Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului

Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului

Biserica Ortodoxa sarbatoreste la 1 ianuarie, la opt zile de la Nasterea Domnului, Taierea imprejur cea dupa trup a Mantuitorului Hristos.

Sinaxarul acestei zile aminteste ca: 'De la Sfintii Parinti am luat obiceiul sa sarbatorim, dupa incheierea anului calendaristic, Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului nostru Iisus Hristos. Domnul a primit aceasta, ca sa inlature randuiala Legii Vechi si sa puna in loc taierea imprejur cea dupa Duh cea nefacuta de mana.

Deci, sarbatorim aceasta zi ca pe un praznic imparatesc. Caci Domnul, dupa cum ne-a cinstit pe noi, luand trup omenesc, intru totul asemenea noua, afara de pacat, tot asa a binevoit sa primeasca si taierea imprejur. Intai, ca sa astupe gurile ereticilor care indraznesc a zice ca Domnul n-a luat trup, ci ca S-a nascut ca o nalucire. Dar daca n-ar fi luat trup, cum S-ar fi taiat imprejur? Si al doilea ca sa astupe gurile iudeilor celor neintelegatori, care il cleveteau ca nu pazeste sambata si ca strica Legea. Pentru aceasta, dupa opt zile de la nasterea Lui cea sfanta din Fecioara, a binevoit sa fie adus de Maica Sa si de Iosif, in locul unde, dupa obicei, iudeii se taiau imprejur. Si a fost taiat imprejur; si I s-a dat numele Iisus, nume adus din cer de ingerul Gavriil, mai inainte de zamislirea Lui in pantecele Fecioarei. Si iarasi intorcandu-Se Domnul cu parintii Sai acasa, a vietuit omeneste, crescand cu anii, cu Intelepciunea si cu harul, pentru mantuirea noastra. '.

Taierea imprejur, in vechime, trebuia sa sustina curatia morala: „Deci sa taiati imprejur inima voastra si de acum inainte sa nu mai fiti tari la cerbice“ (Deuteronom 10, 16) sau, dupa cum scria si Sfantul Ioan Gura de Aur, „stiind ca va fi nedesavarsit sufletul urmasilor lui Avraam, le-a dat ca un frau semnul acesta al taierii imprejur, pentru a le taia pornirile lor nestapanite de a se amesteca cu alte popoare“.

Apoi, taierea imprejur, dupa cum scria si Sfantul Apostol Pavel, trebuie sa reprezinte indreptatirea prin credinta si sa anticipeze ritualul crestin al Botezului. Intocmai de aceea, la 8 zile de la nastere, Mantuitorul Iisus Hristos s-a supus oranduielilor legii vechi a circumciziunii, spre a demonstra ca s-a nascut in corp adevarat, dar la varsta maturitatii va fi botezat, aratand ca nu taierea imprejur, ci Botezul este usa de intrare in imparatia cea cereasca.

Sfantul Vasile cel Mare ca argument pentru crestini ii indemnandu-i sa nu intarzie Botezul pruncilor vorbind despre taierea imprejur: „Iudeul nu amana taierea imprejur din pricina acestei amenintari: «Iar cel de parte barbateasca netaiat imprejur, care nu se va taia imprejur, in ziua a opta, sufletul acela se va starpi din poporul sau, caci a calcat legamantul Meu» (Facerea 17, 14); tu insa amani taierea imprejur cea nefacuta de mana omeneasca, care se savarseste in Botez prin dezbracarea poftelor trupului: «In El ati si fost taiati imprejur, cu taiere imprejur nefacuta de mana, prin dezbracarea de trupul carnii, intru taierea imprejur a lui Hristos“ (Coloseni 2, 11), desi, auzi pe Insusi Domnul spunand: «Amin, Amin, spun voua, daca nu se va naste cineva din apa si din Duh nu va intra intru imparatia lui Dumnezeu»“.

Hristos a fost taiat imprejur in a opta zi de la nastere si aceasta taiere imprejur era simbolul credinciosiei, al alegerii si al binecuvantarii pentru evrei, o binecuvantare speciala pentru poporul ales din partea lui Dumnezeu si un semn de fidelitate, de jertfelnicie pentru a implini voia lui Dumnezeu si a nu mai trai dupa voia instinctelor, ci dupa voia Duhului. De aceea, Sfantul Apostol Pavel arata ca in Iisus Hristos s-a schimbat taierea imprejur cea trupeasca intr-o taiere imprejur duhovniceasca, ce incepe prin botezul in moartea si invierea lui Hristos. Taierea imprejur cea duhovniceasca, nu cea trupeasca, conteaza acum. Hristos a facut-o pentru a arata ca S-a nascut sub Lege, ca respecta Legea, dar apoi o desavarseste prin invatatura si lucrarile Sale sfintitoare, minunate.


Sursa: basilica.ro

.
Pe aceeaşi temă

01 Ianuarie 2014

Vizualizari: 2611

Voteaza:

Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact