Sarbatoarea hramului Manastirii Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava

Sarbatoarea hramului Manastirii Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava Mareste imaginea.

Mesajul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la sarbatoarea hramului Manastirii Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava, 24 iunie 2012:

Cu multa bucurie am aflat de organizarea manifestarilor religioase prilejuite de sarbatoarea Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul si Aducerea Moastelor Sfantului Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava, la care participa multi pelerini din Bucovina si din toata tara.

Biserica intreaga, dar mai ales credinciosii pelerini cinstesc pe sfintii lui Dumnezeu, deoarece in sfinti se arata lucrarea Duhului Sfant, ca rodire a darurilor primite de ei la Sfantul Botez, daruri pe care insa sfintii le-au cultivat prin credinta si nevointa, prin rugaciune si fapte bune.

In fiecare an, la 24 iunie praznuim doi sfinti cu numele de Ioan, care inseamna „cel miluit de Dumnezeu” sau „cel agreat de Dumnezeu”, adica pe Sfantul Ioan Botezatorul si Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava.

Numele Sfantului Ioan Botezatorul nu a fost ales in mod liber de catre parintii sai, ci a fost hotarat si comunicat de Dumnezeu, prin Arhanghelul Gavriil, preotului Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul. Cand Dumnezeu pune direct nume cuiva, acest nume contine tainic in el un plan duhovnicesc pentru o lucrare deosebita, iar planul duhovnicesc de lucrare pentru Sfantul Ioan Botezatorul consta in faptul ca el trebuia sa fie inaintemergator sau pregatitor al venirii Mantuitorului Iisus Hristos in lume pentru mantuirea oamenilor. De aceea, Sfantul Ioan Botezatorul a pregatit pe oameni prin chemarea lor la pocainta si a marturisit in fata multimilor ca Domnul nostru Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu Cel vesnic, Care S-a facut Om pentru mantuirea oamenilor. Prin marturia sa, ca Proroc al Domnului, Sfantul Ioan Botezatorul prevesteste Taina jertfei pascale a lui Hristos ca fiind jertfa mantuitoare, numindu-L pe Iisus din Nazaret „Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii” (Ioan 1, 29). De asemenea, el prevesteste Taina trimiterii in lume a Sfantului Duh in chip de limbi de foc, cand spune ca Iisus va boteza cu Duh Sfant si cu foc (cf. Matei 3, 11).

In mod deosebit, Sfantul Ioan Botezatorul ramane in evlavia Bisericii ca mare dascal al pocaintei si, impreuna cu Maica Domnului, rugator sau mijlocitor in ziua Judecatii de Apoi pentru cei care se pocaiesc, dupa cum ne arata icoana ortodoxa numita „Deisis”. Totodata, el este si ocrotitorul tuturor celor care cheama pe oameni sa fie cinstiti, drepti si milostivi, dupa cum el a luptat impotriva relelor din societatea corupta si decazuta a timpului sau (cf. Matei 3, 1-12). El era „glasul care striga in pustie”, adica in vidul spiritual al timpului sau; era glasul lui Dumnezeu care trezeste constiinte adormite si suflete pustiite din cauza indepartarii oamenilor de poruncile lui Dumnezeu, Izvorul vietii.
Desi trupul Sfantului Ioan Botezatorul a fost ucis, din porunca regelui Irod Antipa, pe care l-a chemat la pocainta, sufletul sau a biruit duhul lumii inrobite de pacat.

Sfantul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava, prin viata si moartea sa de mucenic, a urmat oarecum pilda muceniciei Sfantului Ioan Botezatorul si a biruintei lui asupra pacatului ca ura si violenta fata de oamenii credinciosi si drepti. De aceea, Sfantul Ioan de la Suceava se afla in ceata „Sfintilor buni biruitori Mucenici”.

Desi au fost omorati in trupul lor, martirii sau mucenicii sunt, totusi, numiti „biruitori” (invingatori), intrucat cu sufletul lor ei au invins duhul pacatului sau al rautatii care stapanea pe chinuitorii lor. In martiri existenta biologica se transforma in existenta teologica; lacomia posesiva se transforma in iubire milostiva sau daruire de sine; instinctul conservarii egoiste se transforma in elan al comuniunii generoase, iar teama de moarte se transforma in arvuna (pregustare) a Invierii, pentru ca iubirea jertfelnica a lui Hristos s-a aratat prin ei. Din acest motiv, numai moaste ale mucenicilor sunt folosite la sfintirea bisericii noi si a antimiselor care se aseaza pe jertfelnicul din spatiul Sfantului Altar.

Marile sarbatori religioase, cum este si marea sarbatoare din 24 iunie de la Suceava, ofera oamenilor prilejul sa simta pe Dumnezeu si pe sfintii Lui mai aproape de ei. Multi pelerini isi indreapta pasii, an de an, catre racla Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava, cu evlavie si speranta, spre a primi ajutorul lui. Astfel, pelerinii devin prieteni ai lui Dumnezeu si ai sfintilor Lui. Dragostea pelerinilor fata de Dumnezeu si de sfintii Lui arata lucrarea harului Duhului Sfant care sporeste in credinciosii pelerini dorinta de-a cauta permanent luminile si frumusetile duhovnicesti netrecatoare ale rugaciunii si ale faptelor bune. Ajutorul sfintilor aduce pelerinilor lumina, pace, bucurie si vindecare sufletului si trupului, potrivit credintei fiecarui pelerin rugator si a celorlalti pelerini care se roaga in fata icoanelor si moastelor sfintilor.


In aceste zile de sarbatoare si de binecuvantare, daruite noua de Hristos-Domnul prin Sfintii Sai, felicitam pe toti pelerinii veniti la Suceava si ne rugam Sfantului Ioan Botezatorul si Sfantului Ioan cel Nou sa-i ocroteasca si sa-i ajute ca sa primeasca in sufletele lor pacea si bucuria Preasfintei Treimi, pentru a purta cu ei pretutindeni binecuvantarea si lumina sarbatorii!

Cu multa pretuire si parinteasca binecuvantare,

† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Sursa: basilica.ro

.
Pe aceeaşi temă

30 Mai 2014

Vizualizari: 1983

Voteaza:

Sarbatoarea hramului Manastirii Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE