Cine este Duhul Sfant?

Cine este Duhul Sfant?

Cine este Duhul Sfant, pe care Simbolul de credinta il numeste "Domnul, de-viata-Facatorul", chemandu-ne sa-L cinstim pe El impreuna (adica, in egalitate) cu Tatal si cu Fiul?

A vorbi despre Duhul Sfant, a incerca sa explicam credinta in El folosind vorbirea noastra umana rationala este nemasurat mai dificil decat a vorbi despre Tatal si Fiul. Dumnezeu, in calitate de Creator al lumii, ca Tatal iubitor, ca Atotputernicul -este ceva ce mintea noastra poate partial intelege. Si credem in Fiul Sau Cel Unul-Nascut deoarece am ajuns sa avem incredere in Iisus Hristos si sa-L iubim pe Cel ce El insusi afirma ca este Fiul lui Dumnezeu. Insa atunci cand incercam sa vorbim despre Duhul Sfant devine dificil, daca nu imposibil, sa intelegem, sa realizam diferentierea Sa de Tatal si de Fiul, sau, mai simplu spus, sa pricepem intelesul credintei Bisericii in Dumnezeul Treimic, intr-un Unic Dumnezeu care ni Se reveleaza pe Sine in Trei Persoane. Tocmai aceasta intelegere a lui Dumnezeu, aceasta experiere religioasa a Lui a fost dintotdeauna considerata de Biserica apogeul credintei, inaltimea vietii duhovnicesti, a acelui adevar final si atotcuprinzator, a carui cunoastere este ceea ce Evanghelia numeste viata vesnica.

Inainte de a merge mai departe, trebuie sa ne oprim sa reflectam intai de toate chiar la cuvantul „duh" („spirit"), care, in pofida aparentei sale familiaritati, este departe de a fi de la sine evident atunci cand incercam mai intai sa-l definim. De exemplu, sa ne gandim la aceasta afirmatie: „Duhul operei lui Puskin este in intregime stralucitor". Ce inseamna aceasta? Ce vrem sa exprimam si sa transmitem in aceasta utilizare a cuvantului „duh"? Pur si simplu urmatoarele: faptul ca orice realitate, inclusiv opera lui Puskin, poate fi apreciata nu numai dupa continutul sau „obiectiv", „factual" ci si dupa puterea, fie ea pozitiva sau negativa, ce emana din acea realitate. Poemele lui Puskin pot fi serioase sau umoristice, adanci sau superficiale, fericite sau tragice. Insa, putem spune ca, luat ca intreg, duhul scrierilor lui Puskin este stralucitor, si acest lucru este adevarat in ciuda faptului ca viata lui Puskin a fost in general nefericita, plina de dificultati si, in anii sai din urma, pur si simplu jalnica. Asadar, ceea ce numim duhul operei lui Puskin nu constituie doar reflectarea propriului sau caracter in scrierile lui. Este ceva mult mai adanc: e ceea ce este mai adanc in Puskin, mai adanc decat constiinta sa, ideile sale, dispozitia sa - este ceea ce cu adevarat continua sa traiasca si sa lumineze inauntrul operei lui. In acest singur exemplu putem vedea ca exista o adancime si o putere spirituale, o dimensiune duhovniceasca a vietii. Duhul nu poate fi echivalat cu niciun lucru; si, totusi, este prezent in toate, poate fi vazut peste tot, si, in ultima instanta, putem spune ca este chiar viata vietii insesi. Despre aceasta vorbeste Evanghelia: „Vantul sufla unde voieste. dar nu stii de unde vine, nici incotro se duce" (Ioan 3, 8).

In ebraica veche, limba in care a fost scris Vechiul Testament, cuvantul corespunzator „duhului" este ruah, al carui prim inteles este „vant", o putere nevazuta ochilor care, cu toate acestea, face lucrurile sa se miste, o forta invizibila si totusi evidenta. Si, prin urmare, atunci cand aplicam cuvantul „duh" la Dumnezeu, afirmam in acelasi timp invizibilitatea si prezenta Sa, lucrarea Sa, puterea Sa de viata datatoare in lume si in viata. Duhul Sfant este prezenta lui Dumnezeu in toate timpurile si in toate locurile. De aceea il numim Duhul, apoi Domnul, si in cele din urma „de-viata-Facatorul". Fara a experia aceasta prezenta a nevazutului si totusi perceptibilului Dumnezeu, Dumnezeu ar fi pentru noi doar o idee, si chiar atunci doar cea mai slaba, mai neverificabila, mai abstracta dintre toate ideile. Nu-L putem arata pe Dumnezeu oamenilor, si prin urmare nu-L putem „demonstra", dupa cum nu putem arata nici demonstra bucuria si frumusetea razelor soarelui cuiva care este orb din nastere; la fel, suntem incapabili sa demonstram duhul stralucitor al operei lui Puskin unei persoane care nu cunoaste limba rusa si nu-i poate citi scrierile. Ideea de Dumnezeu poate fi dezbatuta la nesfarsit fara rezolvare. Insa experierea prezentei Sale spirituale nu cere niciun fel de demonstratie si a fost zugravita o data pentru totdeauna de catre Apostolul Pavel ca „pace si bucurie in Duhul Sfant" (Rom. 14,17).

Simbolul de credinta continua: „Duhul Sfant, Care din Tatal purcede." Pentru a intelege ce inseamna aceasta, sa ne intoarcem iarasi la acelasi exemplu pamantesc pe care l-am folosit mai devreme. Duhul operei lui Puskin este de la Puskin, dar nu este Puskin. Prin duhul operei sale putem ajunge sa-l cunoastem pe Puskin; cu toate acestea, reciproca nu este valabila, caci chiar daca stim toate detaliile biografice ale lui Puskin nu putem ajunge sa cunoastem duhul operei sale pana ce nu citim ce a scris. In mod asemanator, desi Duhul Sfant este prezenta, manifestarea si desfasurarea iubirii, intelepciunii si lucrarii creatoare a Tatalui, El nu este Tatal. El este in intregime din Dumnezeu Tatal si, prin urmare, este El insusi Dumnezeu, insa nu este Tatal. Duhul lui Dumnezeu purcede din Tatal, marturiseste despre Tatal si Fiul, ne calauzeste spre Tatal, dar El nu este nici Tatal, nici Fiul. Daca Tatal este Cel ce iubeste, daca Fiul este Cel iubit, atunci Duhul este Iubirea care-I uneste, El este unitatea Lor, stralucirea Lor unita, puterea Lor unita, adevarul Lor unit. El este Suflarea lui Dumnezeu inauntrul lumii, El este Cel prin care, dupa cuvintele lui Dostoievschi, „atingem alte lumi". El este stralucirea frumusetii divine si a bunatatii divine, El este Cel care reveleaza totul in lume ca pe o cale spre Dumnezeu, ca tinzand spre El, ca bucuria prezentei Sale. Iubitorul, Cel iubit, Iubirea: taina stralucitoare a Adevarului, revelatia tainei absolute a vietii lui Dumnezeu in Sine.

Credem intru Unul Dumnezeu, insa nu intr-un Dumnezeu care e singur, nu intr-un Dumnezeu care e centrat pe sine, nu intr-un Dumnezeu care traieste in si pentru sine. Dumnezeu este dragoste, spune crestinismul. Dar lucrul dragostei este sa fie intoarsa spre Celalalt, si in cel mai inalt chip, a iubi inseamna a te preda Lui. In sfarsit, Duhul Sfant este acest dar al dragostei insesi, aceasta dragoste insasi ca dar, bucurie, plinatate, existenta, sete si potolire a setei, daruire si primire. Si, prin aceasta dragoste, prin daruirea ei, Dumnezeu creeaza lumea, ne cheama pe fiecare dintre noi la viata, ne face pe fiecare dintre noi iubit si ne impartaseste dragostea Sa, Duhul Sau, asa incat fiecare se poate face partas la Viata dumnezeiasca. Astfel, ne rugam Duhului: „Vino si Te salasluieste intru noi". Il invocam, spunand: „Mangaietorule, Vistierul bunatatilor, Datatorule de viata.". Si, ca raspuns, El vine sa locuiasca in noi, sa ne calauzeasca, dupa cum a fagaduit Hristos, la tot adevarul (cf. Ioan 16,12), pentru a ne darui viata vesnica. Aceasta, deci, este taina stralucitoare a credintei crestine, taina lui Dumnezeu care este Treime, Dumnezeu care este Iubire.

Parintele Alexander Schmemann

.
Pe aceeaşi temă

08 Iunie 2020

Vizualizari: 14705

Voteaza:

Cine este Duhul Sfant? 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact