'Cerul pe pamant' -sfintirea bisericii noi

Cuvantul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la slujba de sfintire a bisericii cu hramurile “Sfantul Prooroc Daniel” si “Sfantul Mare Mucenic Gheorghe”, din orasul Jibou, judetul Salaj, duminica, 15 septembrie 2013.

Sfintirea bisericii cu hramurile „Sfantul Proroc Daniel” si „Sfantul Mare Mucenic Gheorghe” din Jibou este un eveniment mare si binecuvantat pentru Biserica noastra in general, dar in mod special pentru comunitatea harnica si darnica a acestui oras, care se aduna in noua biserica pentru a pastra vie flacara credintei ortodoxe stramosesti si a spori dragostea fata valorile spiritualitatii si culturii romanesti.

Zidirea unei biserici si sfintirea ei are loc odata la 100-200 de ani si inseamna in istoria unei comunitati un moment sfant si solemn prin care se aduce multumire lui Dumnezeu pentru tot ceea ce s-a realizat si in acelasi timp se cere harul Lui sfintitor ca aceasta lucrare - ofranda a clerului si credinciosilor - sa fie sfintita asa cum sfintim in biserica darurile pe care le aducem la Sfantul Altar.

Construita cu multa jertfa si ravna duhovniceasca, noua biserica din Jibou, sfintita astazi,reprezinta implinirea unui proiect care, la fel ca in multe alte locuri din tara, a inceput dupa caderea regimului comunist in anul 1989. De atunci Biserica noastra a inceput sa foloseasca libertatea de a-si construi noi locasuri de cult, potrivit nevoilor liturgice actuale.

Ca spatiu sacru de rugaciune, biserica sfințita este in același timp darul oamenilor adus lui Dumnezeu si darul lui Dumnezeu pentru oameni, deoarece aceasta a devenit prin sfintire Casa Preasfintei Treimi, in care se aduna crestinii rugatori pentru a celebra in iubirea milostiva a Preasfintei Treimi. De aceea, la sfarsitul slujbei de sfintire se canta: “Aceasta biserica, Tatal a zidit-o, Fiul a intarit-o, Duhul Sfant a innoit-o, a luminat-o si a sfintit sufletele noastre!”

Prin urmare, o biserica in care se savarșesc Sfintele Taine ale iubirii eterne a lui Dumnezeu pentru oameni este un semn de binecuvantare asupra comunitatii credinciosilor si asupra orasului in care a fost construita si sfintita aceasta biserica.

Biserica noua pe care credinciosii o ofera Mantuitorului Iisus Hristos ca dar sau ofranda a credintei, harniciei, intelepciunii, priceperii si darniciei lor devine, prin sfintire, “poarta a cerului si casa a lui Dumnezeu” (Facere 28, 17), icoana profetica a Ierusalimului ceresc,asa cum auzim in slujba de sfintire a noii bisericii.

Prin aceasta “poarta a cerului” intra Hristos - Imparatul Slavei, Care, dupa Invierea Sa din morti, S-a inaltat intru slava la cer si a asezat umanitatea Sa pe tronul slavei Preasfintei Treimi. Prin sfintirea bisericii noi, Hristos, Domnul puterilor ceresti, impreuna cu ingerii, intra in mod tainic in aceasta biserica si ramane mereu prezent in ea prin Sfintele Taine si prin toate slujbele savarsite aici, daruind celor ce se roaga darurile Sale ceresti: iertarea pacatelor, fericirea comuniunii omului cu Dumnezeu si arvuna vietii veșnice din Imparatia lui Dumnezeu, dupa cum se arata in cele trei Evanghelii care se citesc la slujba de sfintire a bisericii: Matei 16, 13-19, Luca 10, 38-42 si 11, 27-28 si Ioan 10, 22-28. Asadar, prin insasi constructia si podoaba bisericii, noi oferim lui Dumnezeu daruri pamantesti, materiale, iar El ne ofera daruri ceresti, spirituale si vesnice.

Dumnezeu este pretutindeni prezent, dar in modul cel mai direct și receptiv este prezent in biserica sfintita, in Casa Lui, in care vede, asculta si binecuvinteaza pe cei care Il cheama in rugaciune, se impartasesc cu Sfintele Taine si implinesc voia Lui in viața lor, in comuniune cu toti sfintii lui Dumnezeu din toate timpurile si din toate locurile.

Numita „laborator al Invierii” de catre Sfantul Maxim Marturisitorul (sec. VII) sau „anticamera a Imparatiei cerurilor” de catre Sfantul Nicolae Cabasila (sec. XIV), fiecare biserica ortodoxa sfintita reprezinta „cerul pe pamant”, cum spunea Sfantul Gherman, Patriarhul Constantinopolului (sec. VIII), pentru ca pe om sa-l inalte duhovniceste la ceruri, in iubirea Preasfintei Treimi si comuniunea sfintilor.

Noi cinstim biserica locas de cult si ne inchinam in fata Sfantului Altar pentru ca in biserica sfintita prin lucrarea Sfantului Duh este prezent si lucrator Insusi Hristos Domnul, Mirele Bisericii, Care sfinteste obstea rugatoare a credinciosilor „ca s-o infatiseze Siesi, Biserica slavita, neavand pata sau zbarcitura, ori altceva de acest fel, ci ca sa fie sfanta si fara de prihana” (cf. Efeseni 5, 23).

Prin intrarea in biserica sfintita, prin inchinarea la sfintele icoane, prin participarea,cu multa credinta si evlavie, la sfintele slujbe, prin impartasirea cu Sfintele Taine, credinciosul se sfinteste si se lumineaza, pentru a sfintii apoi spatiul in care traieste si munceste. De aceea, se spune ca „omul sfinteste locul”. Desigur, omul sfinteste locul indeosebi daca se sfinteste mai intai pe sine in sfanta biserica a lui Dumnezeu, prin rugaciune si impartasire cu Hristos Cel Unul Sfant.

Potrivit cuvintelor Sfantului Irineu de Lyon (sec. II), Biserica a fost „sadita in lume ca un paradis” fiind centrul liturgic al creatiei, deoarece creatia intreaga, universul sau cosmosul se sfinteste prin Duhul Sfant invocat de Biserica. In viata Bisericii crestinul participa la pelerinajul sau trecerea umanitatii „de la moarte la viata si de pe pamant la cer” (Canonul Invierii). Biserica este corabia care ajuta pe oameni sa treaca de la viata pamanteasca vremelnica la viata cereasca vesnica.

Astfel, ca „Poarta a cerului” si “Casa a Preasfintei Treimi” biserica locas de inchinare exprima vocatia lumii de a participa la slava cereasca si bucuria eterna a Preasfintei Treimi, in „cerul nou si pamantul nou” in care moarte nu va mai fi (cf. Apocalipsa, 21). In acest sens, Sfintele Taine savarșite in biserica sfintita sunt arvuna a vietii si bucuriei veșnice din Imparatia lui Dumnezeu, simbolizata de Sfantul Altar cu usile imparatesti si catapeteasma lui, vedere iconica a venirii in slava a lui Hristos la sfarsitul veacurilor, inconjurat de Sfintii Apostoli si Sfintii Ingeri (cf. Matei 25, 31).

Sfintirea bisericii ne invita, de asemenea, la sfintirea vietii noastre, ca innoire a omului dupa chipul lui Hristos sau ca salasluire a vietii lui Hristos in viata noastra (cf. Galateni, 2, 20). Din acest motiv, dupa sfintirea noii bisericii, toti credinciosii ortodocsi prezenti la acest eveniment primesc binecuvantarea sa intre in Sfantul Altar pentru a saruta Sfanta Evanghelie, Sfanta Cruce si Sfanta Masa din Altar, fiecare rugandu-se lui Dumnezeu sa sfinteasca viata lui asa cum a fost sfintita biserica noua sau reinnoita.

Intr-o lume din ce in ce mai secularizata, legata exclusiv sau excesiv de bunurile materiale limitate si trecatoare, semnificatiile teologice si duhovnicesti ale sfintirii unei noi biserici ne cheama azi sa redescoperim si sa traim adevarul esential ca omul este chemat la sfintire si viata vesnica in iubirea lui Dumnezeu Cel Sfant si vesnic Viu. Iar tot binele pe care l-a savarsit omul pe pamant devine lumina si are valoare vesnica in ceruri. De aceea, biserica sfintita ca „poarta a cerului” nu poate fi inlocuita cu nimic din lumea aceasta. Numai in biserica se primeste iertarea pacatelor si arvuna vietii vesnice, iar rugaciunea pentru cei vii si cei morti din biserica arata ca iubirea izvorata din credinta este mai tare decat moartea.

In incheiere, dorim sa exprimam aprecierea si pretuirea noastra pentru toata lucrarea care s-a desfasurat cu multa daruire si iubire jertfelnica la aceasta biserica noua din Jibou.

Felicitam pe Parintele Dan Dregan, protopop de Jibou, precum si pe Parintele paroh Gheorghe Longodor, care impreuna sunt ctitorii bisericii cu hramurile: „Sfantul Prooroc Daniel” si „Sfantul Mare Mucenic Gheorghe” si preoti slujitori la altarul acesteia.

Ca semn al pretuirii si binecuvantarii noastre, le conferim CRUCEA PATRIARHALA pentru clerici, cea mai inalta distinctie a Patriarhiei Romane.

Totodata, felicitam pe toti credinciosii acestei parohii, harnici si dinamici, luminati de evlavie si credinta, pe toti donatorii si ajutatorii acestui sfant lacas, precum si pe toti ierarhii, autoritatile de stat centrale si locale, clericii si credinciosii prezenti la acest eveniment sfant si solemn de spiritualitate crestina si demnitate romaneasca.

Ne rugam Mantuitorului Iisus Hristos sa ocroteasca aceasta biserica si pe toti inchinatorii si binefacatorii ei, daruindu-le pace si bucurie, sanatate si mantuire, spre slava Preasfintei Treimi si bucuria Bisericii lui Hristos.


† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1076

Voteaza:

'Cerul pe pamant' -sfintirea bisericii noi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact