Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului - 1 ianuarie

Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului - 1 ianuarie

Taierea imprejur cea după trup a Domnului, Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos este praznuita pe 1 ianuarie.

Implinindu-se opt zile de la naşterea Mântuitorului, părinţii săi au pus să fie tăiat împrejur (Lc 2, 21), ca să se împlinească porunca dată de Dumnezeu lui Avraam, atunci când i-a făgăduit încheierea unui legământ veşnic cu el şi cu tot neamul său: Iar legământul dintre Mine şi tine şi vrasmaşii tăi din neam în neam, pe care trebuie să-l păziţi, este acesta: toţi cei de parte bărbătească ai voştri să se taie împrejur ...

In ziua a opta (Fac 17,10-12). Acela care, prin dragostea Sa de oameni, a primit a îmbrăca firea omenească pe care El însuşi a făurit-o, şi-a asumat-o pe aceasta din marea Lui milă, în starea ei căzută şi stricată, rămânând totuşi nepărtaş păcatului omenesc. Primind tăierea unei bucăţi de piele moartă, ca simbol al faptului că oamenii păcătoşi sunt muritori, El, Cel fără de păcat, primea astfel semnul Legii celei noi, pe care El însuşi o dăduse, ca un Dumnezeu şi Făcător al Legii. Incă de la naşterea Sa, Hristos se supune cu smerenie Legii, arătând astfel că cele dinainte tainice chipuri în El şi-au găsit împlinirea. Cele câteva picături de sânge pe care le varsă în această zi preînchipuie sângele pe care avea să-l verse curând pe Cruce, pentru a spăla păcatele lumii şi pentru a ne slobozi; iată de ce, odată cu Tăierea împrejur a Domnului, pomenim de fapt taina deplină a Răscumpărării noastre.

Astăzi, prin Tăierea împrejur a celui de-al doilea Adam, ia sfârşit tăierea împrejur cea trupească a Legii celei Vechi, iar Adevărata şi Noua Lege, marcată de o tăiere împrejur duhovnicească, începe cu sângele Său. Botezul creştin este această adevărată tăiere împrejur duhovnicească, acest semn al apartenenţei la neamul cel nou, care nu se mai împlineşte prin tăierea unei bucăţi de piele moartă, ci prin călcarea morţii înseşi, ce s-a plinit prin moartea şi învierea cele dătătoare de viaţă ale Domnului.

De aceea, Sfântul Pavel şi apostolii s-au opus cu tărie celor care voiau să-i silească să fie tăiaţi împrejur pe cei care trecuseră de la păgânism la creştinism (FA 15, 5-30; 1 Cor 7, 18-19; Gal 2, 6 şi 6, 15). în El (Hristos), spune Sfântul Apostol Pavel, aţi şi fost tăiaţi împrejur, cu tăiere împrejur nefăcută de mană... întru tăiere împrejur a lui Hristos.

Ingropaţi fiind împreună cu El prin botez, cu El aţi şi înviat prin credinţa în lucrarea lui Dumnezeu, Cel ce L-a înviat pe El din morţi (Col 2,11-12).

Căci în Hristos Iisus, nici tăierea împrejur nu poate ceva, nici netăierea împrejur, ci credinţa care este lucrătoare prin iubire (Gal 5, 6). Punând capăt Legii celei Vechi prin propria Sa tăiere împrejur, Hristos ne-a chemat astfel la o tăiere împrejur a inimii, la o înnoire duhovnicească, pe care o vestise deja prin prorocii Săi (Ier 4, 4; Rm 2, 25-29).

Tot sub formă de prorocie îi poruncise Dumnezeu lui Avraam să săvârşească tăierea împrejur cea după trup, după şapte zile de la naşterea pruncului, ca simbol al întregii treceri a timpului (Fac 1). Cea de-a opta zi închipuia deci trecerea de la această viaţa supusă morţii, la viaţa cea veşnică, deschisă nouă prin învierea Domnului, în cea de-a „opta” zi a săptămânii, care este şi prima şi singura zi din viaţa cea veşnică şi fără de schimbare1. Fiind tăiat împrejur în cea de-a opta zi după naştere, Hristos ne vestea deci învierea Sa şi izbăvirea noastră cea de pe urmă.

După obicei, în această zi, Iosif i-a dat pruncului numele pe care îngerul Domnului i-l vestise (Mt 1, 21; Lc 1, 31): IISUS, adică Mântuitorul. Prin acest singur nume se arăta astfel misiunea Sa pe pământ, motivul pentru care Dumnezeul cel Veşnic şi Ziditor a toate a luat trup omenesc. Numele de Iisus rezumă şi exprimă întreaga taină a mântuirii noastre. Fiind mai mult decât un simplu cuvânt, el arată în chip tainic Persoana însăşi a Mântuitorului, în toată puterea şi măreţia Sa. Pentru aceea, şi Dumnezeu L-a preaînălţat şi I-a dăruit Lui nume, care este mai presus de orice nume, ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece, al celor cereşti şi al celor pământeşti şi al celor de dedesubt. Şi să mărturisească toată limba că Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl (Filip 2, 9-11). Aşa cum arată numeroase exemple din Sfânta Scriptură (DA 3, 6; 4, 7, 10, 30; 10, 43; 16, 18; 19, 13, etc.) şi din Vieţile sfinţilor, prin Numele de Iisus, chemat cu credinţă, multe minuni s-au săvârşit, multe puteri ale morţii şi mulţi demoni au fost alungaţi, ca arşi de focul dumnezeirii Sale, după cum a fost făgăduit: Şi orice veţi cere întru numele Meu, aceea voi face... (In 14,13).

Iată de ce, creştinii, martori ai acestui Nume dătător de viaţă (In 20, 31), trebuie să facă totul în numele lui Iisus: Orice aţi face, cu cuvântul sau cu lucrul, toate să le
faceţi în numele Domnului Iisus şi prin El să mulţumiţi lui Dumnezeu Tatăl (Col 3, 17). Repetând fără încetare, oriunde am fi şi la orice respiraţie a noastră rugăciunea: „Doamne Iisuse Hristoase, miluieşte-mă pe mine, păcătosul!”, însăşi Persoana Domnului nostru va sălăşlui atunci în mintea noastră, ne va călăuzi, ne va curăţa de păcate şi, odată rămas în inima noastră, va face să strălucească în noi lumina dumnezeiască a Feţei Sale. Pomenirea Tăierii împrejur, în cea de-a opta zi de la Naştere, este şi sărbătoarea Sfântului nume al lui Iisus şi a rugăciunii care ne aduce iertarea Duhului Său Sfânt.

Ieromonahul Macarie de la Simonos Petra

Fragment din Sinaxarul vietile sfintilor vol V Ianuarie, Editura Sfantul Ioan Casian

Cumpara cartea "Sinaxarul vietile sfintilor vol V Ianuarie"

Nota:1. După tălmăcirea unor sfinţi Părinţi, duminica creştină este considerată a fi în acelaşi timp cea de-a opta şi prima zi a săptămânii: a opta ca depăşire a timpului şi prima ca început al veşniciei, care nu cunoaşte nici alternanţa zi-noapte, nici succesiunea zilelor. Aceste două simbolisme sunt explicate pe larg în slujba din Duminica a doua după Paşti (sau a lui Toma), unde se explică de ce ciclul de imne ale învierii se desfăşoară după cele opt glasuri din muzica bizantină (Octoih).

 

Pe aceeaşi temă

15 Decembrie 2022

Vizualizari: 1894

Voteaza:

Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului - 1 ianuarie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact