Sarbatorile Sfintilor ingeri

Sarbatorile Sfintilor ingeri

1. Cultul Sfintilor ingeri in antichitatea crestina

Cultul ingerilor are un fundament vechi-testamentar (vezi, de ex., Facere XLVIII, 4 ; Jud. XIII, 15, 16 ; Iesire XXIII, 20-23 ; III, 15 ; Iosua V, 13-16) si chiar nou-testamentar (vezi Apoc. XXII, 8, 9).

To­tusi, in crestinismul primar constatam o oarecare rezerva in ceea ce priveste cinstirea ingerilor, din cauza denaturarii sau practicarii abu­zive si eronate a acestui cult, fapt la care contribuia o dubla influen­ta : una venita din partea paginilor - care asimilau pe ingeri cu nu­meroasele divinitati adorate de ei - si alta din partea gnosticilor, care asimilau pe ingeri cu eonii, pe care ei ii socoteau intermediari intre Fiinta suprema si oameni.

Cinstirea pe care crestinii o acorda ingerilor nu trebuie confundata cu cea pe care o dam lui Dumnezeu.

Cultul Sfintilor ingeri a luat o mare dezvoltare in vechimea cres­tina, mai ales in Egipt, Italia si Siria, unde intalnim de timpuriu cele mai numeroase paraclise si biserici inchinate indeosebi sfin­tilor arhangheli. Un focar in care cultul acesta luase probabil o direc­tie gresita, idololatra, era Biserica Frigiei din Asia Mica, mai ales prin orasele ei Colosse si Laodiceea, unde urmele unui asemenea cult le intalnim, precum am vazut inca din epoca apostolica (Colos. II, 18). De aceea, Sinodul local din Laodiceea, tinut in a doua jumatate a seco­lului IV, se vede nevoit sa opreasca cinstirea ingerilor prin hotarirea sa din Canonul 35, a carui interpretare a dat loc la o multime de dificul­tati, discutii si controverse. Asemenea masuri re­strictive impotriva cultului superstitios al ingerilor s-au luat si in Bi­serica de Apus, chiar mult mai tarziu, prin sinoadele tinute la Roma in anul 492 si in anul 745. Toate acestea nu interzic si nu osandesc cultul corect al ingerilor, ci numai pe cel eretic.

2. Sarbatorile inchinate Sfintilor ingeri in cultul ortodox
In calendarul (Sinaxarul) ortodox se afla cinci zile liturgice inchi­nate pomenirii si cinstirii Sfintilor ingeri in cursul anului bisericesc, dintre care una singura este sarbatoare cu tinere.

a) Aceasta este Soborul Sfintilor Mihail si Gavriil si a tuturor Puterilor ceresti celor fara de trupuri, care se sarbatoreste la 8 noiembrie. La origine a fost simpla aniversare anuala a sfinti­rii unei biserici a Sfantului Arhanghel Mihail, ridicata la termele lui Arcadius din Constantinopol ; de aceea, in cele mai vechi sinaxare apare ca o sarbatoare numai a Arhanghelului Mihail. Mai tirziu si-a largit obiectul la cele doua capetenii ingeresti (Mihail si Gavriil) si apoi a de­venit o sarbatoare comuna a tuturor Sfintilor ingeri. In afara de aceasta sarbatoare principala a Sfintilor ingeri, in Mi­neiele ortodoxe mai gasim inca patru zile liturgice (sarbatori fara tinere) consacrate pomenirii sfintilor arhangheli sau unor minuni facute prin pu­terea lor, si anume :

b) La 6 septembrie, se savarseste pomenirea unei minuni facute de Sf. Arhanghel Mihail, la Chones, in Colosse din Frigia, unde exista inca din vechime o vestita biserica a Sfantului Arhanghel Mihail, de­venita centru de pelerinaj. Sarbatoare locala la inceput, ea a fost generalizata in toata Orto­doxia in timpul imparatului Manuel Cornnenul, in sec. XI.

c) La 26 martie, a doua zi dupa praznicul Buneivestiri, praznuim Soborul (Adunarea) mai-marelui voievod Gavriil, cel de al doilea personaj principal al evenimentului Buneivestiri. Sarbatoarea pare a fi destul de veche, fiind preluata de Bizant din tipicul Ierusalimului si al manastirii Sf. Sava. Ea exista probabil inca din sec. V, deoarece o gasim si la sirienii mono­fiziti, la aceeasi data ca la ortodocsi.

d) La 13 iulie, praznuim iarasi Soborul (al doilea) al marelui ar­hanghel Gavriil, care este, probabil, la origine ziua sfintirii vreunei bi­serici vestite a Sfantului Arhanghel Gavriil sau ziua aratarii lui in vreo astfel de biserica
e) La aceasta, am mai putea adauga o alta serbare a arhanghelului Gavriil din Adin, in ziua de 11 iunie (fara slujba), cand se comemorea­za aparitia acestui sfant arhanghel la o chilie din Sf. Munte (Adin), un­de el ar fi invatat pe un calugar sa cante pentru prima oara partea de la inceput a Axionului Sfintei Fecioare : Axion esti, adica : Cuvine-se cu adevarat. ; faptul s-ar fi intamplat prin sec. X, iar serbarea a ramas pana azi limitata la manastirile atonite.

In cultul crestinilor rasariteni neortodocsi (monofiziti si nestorieni), Sfintii in­geri se bucura de aceeasi cinstire ca si la ortodocsi. La monofizitii din Egipt (copti) si din Abisinia (Etiopia), cultul ingerilor este foarte dezvoltat; asa de ex., in calendarul monofizitilor abisinieni Sfantul Arhanghel Mihail are nu mai putin de 12 sarbatori pe an (cate una pe fiecare luna).

La Romano-Catolici, de asemenea, cultul Sfintilor ingeri este in mare cinste. In calendarul catolic de azi, exista cinci sarbatori, de diferite grade, inchinate Sfinti­lor Ingeri : 8 mai si 29 septembrie pentru Sf. Arhanghel Mihail, 24 martie pentru Sf. Arhanghel Gavriil, 24 octombrie pentru Sf.
Arhanghel Rafail si 2 octombrie pentru ingerul pazitor.

.
Pe aceeaşi temă

19 Iunie 2012

Vizualizari: 11841

Voteaza:

Sarbatorile Sfintilor ingeri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
Adevarurile in care cred
Adevarurile in care cred A plăcut Făcătorului şi Judecătorului nevoinţelor noastre să rânduiască de la început ca vremea vieţii noastre pământeşti să fie vreme pregătitoare pentru veşnicie, vreme de deprindere, vreme de luptă şi nevoinţe, vreme de război duhovnicesc, nu vreme de 26.43 Lei
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact