Ce este Saria?

Ce este Saria?

După cum am explicat în capitolul precedent, pentru a înţelege învăţăturile Coranului este necesar să cunoaştem contextul cărţii. Jurisprudenţa islamică reprezintă efortul de a înţelege în mod sistematic toate învăţăturile lui Mahomed, astfel ca musulmanii să ştie cum să trăiască. Produsul final sau descoperirea ultimă este Şaria.

Altfel spus, Allah a dăruit oamenilor un cod de conduită şi un set de reguli, după care să trăiască toţi musulmanii. Omul se supune lui Allah urmând aceste reguli, atrăgându-şi astfel bunăvoinţa lui şi trăind conform ordinii lui create. Aceasta este Şaria.

Cuvântul şaria însemană literal „cale" sau „cale spre apă". Este o imagine foarte grăitoare, mai ales pentru un popor al deşertului. Respectarea Şariei este ceea ce menţine viaţa credinciosului, tot aşa cum apa menţine viaţa celui însetat.

Nu oricine se poate ocupa de jurisprudenţa islamică, numită ijtihad. Având în vedere că există mii de versete în Coran şi sute de mii de hadithuri, este de aşteptat ca numai juriştii musulmani bine pregătiţi să se poată ocupa cu decelarea învăţăturilor Şariei. Juristul trebuie să acorde supremaţie Coranului, şi abia apoi să analizeze acţiunile (sunnah) şi spusele (hadith) lui Mahomed, după care să studieze opiniile adoptate de majoritatea erudiţilor islamici, sau ijma, înainte de a-şi folosi propria raţiune (qiyas). Urmând aceşti patru paşi, juristul musulman poate lua o decizie, sau fatwa, cu privire la învăţătura Şariei despre un anume subiect. Scopul ultim este aplicarea învăţăturii Şariei în viaţa musulmanilor, ceea ce poartă numele de fiqh.

Acest proces poate părea simplu, însă există mulţi factori care complică situaţia şi dau naştere unor neînţelegeri grave între musulmani. Unul dintre factorii importanţi implicaţi este abrogarea.

Abrogarea
Potrivit tradiţiei islamice, pe măsură ce Coranul era revelat, în timpul vieţii lui Mahomed, anumite învăţături şi pasaje anulau revelaţiile anterioare. De exemplu, majoritatea juriştilor musulmani clasici erau încredinţaţi că versetul săbiei (9:5) anulează pasajele paşnice din Coran, precum capitolul 109. Acest proces de anulare a învăţăturilor precedente poartă numele de abrogare, iar învăţaţii musulmani clasici considerau că există mai multe tipuri de abrogare, prin care se anulează fie textul, fie aplicarea practică a unui anumit verset coranic.

Poate cel mai problematic tip de abrogare se referă la acele porunci din Coran care încă se aplică musulmanilor, deşi textul în sine a fost abrogat. Cu alte cuvinte, se crede că în Coran sunt cuprinse anumite învăţături, pe care în prezent nu le mai găsim pe paginile sale. Pentru a găsi respectivele învăţături, trebuie să cunoşti tradiţiile hadithice corespunzătoare. Un bine cunoscut exemplu, consemnat în tradiţiile hadithice este versetul despre rajm, uciderea cu pietre. Deşi Coranul pare a afirma că biciuirea este pedeapsa potrivită pentru adulter (24:2), hadithul arată că textul corespunzător din Coran a fost abrogat, dar pedeapsa lapidării încă se aplică (Sahih al-Bukhari 8.82.816).

Această caracteristică a abrogării unor fragmente din Coran, numită al-nasikh wal mansukh în limba arabă, este un factor ce complică mult chestiunea Şariei. Cum poate şti cineva dacă o poruncă a fost sau nu abrogată? S-a ajuns la un consens cu privire la întrebarea: când anume trebuie respectată în continuare o anumită poruncă, deşi textul său a fost abrogat?

Şcolile de gândire şi musulmanul de rând

Istoric vorbind, juriştii nu au căzut întotdeauna de acord cu privire la Şaria, motiv pentru care au început să rostească fatwa contradictorii. Pe parcursul expansiunii imperiului islamic, grupuri de musulmani au urmat diverse şcoli de gândire: Shafi, Maliki, Hanbali, Hanafi sau Shii. Această din urmă şcoală se deosebea în asemenea măsură de celelalte, încât în prezent ea este considerată o ramură distinctă a islamului, ramura şiită, iar celelalte patru rămân şcolile majore de gândire sunnită.

In cadrul fiecărei şcoli, învăţaţii au dezvoltat un sistem complex de decizii şi precedente legale, clădite fiecare pe baza celor dinainte, de-a lungul mai multor secole. Până în secolul al XX-lea, musulmanii constatau adesea că, făcând parte dintr-una din aceste şcoli de gândire, erau nevoiţi să îşi aducă problemele de ordin civil sau penal înaintea curţilor de judecată corespunzătoare. Bunăoară, decizia dacă unei femei i se îngăduie sau nu să divorţeze de soţul ei trebuia luată de un jurist din cadrul şcolii ei, iar diferitele şcoli de gândire aveau reguli diferite.

După cum probabil că aţi înţeles deja, nimeni, niciodată, nu se aştepta ca musulmanul obişnuit să citească Coranul şi să decidă de unul singur cu privire la practicile islamice corecte. Nu doar că islamul în sine nu susţine suficienţa scripturilor sale, dar complexitatea fundamentelor sale face ca omul obişnuit să fie nevoit să se bazeze pe jurişti şi pe erudiţi, pentru a-şi pune credinţa în practică aşa cum se cuvine.

Şaria şi aplicarea surei 9
Şaria nu este o carte, iar legile sale sunt neclare, până ajungem la nivelul şcolilor individuale de gândire. Chiar şi aici, deciziile specifice trebuie explicate din vreme în vreme, de către juriştii musulmani, până în zilele noastre.

Prin urmare, musulmanii şi-au primit în mod tradiţional religia, prin influenţa liderilor şi a învăţaţilor lor Premisa că musulmanii trebuie să trăiască într-un anume fel pentru că aşa poruncesc Coranul sau hadithurile trece cu vederea un element decisiv din concepţia musulmană despre lume şi viaţă, şi anume distilarea Şariei prin autorităţile musulmane. Dacă juriştii şi imamii afirmă că sura 9 nu îşi găseşte aplicare în viaţa musulmanului contemporan şi că acesta ar trebui să trăiască în pace cu vecinii săi evrei, creştini şi politeişti, atunci se cuvine ca musulmanul să asculte de imamul său şi să trăiască în pace. Dacă imamul este onest sau consecvent în deciziile sale este o cu totul altă problemă.

Nabeel Qureshi

Fragment din cartea "Jihadul - un răspuns creştin", editura Casa Cartii

Cumpara cartea "Jihadul - un răspuns creştin"

 

Pe aceeaşi temă

18 Septembrie 2018

Vizualizari: 3072

Voteaza:

Ce este Saria? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact