Harul necreat si doctrina indumnezeirii

Harul necreat si doctrina indumnezeirii

 

Harul necreat si doctrina indumnezeirii

 

Doctrina despre dumnezeiescul Har ramane, pe langa celelalte deosebiri esentiale dintre confesiunile crestine, una dintre cele mai controversate probleme. Daca la noi palamismul a cucerit aproape cu autoritate de dogma spi­ritul si mai ales viata ortodoxa, in apus el a devenit centrul unor preocupari - teo­retice. Ceea ce apu­senii nu vor sa inteleaga, e ca doctrina despre dumnezeiescul Har necreat, in rasarit nu e o "teorie" pe care poti s-o primesti sau sa n-o primesti, sau care e in functie de o anumita logica, si care ar putea fi rasturnata printr-o logica mai exacta, mai rigu­roasa. Dumnezeiescul Har necreat e o realitate, un fapt, care lucreaza, care lasa urme, urme care sunt de domeniul experientei. Nu vrem sa spunem prin aceasta ca doctrina in cauza nu s-ar incadra in canoanele logicii teologice cele mai riguroase. Dimpotriva. Si nici nu poate fi decat asa, pentru ca ceea ce e real, prin insusi faptul ca e real, isi va indreptati logic recunoasterea existentei, si se va prezenta ca atare.

 

Doctrina dumnezeiescului Har in rasarit e in stransa legatura, logic si de fapt vorbind, cu scopul intruparii si cu destinul ultim al creaturii, cu indumnezeirea. Indumnezeirea rezolva criza, marea criza in care omul ar ramane pe vecii vecilor neconsolat si neimplinit, si care ar face din Dumnezeu insusi responsabilul unei situatii ontologic gresit concepute.

 

Indumnezeirea nu poate fi conceputa decat ca participare prin Harul necreat la Dumnezeire. O energie creata nu poate conferi o participare la ceva necreat. Participarea la dumnezeire nu inseamna o copartasie la esenta. In esenta Sa, Dumnezeu ramane incomunicabil.  Omul nu se absoarbe in esenta, deci nu devine Dumnezeu in sine, ceea ce ar prezenta pericolul politeismului sau panteismului. El participa la energiile necreate ale lui Dumnezeu, energii in care desi Dumnezeu este intreg. Aceste energii indumnezeiesc in Har.

 

Occidentul romano-oatolic a ramas la un intelectualism care ii inchide orice perspectiva de reconsiderare in sensul unei spiritualitati autentice si lucratoare. Conceptia despre Harul creat este pe cat de saraca, pe atat si de inutila, pentru ca in fond nu rezolva nimic. Harul nu poate fi doar un efect creat rezultat din lucrarea lui Dumnezeu asupra omului. Intre "Har" si "creat" e o incompatibilitate notionala. Nu pot sta alaturi.

 

10 Iulie 2012

Vizualizari: 6149

Voteaza:

Harul necreat si doctrina indumnezeirii 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact