Biserica Ortodoxa il pomeneste pe Sfantul Apostol Toma

 

Sfantul Apostol Toma era din cetatea Galileii, cu numele Paneada si era pescar. A fost ales de Hristos si numarat intre cei doisprezece ucenici ai sai.

Dupa unii exegeti, numele Toma este forma ebraica a lui Teom, sau Tauma, iar numele de Didim, cum a fost consemnat pentru istorie, inseamna in latineste "geaman", adica s-a nascut deodata cu un alt frate. In mod simbolic, acest nume poate defini si caracterul sau, impartit in doua: cand credincios avantat, cand indoielnic.

 

Dovada Invierii avea sa o constate Toma la opt zile de la acest eveniment.

Iata ce spune Evanghelistul Ioan despre acel moment: "Si dupa opt zile, ucenicii Lui erau iarasi inauntru si Toma, impreuna cu ei. Si a venit Iisus, usile fiind incuiate si a stat in mijloc si a zis: Pace voua! Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tau incoace si vezi mainile Mele si adu mana ta si o pune in coasta Mea si nu fi necredincios, ci credincios".

Toma a atins ranile Mantuitorului si, cutremurat, a spus: "Domnul meu si Dumnezeul meu", iar Iisus i-a zis: "Pentru ca M-ai vazut, ai crezut! Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut".

In aceste cuvinte ale Domnului descoperim lauda si pentru viitor smerenia acelora care, in decursul veacurilor, vor trebui sa creada in El, bazati pe predica Apostolilor si vederea minunilor lor.


A fost randuiala lui Dumnezeu absenta lui Toma de la prima aratare a lui Hristos ucenicilor, ca, prin pipairea urmelor cuielor din trupul Lui si a coastei Lui, sa se dea o dovada si mai hotarata despre invierea Lui reala. Hristos S-a dezvaluit Mariei numai prin rostirea numelui ei, lui Luca si Cleopa li S-a dezvaluit pe drumul spre Emaus prin talcuirea Scripturilor cu privire la El si prin frangerea painii, prin care L-au cunoscut (Lc.24, 13-24). Celor unsprezece ucenici Hristos S-a dezvaluit in seara zilei invierii prin aratarea mainilor si a coastei ranite. Lui Toma ii va dovedi ca a inviat cu trupul prin ingaduinta de a pipai in trupul Lui urmele cuielor si ale sulitei. A iesit cu trupul din lumina ce-i coplesea in grade diferite, dupa cum a fost necesar. Insa faptul ca Hristos nu sta mereu intre ucenicii Sai dupa inviere, ci apare din cand in cand, arata ca trupul Lui inviat nu mai era ca cel dinainte de inviere. Modul Lui obisnuit era de a fi coplesit de lumina, pe care insa oamenii nu-l pot vedea asa cum il vor vedea in viata viitoare. Li Se arata numai atat cat era necesar ca sa-I convinga ca a inviat in mod real.

 

Sfantul Chiril nu exclude supozitia ca Toma credea deplin in invierea lui Hristos, dar socotea ca El Se afla intr-un trup care nu mai poate fi vazut. Cand el spune: "daca nu voi pune degetul meu in semnul cuielor nu voi crede.", el spune de fapt: "Nu voi crede ca El mai poate fi vazut, de nu voi pune degetul meu in urma cuielor". Dar tocmai aceasta mare bucurie produsa in el de invierea lui Hristos, vecina cu necredinta ca poate fi vazut, l-a facut sa doreasca puternic sa-L vada si sa se convinga prin pipairea urmelor cuielor.

 

In Sfanta Liturghie primim Sfantul lui trup, dar in chip nevazut. El e prezent in mod real, dar nu-L vedem. Il sesizam cu sensibilitatea spirituala a credintei, dar nu cu simturile trupului. Ne impartasim de trupul Lui inviat. De aceea nu-L vedem, cum nu-L vedeau permanent nici ucenicii. Dar in faptul ca ni se da spre impartasire avem dovada invierii Lui. Nevazutul nu este lipsa vazutului in El, ci coplesirea vazutului de lumina ce se naste din strabaterea trupului de spiritualitatea bunatatii, fiind un fenomen de mare si neinteleasa taina.

 

Conform informatiilor care provin de la Origen si Eusebiu de Cezareea, Apostolul Toma a predicat in Partia, apoi in India, unde a murit ca martir, strapuns cu lancea. De la numele lui, crestinii de pe coasta Malabarului din India se numesc pana astazi "tomiti". Mormantul lui Toma se afla in Madras.

 

.

07 Octombrie 2007

Vizualizari: 1052

Voteaza:

Biserica Ortodoxa il pomeneste pe Sfantul Apostol Toma 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact