Icoana Intrarea Maicii Domnului in Biserica

Icoana Intrarea Maicii Domnului in Biserica

Intrarea Maicii Domnului în Biserică (21 noiembrie) nu face parte dintre sărbătorile vechi ale Bisericii. Cu toate acestea, trebuie să fi existat dinainte de sfârşitul secolului al VII-lea, pentru că Sfântul Andrei Criteanul a cunoscut-o la Ierusalim la acea vreme. Se pare că la Constantinopol a fost introdusă cu un secol mai târziu, în timpul Sfântului Patriarh Tarasie. In Apus, a fost adoptată de-abia în timpul Papei Grigorie al Xl-lea, care a celebrat-o pentru prima oară la Avignon, în 1374.

Ca şi sărbătoarea Naşterii Maicii Domnului (vezi mai sus, p. 153), cea a Intrării ei în Biserică a fost instituită de Tradiţia Bisericii, care s-a folosit de apocrife ca să sublinieze - de data aceasta în persoana Fecioarei alese, care s-a consacrat slujirii lui Dumnezeu - „împlinirea iconomiei Făcătorului" (tropar, glas 4). Taina acestei sărbători mariale, care se poate compara cu Adormirea Maicii Domnului, ne poartă tocmai în vistieria Tradiţiei; Biserica rupe tăcerea Scripturilor şi ne arată căile ascunse ale Proniei, care pregătesc vasul Cuvântului, „pe Maica hotărâtă dinainte de veacuri" (Vecernie, stihiră, glas 4), „vestită de proroci" (condac, glas 4), care intră acum în Sfânta Sfintelor ca o „Comoară ascunsă a Slavei lui Dumnezeu" (Evr. 9, 2-7).

Tema templului se dezvoltă în Liturghia şi în iconografia Intrării. Este templul reconstruit de Zorobabel, mai puţin măreţ decât cel al lui Solomon. Tradiţia rabinică ne spune: „Cinci lucruri care se aflau în primul templu nu se mai găseau în al doilea. Acestea erau: Focul din înălţime, Untdelemnul ungerii, Arca, Duhul Sfânt, Urim şi Tumim."1 Duhul Sfânt a părăsit Templul, ca să grăiască prin profeţi. Dar El va da Templului Legii o slavă care nu se compară cu cea a vechiului legământ, aducând în Sfânta Sfintelor pe Fecioara care II va naşte pe „Iisus făcut Arhiereu în veac, după rânduiala lui Melchisedec." (Evr. 6, 20). Cel care o întâmpină pe Sfânta Fecioară, preotul Zaharia, cel care va fi tatăl Inaintemergătorului, reuneşte în persoana sa cele două slujiri - preoţească şi profetică. Dacă el o lasă pe Fecioara să intre dincolo de catapeteasmă, lucru contrar Legii, aceasta o face pentru că vede în ea noua Arcă a legământului, „Arca vie"; „îngerii intrarea celei Preacurate văzând s-au mirat, cum Fecioara a intrat în Sfânta Sfintelor" (Vecernie, stihiră, glas 4):

Iconomia dumnezeiască a întrupării rămâne nepătrunsă de „începătoriile şi stăpâniile cereşti", care vor cunoaşte numai prin Biserică „taina cea din veci ascunsă întru Dumnezeu" (Efes. 3, 9-10). Este pregătirea tainică a umanităţii lui Hristos: în templul din Ierusalim, Fecioara aleasă se va pregăti să devină mai târziu „Templul Trupului Său", cel care va fi dărâmat şi în trei zile se va ridica. Tema templului din sărbătoarea Intrării Maicii Domnului lasă să se întrezărească Biserica - Trup al lui Hristos. Identificarea Maicii Domnului cu Arca legământului împrumută un sens marial versetului Psalmului 131, cântat la Vecernia Adormirii: „Scoală-te, Doamne, întru odihna Ta, Tu şi chivotul sfinţirii Tale."

Mulţi, de la Origen încoace, au utilizat simbolismul care aseamănă cele trei părţi ale templului cu cele trei etape ale vieţii duhovniceşti - purificarea, iluminarea şi unirea, care corespund celor trei cărţi ale lui Solomon - Proverbe, Eclesiastul şi Cântarea Cântărilor. Curtea templului corespunde vieţii active, în care scopul este (eliberarea de patimi). Vălul „Sfintei" (a doua parte a templului) deschide calea „contemplării naturale"  - cunoaşterea lui Dumnezeu din creaţie. „Sfânta Sfintelor" corespunde contemplării propriu-zise, care este cunoaşterea lui Dumnezeu prin Cuvânt2. Regăsim cele trei părţi ale templului în iconografia Intrării Maicii Domnului. Astfel, în icoana noastră (PI. 57), scena se desfăşoară în curtea interioară a templului, lângă intrarea în „Sfânta". Preotul Zaharia, îmbrăcat în haine preoţeşti, stă în faţa uşilor „Sfintei", pe prima treaptă a scării (cele cincisprezece trepte ale templului corespund celor cincisprezece „psalmi ai treptelor"). Mai jos, Sfânta Fecioară, întinzându-şi mâinile către Zaharia, începe să urce treptele care duc spre „Sfânta Sfintelor".

O vedem din nou sus, aşezată pe cea mai înaltă treaptă, lângă uşa „Sfintei Sfintelor", unde un înger vine să-i slujească. Este treapta contemplaţiei: „Cu pâine cerească fiind hrănită, Fecioară, cu credinţă în templul Domnului ai născut lumii pe Cuvântul, pâinea vieţii, Căruia ca o Biserică aleasă şi cu totul fără de prihană, mai înainte ai fost logodită prin Duhul în chip tainic, Mireasă făcându-te lui Dumnezeu şi Tatălui" (Utrenie, stihiră, glas 1). Sfânta Fecioară, reprezentată de două ori în icoană, nu are nimic copilăresc în înfăţişarea ei, în ciuda staturii mici, care trebuie să indice vârsta ei crudă (trei ani). Este deja o persoană împlinită: Maica Domnului învesmântată în maforion, asa cum va fi văzută, de exemplu, în icoanele Bunei Vestiri. De fapt, Sfântul Grigorie de Nyssa spune despre Cântarea Cântărilor că ea corespunde maturităţii duhovniceşti - vârsta vieţii contemplative - „când sufletul intră în locaşurile dumnezeieşti" 3.

In spatele Sfintei Fecioare, în mijlocul curţii, Sfinţii Ioachim şi Ana înaintează către preotul Zaharia, prezentându-i Fiica. Ei sunt urmaţi de tinere care, „cu făclii în mâini" (Vecernie, stihiră, glas 1), o însoţesc pe Fecioara consacrată lui Dumnezeu. Spre deosebire de Sfânta Ana şi de Maica Domnului, fecioarele templului au capul descoperit4. Fundalul este zugrăvit cu zidirile templului. Aceasta este o icoană rusească din secolul al XVII-lea.

Fragment din cartea "CĂLĂUZIRI ÎN LUMEA ICOANEI", Editura Sophia

Cumpara cartea "CĂLĂUZIRI ÎN LUMEA ICOANEI"


Note:

1 Cântarea Cântărilor, Rabba, 8, în H.L. Strack und P. Billerbeck, Kommentar zun Neuen Testament ans Talmud und Midrasch, vol. II, p. 133.
2Origen, Despre Psalmul 117, P.G. 12, col. 1581.
3 Comentariu la Cântarea Cântărilor, P.G. 44, col. 768A şi 772A.
4 Conform unui manual de iconografie publicat la Novgorod în secolul al XVI-lea, şapte fecioare trebuie să meargă în faţa Sfinţilor Ioachim şi Ana, iar celelalte în urma lor.

Pe aceeaşi temă

17 Octombrie 2023

Vizualizari: 1354

Voteaza:

Icoana Intrarea Maicii Domnului in Biserica 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact