Moastele Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava

Moastele Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava

Moastele Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava sunt prezente in Catedrala "Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava", ctitorie voievodala, ridicata in 1514 de Bogdan al III-lea si finalizata in 1522 de fiul sau, Stefanita Voda. Ele au fost aduse aici in anul 1589, an in care manastirea l-a luat drept ocrotitor.

Moastele Sfantului Ioan cel Nou au fost aduse in tara noastra pe 24 iunie 1402, in timpul domniei lui Alexandru cel Bun (1400-1432). Ele au fost daruite de Patriarhia Ecumenica de Constantinopol cu ocazia recunoasterii canonice a Mitropoliei Moldovei. Moastele au fost aduse din Cetatea Alba, unde statusera timp 70 de ani. Dupa ce au fost aduse, au fost asezate in biserica Mirauti (fosta Catedrala mitropolitana), unde vor ramane pana in anul 1589, cand vor fi mutate in noua Catedrala Mitropolitana din Suceava - cu hramul Sfantul Gheorghe.

Mentionam ca in anul 1686, sfintele sale moaste au fost luate de armata lui Sobieski si duse in Polonia. Au fost readuse in tara noastra pe 13 septembrie 1783, de catre Episcopul Dosofei Herescu de Radauti.

La inceputul Primului Razboi Mondial, pentru a fi ferite de razboi, sfintele moaste au fost duse la Viena si asezate in capela situata pe fosta strada Lowelstrasse nr. 8. Au stat aici pana pe 25 iulie 1918, cand au fost readuse la Suceava.

Sfantul Ioan era originar din orasul Trapezunt (azi Trabzon, in Turcia), oras situat pe tarmul sud-estic al Marii Negre. Este numit "cel Nou", spre a se deosebi de Sfantul Ioan Botezatorul sau de alti sfinti cu acest nume. S-a nascut spre sfarsitul secolului al XIII-lea si a patimit in jurul anului 1330. Se ocpua cu negustoria si din acest motiv calatorea in diverse orase de pe tarmul Marii Negre. In apropierea anului 1330, pleaca din Trapezunt spre Cetatea Alba, pe corabia lui Reiz, catolic din Venetia sau Genova. Pentru ca Ioan il combatuse in aceasta calatorie cu privire la credinta adevarata, Reiz a cautat sa se razbune pe acesta. Astfel, s-a prezentat conducatorului cetatii (numit si ighemon), spunand ca Ioan doreste sa treaca la religia tatarilor. I se cere lepadarea de credinta in Hristos si pentru ca refuza, este supus la multe chinuri. Dupa ce a fost legat de coada unui cal si tarat pe drumurile cetatii, unul din chinuitori, vazand taria sa in credinta, cuprins de ura si manie impotriva lui Ioan, a scos sabia si i-a taiat capul. La numai 30 de ani, pe 2 iunie 1330, Ioan a primit cununa muceniciei.

Dupa ce Ioan si-a dat duhul, conducatorul cetatii le-a interzis initial crestinilor sa-l ingroape, insa ca urmare a unor minuni - aparitia unor ingeri si impietrirea mainii unui tatar care a tras cu arcul asupra lor - s-a inspaimantat si le-a dat voie crestinilor sa ingroape trupul lui Ioan dupa randuiala crestina. Trupul lui Ioan a fost dus in procesiune in biserica orasului Cetatea Alba si ingropat in cimitirul acesteia. Putin mai tarziu, pentru a fi ferite de furt, preotul cetatii a luat trupul acestuia impreuna cu mai multi credinciosi si l-au asezat in altarul unei biserici din oras. Sfintele sale moaste au stat aici pana la aducerea lor in tara noastra.

Multe au fost si sunt minunile petrecute la racla Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava. Mitropolitul Petru Movila vorbeste despre vindecarea lui Uiazdovschi, paharnic la curtea lui Ieremia Movila, care hulea moastele Sfantului Ioan cel Nou si care avea sa fie muncit de diavol.

Una dintre cele mai cunoscute minuni este cea petrecuta pe 2 iunie 1662. Suceava era amenintata de asediul tatarilor, iar locuitorii dorind sa fuga din calea acestora au incercat sa ia cu ei racla sfantului, dar nu au putut nici macar sa o miste. Asa au inteles ca sfantul nu dorea sa paraseasca acel tinut. La rugaciunile mitropolitului si ale preotilor, Dumnezeu a trimis o ploaie torentiala care a facut imposibila intrarea tatarilor in cetate.

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat in 1950 generalizarea cultului Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava, cu data de pomenire 2 iunie, insa evlavia populara i-a consacrat si ziua de 24 iunie, zi in care moastele sale au fost aduse la Suceava.

Iulian Predescu
 

Pe aceeaşi temă

31 Mai 2019

Vizualizari: 9513

Voteaza:

Moastele Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact