Viata Sfintilor Parinti Ioachim si Ana

Viata Sfintilor Parinti Ioachim si Ana

Sfintii Ioachim si Ana - Aceasta este perechea cea blagoslovita, aleasa de Hristos Dumnezeul nostru spre a fi parintii Maicii Sale, Stapana noastra de Dumnezeu Nascatoare si pururea Fecioara Maria. In cantarile lor auzim aceasta: “O, dumnezeiasca pereche, pe toti parintii ati intrecut, caci ati zamislit pe ceea ce intrece toata zidirea“.

In Evanghelia Nasterii Mariei, atribuita Sfantului Matei, care ne vorbeste de acest eveniment, citim: “Blagoslovita si pururea-slavita Fecioara Maria, ivita din imparatescul trunchi al semintiei lui David, s-a nascut in orasul Nazaret si a fost dusa la Ierusalim, in Templul Domnului. Numele tatalui ei era Ioachim, si al mamei sale, Ana. Familia tatalui era din Galilea, din cetatea Nazaret, iar familia mamei era din Bethleem. Viata lor era nepatata si dreapta in ochii Domnului, cuvioasa si fara de gres inaintea oamenilor. Caci toate ale lor le imparteau in trei: o parte o afieroseau templului si slujitorilor templului; o alta o imparteau strainilor si saracilor; iar a treia o tineau pentru ei si pentru nevoile familiei. Astfel, indragiti de Dumnezeu si placuti oamenilor, vreme de douazeci de ani au dus viata in curatie in casa lor, fara niciun copil. Insa au facut legamant ca, de se va intampla ca Dumnezeu sa-i fericeasca cu vreun copil, sa-l afieroseasca slujirii Domnului. Din aceasta pricina, se duceau la fiecare praznic de peste an la Templul Domnului“[1].

Protoevanghelia Sfantului Iacov afirma ca Ioachim a postit si s-a rugat intr-o pustie salbatica vreme de patruzeci de zile si patruzeci de nopti, cerand lui Dumnezeu un copil pentru el si pentru sotia sa: “Nu ma voi cobori sa mananc, nici sa beau, pana ce Domnul Dumnezeul meu nu-si va intoarce privirea catre mine, ci rugaciunea imi va fi hrana si bautura” (1,7).[2]

In acelasi timp, Ana se duse in gradina, jelindu-se pentru lipsa copiilor si rugandu-se Domnului: “Dumnezeul parintilor nostri, blagosloveste-ma si asculta rugaciunea mea, asa cum ai blagoslovit pantecele Sarei si ai dat ei fiu pe Isaac“[3].

“Si iata un inger al Domnului a sezut langa ea, zicand: Ana, Ana, Domnul a auzit rugaciunea ta, si iata vei zamisli si vei naste, iar de samanta ta se va vorbi in toata lumea“[4].

Protoevanghelia ne da apoi raspunsul Anei la aceasta vestire a ingerului: “Viu este Domnul Dumnezeul meu, ca orice voi naste, fie parte barbateasca ori femeiasca, va fi afierosit Domnului Dumnezeului meu si va sluji lui intru cele sfinte intreaga viata“[5].

Astfel, Ana dadu nastere unei fiice pe care a numit-o Maria. Iar “fata crescu, si cand a ajuns de doi ani, Ioachim zise Anei: Haide sa o ducem la Templul Domnului, ca sa ne implinim legamantul cu care ne-am legat catre Domnul, ca nu cumva sa se manie pe noi si sa nu mai primeasca prinosul nostru. Dar Ana raspunse: Sa asteptam pana la al treilea an, ca nu cumva sa nu-si mai cunoasca tatal si mama“[6].

Cand copila sfanta a ajuns la varsta de trei ani, parintii si-au plinit legamantul si au dat-o preotilor spre a fi crescuta in Templul Domnului. Acest eveniment e pomenit si praznuit in Biserica Ortodoxa la 21 noiembrie, la praznicul Intrarii in Biserica a Maicii Domnului.

Traditia spune ca mai apoi Ioachim si Ana se duceau sa-si vada fiica o data pe an, la aniversarea aducerii ei la preoti. La fiecare dintre aceste prilejuri mama sa ii dadea cate o haina pe care o facuse in anul dinainte.

La cativa ani de la intrarea Mariei in Templu, Ioachim si Ana au trecut din aceasta viata. El avea pe atunci optzeci de ani, iar ea saptezeci si noua“.

Stihira la Vecernia Mare a Nasterii Maicii Domnului:
(8 septembrie), glas 2
Acesta este glasul lui Ioachim si al Anei ce tainic praznuiesc, zicand: Bucurati-va impreuna cu noi, Adame si Evo astazi, caci noua, carora de demult prin calcarea poruncii Raiul s-a incuiat, rod preaslavit ni s-a dat. Fiica lui Dumnezeu Maria, noua tuturor intrarea deschizand.

Stihira la Vecernia Mare a Nasterii Maicii Domnului, glas 4:
Ana cea stearpa si neroditoare astazi sa plesneasca cu mainile; sa se impodobeasca cele pamantesti, imparatii sa salte, preotii intru binecuvantari sa se veseleasca, si sa praznuiasca toata lumea, caci iata imparateasa si cea fara prihana mireasa Parintelui, din radacina lui Iesei a odraslit. De acum femeile nu vor mai naste fii intru intristaciuni; caci bucuria a inflorit, si viata tuturor oamenilor in lume vietuieste. De acum darurile lui Ioachim nu se vor mai intoarce inapoi; caci plangerea Anei intru bucurie s-a prefacut. Bucurati-va impreuna cu mine zicand, tot alesul lui Israel, ca iata au dat mie Domnul lacas insufletit al dumnezeiestii slavei Lui, spre veselia cea de obste si bucuria si mantuirea sufletelor noastre.

Slava la Vecernia Sfintilor Ioachim si Ana, glas 8:
Cei ce din coapse neroditoare au odraslit toiag sfant pe Nascatoarea de Dumnezeu, din care a rasarit mantuirea lumii, Hristos Dumnezeu, insotirea cea buna, impreunarea cea sfanta, Ioachim si Ana, acestia mutandu-se la lacasurile ceresti, impreuna cu fiica lor, Preacurata Fecioara, cu ingerii dantuiesc si fac rugaciuni pentru lume; a caror pomenire savarsind cu buna credinta, cantand zicem: Cei ce va chemati mosi lui Hristos, pentru fiica lui Dumnezeu si Preacurata Maria, rugati-va pentru sufletele noastre.

David si Mary Ford
“Casatoria, cale spre sfintenie. Vietile Sfintilor casatoriti” – Editura Sophia

Cumpara cartea "Casatoria, cale spre sfintenie. Vietile Sfintilor casatoriti"

Note:
[1] Text adaptat dupa capitolul I al Evangheliei Nasterii Mariei, trad.de Alexander Walker, Ante-Nicene Fathers, Wm.B.Eerdmans Publishing Co.,Grands Rapids, Michigan,1981,vol.VIII,p.384.
[2] The Protoevangelion of St.James, trad.de Alexander Walker, Ante-Nicene Fathers, vol.VIII, p.361. Protoevanghelia Sfantului Iacov si Evanghelia Nasterii Mariei sunt pretuite de Traditia Ortodoxa, dar nu se pun pe aceeasi treapta cu Scripturile Canonice.
[3] Protoev.lui Iacov, op.cit.,p.361.
[4] Ibid., p.362.
[5] Ibid.
[6] Ibid.

Pe aceeaşi temă

07 Septembrie 2016

Vizualizari: 9187

Voteaza:

Viata Sfintilor Parinti Ioachim si Ana 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact