anulau revelaţiile anterioare. De exemplu, majoritatea juriştilor musulmani clasici erau încredinţaţi că versetul săbiei (9:5) anulează pasajele paşnice din Coran, precum capitolul 109. Acest proces de anulare a învăţăturilor precedente poartă numele de abrogare, iar învăţaţii musulmani clasici considerau că există mai multe tipuri de abrogare, prin care se anulează fie textul, fie aplicarea practică a unui anumit verset coranic.

Poate cel mai problematic tip de abrogare se referă la acele porunci din Coran care încă se aplică musulmanilor, deşi textul în sine a fost abrogat. Cu alte cuvinte, se crede că în Coran sunt cuprinse anumite învăţături, pe care în prezent nu le mai găsim pe paginile sale. Pentru a găsi respectivele învăţături, trebuie să cunoşti tradiţiile hadithice corespunzătoare. Un bine cunoscut exemplu, consemnat în tradiţiile hadithice este versetul despre rajm, uciderea cu pietre. Deşi Coranul pare a afirma că biciuirea este pedeapsa potrivită pentru adulter (24:2), hadithul arată că textul corespunzător din Coran a fost abrogat, dar pedeapsa lapidării încă se aplică (Sahih al-Bukhari 8.82.816).

Această caracteristică a abrogării unor fragmente din Coran, numită al-nasikh wal mansukh în limba arabă, este un factor ce complică mult chestiunea Şariei. Cum poate şti cineva dacă o poruncă a fost sau nu abrogată? S-a ajuns la un consens cu privire la întrebarea: când anume trebuie respectată în continuare o anumită poruncă, deşi textul său a fost abrogat?

Şcolile de gândire şi musulmanul de rând

Istoric vorbind, juriştii nu au căzut întotdeauna de acord cu privire la Şaria, motiv pentru care au început să rostească fatwa contradictorii. Pe parcursul expansiunii imperiului islamic, grupuri de musulmani au urmat diverse şcoli de gândire: Shafi, Maliki, Hanbali, Hanafi sau Shii. Această din urmă şcoală se deosebea în asemenea măsură de celelalte, încât în prezent ea este considerată o ramură distinctă a islamului, ramura şiită, iar celelalte patru rămân şcolile majore de gândire sunnită.

In cadrul fiecărei şcoli, învăţaţii au dezvoltat un sistem complex de decizii şi precedente legale, clădite fiecare pe baza celor dinainte, de-a lungul mai multor secole. Până în secolul al XX-lea, musulmanii constatau adesea că, făcând parte dintr-una din aceste şcoli de gândire, erau nevoiţi să îşi aducă problemele de ordin civil sau penal înaintea curţilor de judecată corespunzătoare. Bunăoară, decizia dacă unei femei i se îngăduie sau nu să divorţeze de soţul ei trebuia luată de un jurist din cadrul şcolii ei, iar diferitele şcoli de gândire aveau reguli diferite.

După cum probabil că aţi înţeles deja, nimeni, niciodată, nu se aştepta ca musulmanul obişnuit să citească Coranul şi să decidă de unul singur cu privire la practicile islamice corecte. Nu doar că islamul în sine nu susţine suficienţa scripturilor sale, dar complexitatea fundamentelor sale face ca omul obişnuit să fie nevoit să se bazeze pe jurişti şi pe erudiţi, pentru a-şi pune credinţa în practică aşa cum se cuvine.

Şaria şi aplicarea surei 9
Şaria nu este o carte, iar legile sale sunt neclare, până ajungem la nivelul şcolilor individuale de gândire. Chiar şi aici, deciziile specifice trebuie explicate din vreme în vreme, de către juriştii musulmani, până în zilele noastre.

Prin urmare, musulmanii şi-au primit în mod tradiţional religia, prin influenţa liderilor şi a învăţaţilor lor Premisa că musulmanii trebuie să trăiască într-un anume fel pentru că aşa poruncesc Coranul sau hadithurile trece cu vederea un element decisiv din concepţia musulmană despre lume şi viaţă, şi anume distilarea Şariei prin autorităţile musulmane. Dacă juriştii şi imamii afirmă că sura 9 nu îşi găseşte aplicare în viaţa musulmanului contemporan şi că acesta ar trebui să trăiască în pace cu vecinii săi evrei, creştini şi politeişti, atunci se cuvine ca musulmanul să asculte de imamul său şi să trăiască în pace. Dacă imamul este onest sau consecvent în deciziile sale este o cu totul altă problemă.

Nabeel Qureshi

Fragment din cartea "Jihadul - un răspuns creştin", editura Casa Cartii

Cumpara cartea "Jihadul - un răspuns creştin"

 

Pe aceeaşi temă

18 Septembrie 2018

Vizualizari: 3014

Voteaza:

Ce este Saria? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact