Cum sa cunoastem voia lui Dumnezeu

Cum sa cunoastem voia lui Dumnezeu

Voia lui Dumnezeu este şi normă de viaţă, şi principiu călăuzitor, şi prim imbold spre faptă. Cum să cunoaştem voia lui Dumnezeu? In viaţă, multe lucruri sunt stabilite de porunci dumnezeieşti nemijlocite. In asemenea cazuri n-avem de ce să stăm pe gânduri, trebuie doar să făptuim. Atunci când se întâmplă ca porunca lui Dumnezeu să fie limpede, însă felul în care trebuie aplicată nu este limpede, nu poate fi ocolită întrebarea: „Ce este de făcut?" Uneori, soluţia ne-o dau experienţele proprii din trecut, alteori - experienţele altora, alteori sfatul primit de la oameni care vieţuiesc bine, alteori prin deducţii pe temeiul cuvântului lui Dumnezeu, alteori prin rugăciune, în urma căreia Dumnezeu arată în inimă ce este de făcut. Această din urmă variantă ar fi cea mai de nădejde, însă lăuntrul nostru nu e întotdeauna atât de curat încât în el inima să audă limpede insuflarea lui Dumnezeu. Părinţii au următoarea regulă: roagă-te de până la trei ori, şi încotro va înclina inima, aşa să şi faci.

După ce am aflat voia lui Dumnezeu, trebuie să ne rugăm pentru ajutor spre a o săvârşi... Izbăveşte-ne, Doamne, de nădăjduirea în sine! Trebuie să ne încordăm din răsputeri, dar săvârşirea încununată de reuşită s-o aşteptăm de la Domnul, ţinând minte cuvintele Lui: Fără Mine nimic nu veţi putea face. Totodată, să ne temem ca nu cumva să se strecoare gândul şi mai ales simţământul: Nu sunt ca ceilalţi oameni. Să ne mai temem şi de nădejdile visătoare: „O, acum o să-mi meargă totul atât de bine şi de grozav!" Asemenea nădejdi se încheie întotdeauna cu ruşine... Păzindu-vă de toate acestea, alergaţi în aşa fel încât să ajungeţi, după cuvântul apostolesc.

Intrebaţi: „Au crezut cei ce au fost predestinaţi să creadă? Şi atunci, cei ce n-au fost predestinaţi să creadă n-au crezut? Dar atunci cu ce sunt vinovaţi?" Nedumerirea dumneavoastră se întemeiază pe ideea că unii cred fiindcă au fost predestinaţi să creadă, pe când ceilalţi nu cred fiindcă n-au fost predestinaţă să creadă. Această idee este greşită, fiindcă lucrurile stau exact pe dos. Dumnezeu vede dinainte viaţa omului în întregul ei, şi hotărăşte ca cutare să fie în ceata celor credincioşi şi mântuiţi, iar cutare să nu fie... Hotărârea dumnezeiască este o concluzie trasă din toată viaţa omului, iar această viaţă decurge şi după aplecările voinţei libere, şi după lucrarea asupra ei, dinăuntru şi dinafară, a purtării de grijă dumnezeieşti... Dumnezeu face tot posibilul ca să-l îndrepte pe om. Dacă după toată purtarea de grijă pentru el vede că tot nu vrea să se îndrepte, îl lasă, spunându-i parcă: „Păi, nu-i nimic de făcut cu tine, adio!" Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului, însă nici voinţa nu i-o sileşte, ci doar face tot ce se poate ca să i-o încline spre bine. El prevede în privinţa fiecăruia toate lucrurile acestea, şi după cum prevede aşa şi hotărăşte. Dumnezeu foloseşte toate mijloacele ca să-i bage omului minţile în cap: unul nu-l smereşte, şi atunci face pentru el altceva; al doilea este lipsit de izbândă, foloseşte un al treilea, şi tot aşa până la sfârşit. Cine se supune, se mântuieşte; cine rămâne neascultător de la prima lecţie la cea din urmă se netrebniceşte cu totul şi devine de neîndreptat. Tocmai acest rezultat final este arătat prin cuvintele Scripturii: le-a astupat Dumnezeu urechile sau le-a învârtoşat inima. Ca şi cum Dumnezeu ar spune: „Nu am ce să mai fac pentru tine ca să asculţi: nu vei mai auzi nimic, rămâi ca un surd..." La fel şi cu învârtoşarea.

Urmaţi această regulă: în asemenea nedumeriri spuneţi-i minţii dumneavoastră că hotărârile lui Dumnezeu cu privire la fiecare om în parte sau la popoare întregi sunt sfaturi dumnezeieşti ascunse, pe care nu le putem pătrunde noi până la limpezime - iar în ceea ce este de nepătruns cu mintea siliţi-vă îndată mintea să se plece sub jugul credinţei, să fugă sub acoperişul credinţei. Nu încape îndoială că gândurile lui Dumnezeu sunt tot atât de departe de gândurile omeneşti ca cerul de pământ. De vreme ce nu putem ajunge cerul cu mâna pentru a pipăi lucrurile dumnezeieşti de acolo, n-avem de ce nici să ne zgâim cu mintea ca să înţelegem noi limpede ce şi cum. E de ajuns să ştim că Dumnezeu a spus: Cele ale lui Dumnezeu nimeni nu le-a cunoscut, decăt Duhul lui Dumnezeu (I Cor. 2, 11). N-avem de ce să ne apucăm de pătrunderea celor despre care ni se vesteşte că sunt de nepătruns. In ziua de astăzi nu mai are frâu iscodirea deşartă. Toţi cer să dovedeşti până la limpezimea deplină: „Cum e Dumnezeu Unul şi Treime? Cum S-a întrupat Dumnezeu-Fiul, fiind nemărginit? Cum este Maica lui Dumnezeu Pururea Fecioară? Cum sunt pâinea şi vinul Trupul şi Sângele Domnului?" Şi toată întocmirea cea de taină a credinţei şi Bisericii noastre să iei şi să le-o explici... Mintea noastră este măruntă ca un ţânţar, dar tot bâzâie! Mântuitorul a zis: Nimeni nu-L cunoaşte pe Tatăl, în afară de Fiul. La fel stau lucrurile, se înţelege, şi cu Duhul Sfânt. Şi atunci, de ce să iscodim cum Dumnezeu Cel Unul este Tată, Fiu şi Sfânt Duh? Apostolul spune: Mare este taina dreptei credinţe: Dumnezeu S-a arătat în trup. Şi atunci, de ce să ne băgăm aici cu filosofarea noastră? La fel şi în toate celelalte privinţe: trebuie să ne supunem cu smerenie învăţăturilor pe care Dumnezeu ni le-a descoperit despre credinţă, chiar dacă nu le putem pătrunde cu mintea noastră. Cum se închină mintea lui Dumnezeu? Primind cu supunere cuvintele Lui ca pe nişte adevăruri neîndoielnice. Dacă cineva v-ar spune: „Puneţi umărul şi împingeţi casa sub munte", v-aţi apuca să faceţi asta? Bineînţeles că nu, fiindcă nu se poate - iar dacă v-aţi apuca, cei care v-ar vedea n-ar avea tot dreptul să spună că v-aţi scrântit la cap? Ei bine, acest verdict îl merită toţi cei care se străduie să dezlege tainele lui Dumnezeu, despre care El însuşi a zis că sunt de nepătruns. Acum prin credinţă umblăm, nu prin vedere (v. II Cor. 5, 7). A ne strădui să apropiem tainele dumnezeieşti de înţelegerea noastră, cu supunere diţă de credinţă, nu este un păcat, dar mai fericiţi sunt cei ce cred fară să vadă.

Fragment din cartea "Scoala Ortodoxiei pentru incepatori", Editura Sophia

Cumpara cartea "Scoala Ortodoxiei pentru incepatori"

 

Pe aceeaşi temă

11 Octombrie 2021

Vizualizari: 2111

Voteaza:

Cum sa cunoastem voia lui Dumnezeu 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

voia lui dumnezeu

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact