Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului

Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului

Biserica Ortodoxa sarbatoreste la 1 ianuarie, la opt zile de la Nasterea Domnului, Taierea imprejur cea dupa trup a Mantuitorului Hristos.

Sinaxarul acestei zile aminteste ca: 'De la Sfintii Parinti am luat obiceiul sa sarbatorim, dupa incheierea anului calendaristic, Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului nostru Iisus Hristos. Domnul a primit aceasta, ca sa inlature randuiala Legii Vechi si sa puna in loc taierea imprejur cea dupa Duh cea nefacuta de mana.

Deci, sarbatorim aceasta zi ca pe un praznic imparatesc. Caci Domnul, dupa cum ne-a cinstit pe noi, luand trup omenesc, intru totul asemenea noua, afara de pacat, tot asa a binevoit sa primeasca si taierea imprejur. Intai, ca sa astupe gurile ereticilor care indraznesc a zice ca Domnul n-a luat trup, ci ca S-a nascut ca o nalucire. Dar daca n-ar fi luat trup, cum S-ar fi taiat imprejur? Si al doilea ca sa astupe gurile iudeilor celor neintelegatori, care il cleveteau ca nu pazeste sambata si ca strica Legea. Pentru aceasta, dupa opt zile de la nasterea Lui cea sfanta din Fecioara, a binevoit sa fie adus de Maica Sa si de Iosif, in locul unde, dupa obicei, iudeii se taiau imprejur. Si a fost taiat imprejur; si I s-a dat numele Iisus, nume adus din cer de ingerul Gavriil, mai inainte de zamislirea Lui in pantecele Fecioarei. Si iarasi intorcandu-Se Domnul cu parintii Sai acasa, a vietuit omeneste, crescand cu anii, cu Intelepciunea si cu harul, pentru mantuirea noastra. '.

Taierea imprejur, in vechime, trebuia sa sustina curatia morala: „Deci sa taiati imprejur inima voastra si de acum inainte sa nu mai fiti tari la cerbice“ (Deuteronom 10, 16) sau, dupa cum scria si Sfantul Ioan Gura de Aur, „stiind ca va fi nedesavarsit sufletul urmasilor lui Avraam, le-a dat ca un frau semnul acesta al taierii imprejur, pentru a le taia pornirile lor nestapanite de a se amesteca cu alte popoare“.

Apoi, taierea imprejur, dupa cum scria si Sfantul Apostol Pavel, trebuie sa reprezinte indreptatirea prin credinta si sa anticipeze ritualul crestin al Botezului. Intocmai de aceea, la 8 zile de la nastere, Mantuitorul Iisus Hristos s-a supus oranduielilor legii vechi a circumciziunii, spre a demonstra ca s-a nascut in corp adevarat, dar la varsta maturitatii va fi botezat, aratand ca nu taierea imprejur, ci Botezul este usa de intrare in imparatia cea cereasca.

Sfantul Vasile cel Mare ca argument pentru crestini ii indemnandu-i sa nu intarzie Botezul pruncilor vorbind despre taierea imprejur: „Iudeul nu amana taierea imprejur din pricina acestei amenintari: «Iar cel de parte barbateasca netaiat imprejur, care nu se va taia imprejur, in ziua a opta, sufletul acela se va starpi din poporul sau, caci a calcat legamantul Meu» (Facerea 17, 14); tu insa amani taierea imprejur cea nefacuta de mana omeneasca, care se savarseste in Botez prin dezbracarea poftelor trupului: «In El ati si fost taiati imprejur, cu taiere imprejur nefacuta de mana, prin dezbracarea de trupul carnii, intru taierea imprejur a lui Hristos“ (Coloseni 2, 11), desi, auzi pe Insusi Domnul spunand: «Amin, Amin, spun voua, daca nu se va naste cineva din apa si din Duh nu va intra intru imparatia lui Dumnezeu»“.

Hristos a fost taiat imprejur in a opta zi de la nastere si aceasta taiere imprejur era simbolul credinciosiei, al alegerii si al binecuvantarii pentru evrei, o binecuvantare speciala pentru poporul ales din partea lui Dumnezeu si un semn de fidelitate, de jertfelnicie pentru a implini voia lui Dumnezeu si a nu mai trai dupa voia instinctelor, ci dupa voia Duhului. De aceea, Sfantul Apostol Pavel arata ca in Iisus Hristos s-a schimbat taierea imprejur cea trupeasca intr-o taiere imprejur duhovniceasca, ce incepe prin botezul in moartea si invierea lui Hristos. Taierea imprejur cea duhovniceasca, nu cea trupeasca, conteaza acum. Hristos a facut-o pentru a arata ca S-a nascut sub Lege, ca respecta Legea, dar apoi o desavarseste prin invatatura si lucrarile Sale sfintitoare, minunate.


Sursa: basilica.ro

.
Pe aceeaşi temă

01 Ianuarie 2014

Vizualizari: 2675

Voteaza:

Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact