Ce este Saria?

Ce este Saria?

După cum am explicat în capitolul precedent, pentru a înţelege învăţăturile Coranului este necesar să cunoaştem contextul cărţii. Jurisprudenţa islamică reprezintă efortul de a înţelege în mod sistematic toate învăţăturile lui Mahomed, astfel ca musulmanii să ştie cum să trăiască. Produsul final sau descoperirea ultimă este Şaria.

Altfel spus, Allah a dăruit oamenilor un cod de conduită şi un set de reguli, după care să trăiască toţi musulmanii. Omul se supune lui Allah urmând aceste reguli, atrăgându-şi astfel bunăvoinţa lui şi trăind conform ordinii lui create. Aceasta este Şaria.

Cuvântul şaria însemană literal „cale" sau „cale spre apă". Este o imagine foarte grăitoare, mai ales pentru un popor al deşertului. Respectarea Şariei este ceea ce menţine viaţa credinciosului, tot aşa cum apa menţine viaţa celui însetat.

Nu oricine se poate ocupa de jurisprudenţa islamică, numită ijtihad. Având în vedere că există mii de versete în Coran şi sute de mii de hadithuri, este de aşteptat ca numai juriştii musulmani bine pregătiţi să se poată ocupa cu decelarea învăţăturilor Şariei. Juristul trebuie să acorde supremaţie Coranului, şi abia apoi să analizeze acţiunile (sunnah) şi spusele (hadith) lui Mahomed, după care să studieze opiniile adoptate de majoritatea erudiţilor islamici, sau ijma, înainte de a-şi folosi propria raţiune (qiyas). Urmând aceşti patru paşi, juristul musulman poate lua o decizie, sau fatwa, cu privire la învăţătura Şariei despre un anume subiect. Scopul ultim este aplicarea învăţăturii Şariei în viaţa musulmanilor, ceea ce poartă numele de fiqh.

Acest proces poate părea simplu, însă există mulţi factori care complică situaţia şi dau naştere unor neînţelegeri grave între musulmani. Unul dintre factorii importanţi implicaţi este abrogarea.

Abrogarea
Potrivit tradiţiei islamice, pe măsură ce Coranul era revelat, în timpul vieţii lui Mahomed, anumite învăţături şi pasaje anulau revelaţiile anterioare. De exemplu, majoritatea juriştilor musulmani clasici erau încredinţaţi că versetul săbiei (9:5) anulează pasajele paşnice din Coran, precum capitolul 109. Acest proces de anulare a învăţăturilor precedente poartă numele de abrogare, iar învăţaţii musulmani clasici considerau că există mai multe tipuri de abrogare, prin care se anulează fie textul, fie aplicarea practică a unui anumit verset coranic.

Poate cel mai problematic tip de abrogare se referă la acele porunci din Coran care încă se aplică musulmanilor, deşi textul în sine a fost abrogat. Cu alte cuvinte, se crede că în Coran sunt cuprinse anumite învăţături, pe care în prezent nu le mai găsim pe paginile sale. Pentru a găsi respectivele învăţături, trebuie să cunoşti tradiţiile hadithice corespunzătoare. Un bine cunoscut exemplu, consemnat în tradiţiile hadithice este versetul despre rajm, uciderea cu pietre. Deşi Coranul pare a afirma că biciuirea este pedeapsa potrivită pentru adulter (24:2), hadithul arată că textul corespunzător din Coran a fost abrogat, dar pedeapsa lapidării încă se aplică (Sahih al-Bukhari 8.82.816).

Această caracteristică a abrogării unor fragmente din Coran, numită al-nasikh wal mansukh în limba arabă, este un factor ce complică mult chestiunea Şariei. Cum poate şti cineva dacă o poruncă a fost sau nu abrogată? S-a ajuns la un consens cu privire la întrebarea: când anume trebuie respectată în continuare o anumită poruncă, deşi textul său a fost abrogat?

Şcolile de gândire şi musulmanul de rând

Istoric vorbind, juriştii nu au căzut întotdeauna de acord cu privire la Şaria, motiv pentru care au început să rostească fatwa contradictorii. Pe parcursul expansiunii imperiului islamic, grupuri de musulmani au urmat diverse şcoli de gândire: Shafi, Maliki, Hanbali, Hanafi sau Shii. Această din urmă şcoală se deosebea în asemenea măsură de celelalte, încât în prezent ea este considerată o ramură distinctă a islamului, ramura şiită, iar celelalte patru rămân şcolile majore de gândire sunnită.

In cadrul fiecărei şcoli, învăţaţii au dezvoltat un sistem complex de decizii şi precedente legale, clădite fiecare pe baza celor dinainte, de-a lungul mai multor secole. Până în secolul al XX-lea, musulmanii constatau adesea că, făcând parte dintr-una din aceste şcoli de gândire, erau nevoiţi să îşi aducă problemele de ordin civil sau penal înaintea curţilor de judecată corespunzătoare. Bunăoară, decizia dacă unei femei i se îngăduie sau nu să divorţeze de soţul ei trebuia luată de un jurist din cadrul şcolii ei, iar diferitele şcoli de gândire aveau reguli diferite.

După cum probabil că aţi înţeles deja, nimeni, niciodată, nu se aştepta ca musulmanul obişnuit să citească Coranul şi să decidă de unul singur cu privire la practicile islamice corecte. Nu doar că islamul în sine nu susţine suficienţa scripturilor sale, dar complexitatea fundamentelor sale face ca omul obişnuit să fie nevoit să se bazeze pe jurişti şi pe erudiţi, pentru a-şi pune credinţa în practică aşa cum se cuvine.

Şaria şi aplicarea surei 9
Şaria nu este o carte, iar legile sale sunt neclare, până ajungem la nivelul şcolilor individuale de gândire. Chiar şi aici, deciziile specifice trebuie explicate din vreme în vreme, de către juriştii musulmani, până în zilele noastre.

Prin urmare, musulmanii şi-au primit în mod tradiţional religia, prin influenţa liderilor şi a învăţaţilor lor Premisa că musulmanii trebuie să trăiască într-un anume fel pentru că aşa poruncesc Coranul sau hadithurile trece cu vederea un element decisiv din concepţia musulmană despre lume şi viaţă, şi anume distilarea Şariei prin autorităţile musulmane. Dacă juriştii şi imamii afirmă că sura 9 nu îşi găseşte aplicare în viaţa musulmanului contemporan şi că acesta ar trebui să trăiască în pace cu vecinii săi evrei, creştini şi politeişti, atunci se cuvine ca musulmanul să asculte de imamul său şi să trăiască în pace. Dacă imamul este onest sau consecvent în deciziile sale este o cu totul altă problemă.

Nabeel Qureshi

Fragment din cartea "Jihadul - un răspuns creştin", editura Casa Cartii

Cumpara cartea "Jihadul - un răspuns creştin"

 

Pe aceeaşi temă

18 Septembrie 2018

Vizualizari: 3384

Voteaza:

Ce este Saria? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact