Personalitati din Romania, despre studiul religiei in scoli


Personalitati din Romania, despre studiul religiei in scoli

"Adevarul" lanseaza astazi o dezbatere publica despre locul si rolul pe care ar trebui sa-l aiba religia in scolile de stat

Aproximativ 100 de persoane au format ieri un lant uman in jurul Bisericii Elefterie Vechi din Bucuresti cerand introducerea obligatorie a studiului religiei in licee. Manifestantii, in majoritate preoti, reprezentanti ai sindicatelor din educatie si ai Partidului Conservator care a avut si initiativa, au declarat ca vor depune in aceasta saptamana la Senat o propunere legislativa in acest sens. Propunerea vine in contextul in care trei proiecte de legi ale educatiei elaborate de minister urmeaza sa intre in aceasta perioada in dezbatere parlamentara.

Dupa 50 de ani de comunism ateu in care singura "icoana" lui Ceausescu domina salile de clasa, programele si manualele scolare, crestinismul a revenit in institutiile de invatamant public din Romania. Deocamdata, religia este studiata in scoala optional, desi numarul parintilor, ca si al cadrelor didactice care stiu acest lucru este foarte redus.

Unii au vazut acest gest ca pe unul firesc de recuperare a valorilor date de parcurgerea a 2.000 de ani de crestinism.

Altii au atras atentia asupra informatiilor eronate continute de manualele de religie si au cerut inlocuirea ei cu o istorie a religiilor care le-ar oferi elevilor o mai mare toleranta si deschidere culturala. Pana la urma este buna religia in scoli? "Adevarul" deschide o campanie de informare despre religia la clasa, continutul manualelor, statutul profesorilor de religie in scoli, rezultatele dupa aproape 20 de ani de predare in invatamantul public, precum si despre cum s-au rezolvat aceste probleme in alte tari civilizate ale Europei. Iata ce cred personalitati din Romania despre studiul religiei in scoala.

Preafericitul Daniel, patriarhul Romaniei

"Prezenta disciplinei Religie in sistemul de invatamant public nu reprezinta o inovatie sau un model romanesc, ci un act de dreptate, bazat pe cultura romaneasca europeana, si o necesitate permanenta in procesul nobil de formare moral-sociala a elevilor. (.) Fara cunostintele oferite de acest domeniu, nu putem intelege istoria si cultura acestui continent."

Anca Velicu, Institutul de Sociologie al Academiei

"Mi se pare normal sa se studieze religia la scoala, depinde insa de cat si cum se face acest lucru. Problema e ce le oferim copiilor pentru studiu: lucruri de cultura generala, de filosofie a religiilor, de istorie sau le oferim doar cultura unei religii. Le predam o informatie verificabila sau o traditie? Trebuie sa fim atenti si la continutul manualelor de religie, sa nu faca discriminari in defavoarea altor culte. Ora de religie ar trebui sa aduca o deschidere culturala catre valori, nu sa devina dogmatica."

Sorin Ionita, director SAR

"Studierea religiei este cea mai mica problema a educatiei la ora actuala in Romania. Nu face nici rau, nici bine, copiii nu prea iau in serios orele de religie. Pe de alta parte, Biserica Ortodoxa Romana face lobby ca sa mai castige ceva si probabil ca cei de la alte culte sunt teoretic discriminati. E o problema de principii pana la urma. Nu se schimba societatea in urma introducerii sau scoaterii religiei din programa."

Vintila Mihailescu, sociolog, directorul Muzeului Taranului Roman

"Problema daca predarea ortodoxiei in scoala afecteaza celelalte culte religioase practicate in Romania este secundara. Problema principala este una de principiu: daca predarea istoriei religiilor nu poate fi decat benefica, predarea religiei, oricare ar fi aceasta, in institutiile statului, oricare ar fi acestea, pune problema de principiu a despartirii de drept si de fapt a celor doua tipuri de institutii.

A argumenta apoi ca parintii nu mai au timp sa-si educe copiii, deci cineva trebuie sa le spuna despre Dumnezeu, ca oricum asta nu are sa le strice, ba dimpotriva, ca aceasta despartire e foarte buna pentru corp (deci in domeniul economiei si a altor activitati profane), dar ca nu se aplica spiritului etc., acestea nu sunt decat strategii discutabile de a impaca si capra, si varza, adica, in ultima instanta, de a trisa si cu statul, si cu Dumnezeu pentru a ne descurca si aici, si dincolo."

Cristian Adomnitei, ministrul educatiei

"Un numar mare de parinti opteaza, in numele copiilor lor, pentru studierea religiei in scoala. Evident ca educatia religioasa se adreseaza sufletului, ca un copil poate adopta o scara de valori sanatoasa, prin intermediul modelelor pozitive prezentate la aceasta ora. De ce ar fi rau un lucru care ii invata cum sa fie mai buni, mai toleranti, mai atenti la cei din jur, mai sociabili, pana la urma?"

Stefan Vlaston, presedinte Edu-Cer

"Copiii nu au fost suficient informati ca au voie sa nu urmeze cursurile de religie. Inca nu s-au gasit solutii cu ce sa-si umple timpul copilul care nu vrea sa se duca la ora de religie. Copiii pana la 16 ani nu au discernamant sa-si formeze o judecata clara, proprie, asupra a ceea ce inseamna religia, ei au fost formati sa gandeasca intr-un anumit fel de profesorii de religie. Iar parintii nu s-au bagat. Pe de alta parte, si profesorii de religie au presat pentru a obtine norma intreaga."

Doina Cornea, profesoara, fost disident

"Studiul religiei trebuie sa fie obligatoriu in clasele mici. Noi suntem crestini de 2.000 de ani. In clasele mai mari cred ca este benefic studiul istoriei religiilor. Desi am absolvit o scoala confesionala catolica, nu mi-a placut nici dogmatica, nici apologetica. Pe mine cartea lui Mircea Eliade despre istoria religiilor m-a readus la credinta. Un manual de istorie a religiilor inspirat de Mircea Eliade ar putea fi o solutie."

Daniela Serb, Sorina Buzatu

.

25 Februarie 2008

Vizualizari: 2204

Voteaza:

Personalitati din Romania, despre studiul religiei in scoli 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact