Colecta la Duminica Ortodoxiei pentru Fondul Central Misionar

Prima Duminica din Postul Sfintelor Pasti (9 martie 2014) a fost instituita in anul 843 de Sinodul de la Constantinopol ca sarbatoare a Ortodoxiei pentru a sublinia biruinta dreptei credinte asupra iconoclasmului, erezie care sustinea ca sfintele icoane nu trebuie cinstite.

Potrivit hotararii Sfantului Sinod, in Duminica Ortodoxiei, in toate bisericile si manastirile Patriarhiei Romane din tara si strainatate se organizeaza colecta pentru constituirea Fondului Central Misionar destinat operei misionare, social-filantropice, educationale a Bisericii Ortodoxe Romane si sprijinirii parohiilor sarace din tara si strainatate.

Colecta se va desfasura pana in ziua de duminica, 30 martie 2014.

La Duminica Ortodoxiei, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane adreseaza clerului si credinciosilor ortodocsi o Scrisoare pastorala, care va fi citita in toate bisericile si manastirile din Patriarhia Romana, din care prezentam cateva fragmente:

(…) Hotararea ca prima Duminica din Postul Sfintelor Pasti sa fie numita Duminica Ortodoxiei si, cu acest prilej, sa fie cinstiti toti cei care, prin cuvant si fapta, au aparat dreapta credinta a fost luata in anul 843, la Sinodul de la Constantinopol. Aceasta lucrare duhovniceasca a fost pregatita inca din anul 787, cand Sfintii Parinti ai Sinodului al VII-lea Ecumenic de la Niceea au justificat si proclamat cinstirea sfintelor icoane, ca manifestare a credintei ortodoxe.

(…) In lupta noastra pentru mantuire ii avem rugatori si mijlocitori pe Maica Domnului, pe Sfintii ingeri, pe toti Sfintii prooroci, apostoli, evanghelisti, mucenici, marturisitori, cuviosi, imparati si domnitori evlaviosi sau simpli credinciosi care au trait in sfintenie. Cinstindu-i dupa vrednicie si plecandu-ne genunchii inaintea sfintelor lor icoane, ne intarim in fata ispitelor care, mai ales in perioada Postului Mare, vin asupra noastra. In acest sens, ii avem ca modele si pe Sfintii 40 de Mucenici din Sevastia Armeniei, cinstiti in aceasta zi (9 martie), care au indurat chinurile si moartea, pentru a pastra neintinata icoana lui Dumnezeu din ei, prin marturisirea credintei ortodoxe. De asemenea, ii avem ca exemple si pe Sfintii Martiri Brancoveni: Constantin Voda cu cei patru fii ai sai, Constantin, Stefan, Radu, Matei si sfetnicul Ianache, pe care Biserica Ortodoxa Romana ii sarbatoreste, anul acesta, in chip solemn, cu prilejul implinirii a 300 de ani de la moartea lor muceniceasca, petrecuta la Constantinopol in ziua de 15 august anul 1714.

Pentru credinciosii dreptmaritori, in biserica si in casele lor, sfintele icoane nu constituie doar o marturie a ceea ce semnifica arta crestina, ci au, in primul rand, un rol sacru sau sfant, de mijlocire sau intarire a credinciosilor in comuniunea lor de rugaciune cu Dumnezeu si cu Sfintii reprezentati in icoane.

(…) Nu trebuie sa uitam, asadar, ca in Biserica Il avem prezent pe Hristos, Care Se Jertfeste pentru noi la fiecare Sfanta Liturghie si ne asteapta sa redevenim icoana a Sa, prin primirea Sfintei Impartasanii, prin cunoasterea si implinirea prin fapte a invataturilor Sale, pentru ca „oamenii care se impartasesc cu Trupul cel Sfant al lui Hristos si beau Sangele Lui participa si devin partasi firii dumnezeiesti, caci se unesc cu Dumnezeirea dupa ipostas, iar cele doua firi sunt unite dupa ipostas, in chip nedespartit, in Trupul lui Hristos, cu care ne impartasim”(Ibidem, p. 145.).

Aceasta, insa, va fi posibil daca ne pocaim pentru pacatele noastre, asemenea vamesului din Evanghelie, a carui pilda ne-a fost prezentata in prima saptamana a Triodului, si daca ne indreptam, cu smerenie, pasii catre Dumnezeu-Parintele Ceresc, asemenea fiului risipitor, despre care am auzit in saptamana a doua a Triodului, intorcandu-ne din tara cea indepartata a pacatului si a mortii; daca vom marturisi inaintea Tatalui ceresc greselile noastre, prin Taina Sfintei Spovedanii, amintindu-ne ca pacatul slabeste in om iubirea fata de Dumnezeu si de semeni si impiedica dobandirea mantuirii si a vietii vesnice.

Si, pentru ca anul 2014 este si Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei Impartasanii), se cuvine, cu atat mai mult, sa ne apropiem de aceste Sfinte Taine, printr-o cercetare atenta a constiintei noastre in fata duhovnicului si impartasirea cu Trupul si Sangele Mantuitorului Hristos, fara de care nu ne putem bucura deplin de lumina Invierii si de iubirea Preasfintei Treimi.

(…) Asadar, alaturi de chipul sau icoana lui Dumnezeu din noi, de Sfintele icoane in fata carora ne inchinam, in biserica si acasa, ne mai ramane o icoana de cinstit: icoana din sufletul semenului nostru. Intiparirea chipului lui Hristos in noi, pentru dobandirea mantuirii, nu se poate realiza decat prin cuvant intelept si fapta buna. Iar fapta buna, adica punerea in practica a Evangheliei iubirii milostive, inseamna a descoperi si recunoaste chipul lui Dumnezeu din semenii nostri, a face pentru ei ceea ce Hristos a implinit pentru oamenii bolnavi, saraci si intristati pe care i-a miluit.

Iar, pentru ca Biserica este corabia ce ne conduce spre limanul mantuirii, si iubirea milostiva are caracter comunitar, orice crestin constient de apartenenta sa la Trupul tainic al lui Hristos este dator sa sprijine activitatea pastoral-misionara, social-filantropica, cultural-educationala si de construire a noi lacasuri de cult, acolo unde nu exista, prin participarea concreta la colecta pentru Fondul Central Misionar, care se organizeaza, in fiecare an, in Duminica Ortodoxiei si in urmatoarele doua duminici din Postul Mare.

Suntem convinsi ca, asa cum Hristos l-a cautat, l-a ridicat si l-a mantuit pe omul cel cazut in prapastia cea adanca a pacatului, din care singur nu ar fi putut iesi nicidecum, tot astfel si noi, in aceste vremuri marcate de lipsuri materiale, dar mai ales de criza morala, avem datoria de a contribui, dupa putere, la ajutorarea aproapelui prin opera de caritate a Bisericii, deoarece numai in comuniune de iubire in Hristos, traita prin rugaciune si solidaritate concreta, putem sa dobandim un coltisor de rai, adica mantuirea.

Amintindu-ne ca nu prisosul, ci banutul vaduvei sarace a fost mai apreciat de Domnul nostru Iisus Hristos, cu darul dumneavoastra la Fondul Central Misionar vom sprijini multiplele activitati ale Bisericii, desfasurate spre binele si folosul credinciosilor ei: ajutorarea oamenilor aflati in suferinta, construirea de lacasuri de cult in parohiile mici si sarace; apararea si promovarea dreptei credinte; pastrarea identitatii nationale, spirituale si culturale a romanilor aflati departe de tara; promovarea invatamantului teologic si religios; punerea in valoare a patrimoniului sacru si a spiritualitatii ortodoxe romanesti s.a.

Daca vom fi darnici si ajutatori pentru implinirea acestora, vom avea parte de simtirea luminii icoanei lui Dumnezeu din noi, vom pasi cu nadejde sporita pe treptele duhovnicesti ale Postului Mare, pentru a ne invrednici sa-L vedem pe Domnul Iisus Hristos in lumina cea preaslavita a Invierii Sale.

Va imbratisam cu parinteasca dragoste si ne rugam ca Harul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi, cu toti. Amin!

Presedintele Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane,
† D a n i e l
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
si ceilalti membri ai Sfantului Sinod

BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI ROMANE

 

.

06 Martie 2014

Vizualizari: 900

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact