Credinta este unire cu Hristos Cel rastignit si inviat

In Duminica a 2-a dupa Sfintele Pasti, Biserica Ortodoxa a facut pomenirea Sfantului Apostol Toma, cunoscut in popor cu numele de „Necredinciosul“, pentru ca nu a vrut sa creada ca Hristos a inviat pana nu s-a atins de trupul de viata facator al Domnului si pana nu a vazut urmele cuielor si coasta Mantuitorului. La Catedrala patriarhala din Bucuresti, Sfanta Liturghie a fost savarsita ieri de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, impreuna cu Preasfintitul Varlaam Ploiesteanul, Episcop-vicar patriarhal, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi. Patriarhul Romaniei a rostit un cuvant de invatatura despre cunoasterea si unirea omului cu Dumnezeu prin credinta.



In cadrul Sfintei Liturghii s-a citit Evanghelia de la Ioan 20, 19-31, care consemneaza doua aratari ale Mantuitorului dupa Invierea Sa, catre ucenicii care stateau adunati intr-o casa, cu usile incuiate, de frica iudeilor care ii urau. Evanghelia acestei duminici este cunoscuta si cu numele de Evanghelia vindecarii de necredinta, pentru ca Apostolul Toma, cel care nu a fost de fata la prima aratare a Domnului, a spus cuvintele „Daca nu voi vedea in mainile Lui semnul cuielor, si daca nu voi pune degetul meu in semnul cuielor, si daca nu voi pune mana mea in coasta Lui, nu voi crede“ (Ioan, 20, 25). Cunoscand gandul ucenicului, la opt zile de la prima aratare, Mantuitorul se infatiseaza in chip minunat inaintea lor din nou si il incredinteaza pe Toma de Inviere, zicandu-i: „Adu degetul tau incoace si vezi mainile Mele, si adu mana ta si o pune in coasta Mea, si nu fi necredincios, ci credincios“ (Ioan 20, 27).

Dupa citirea Evangheliei duminicale, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit un cuvant de invatatura despre cunoasterea si unirea omului cu Dumnezeu prin credinta.

„Dupa ce s-a convins de adevarul Invierii lui Hristos, Toma nu a spus: „Cred pentru ca ai inviat!“, ci a marturisit mai mult decat Invierea Domnului, a marturisit dumnezeirea Mantuitorului Hristos. Apoi vedem ca Mantuitorul fericeste pe cei care cred fara sa fi vazut cu ochii trupesti, aratand ca puterea credintei este mai presus de puterea simturilor. Este o vedere duhovniceasca dincolo de vederea realitatilor materiale si trupesti. Credinta nu este o simpla optiune intelectuala, ci credinta este izvor de viata vesnica pentru ca este unire cu Hristos Cel rastignit si inviat, izvorul vietii vesnice si Mantuitorul lumii“, a spus Preafericirea Sa.

A vazut trup si l-a marturisit pe Dumnezeu inviat
Dupa ce a vazut si a facut experienta trupului inviat al lui Hristos, Toma a marturisit ca Iisus este Dumnezeu, nu un simplu om, ca El este singurul biruitor al mortii. „Pentru un evreu, a vedea ceva limitat si a-l marturisi pe Dumnezeu Cel nelimitat, a vedea ceva material si a-l marturisi pe Dumnezeu Cel nevazut si necuprins, era o schimbare radicala (…). Aceasta schimbare de atitudine arata ca Sfantul Toma a inteles nu numai adevarul Invierii lui Hristos, ci a marturisit si dumnezeirea lui Hristos, de aceea marturisirea lui este acum completa. El marturiseste ca Hristos este Domnul si Dumnezeul. Cand a zis cuvintele „Domnul meu“, a inteles ca El este Domnul vietii, si cand a zis „Dumnezeul meu“, a inteles ca este Dumnezeu adevarat. Noi marturisim ca Hristos a inviat dupa ce marturisim ca El este Unul din Sfanta Treime, nascut din Tatal mai inainte de toti vecii, si de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria in istorie“, a aratat PF Parinte Patriarh Daniel.

Credinta in Dumnezeu este o lucrare speciala si un act care capata dimensiunea unei harisme, pentru ca omul se increde in Cel care nu poate fi cunoscut prin simturile fizice, care nu poate fi vazut deplin cu ochii trupesti. Se increde in Cel care vorbeste mai degraba inimii si se arata ochilor duhovnicesti ai sufletului.

„Dumnezeu fiind nematerial, necuprins si nevazut, nu poate fi vazut cu ochii trupesti, dar poate fi vazut prin credinta, poate fi simtita prezenta si lucrarea Lui in viata omului credincios si in viata lumii, si in creatia facuta de El. De aceea, psalmistul zice ca cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o vesteste taria sau firmamentul. Aceasta este credinta: incredintarea celor nadajduite si dovedirea celor nevazute, dupa cum spune Sfantul Apostol Pavel. Este o pregustare a celor fagaduite si o confirmare a celor nevazute cu ochii trupesti, dar vazute cu ochii sufletului. Credinta este o calitate in plus a omului, o capacitate spirituala de a cunoaste dincolo de vederea trupeasca. Sfantul Maxim Marturisitorul spune despre credinta ca este o putere care ajuta pe om sa se uneasca in mod desavarsit si mai presus de intelegere cu Dumnezeu“, a explicat Patriarhul Romaniei.

Patriarhia Romana alaturi de crestinii din Siria
In cuvantul de invatatura, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a spus ca la Catedrala patriarhala, la fel ca in toate bisericile si manastirile ortodoxe din Patriarhia Romana, se organizeaza o colecta pentru crestinii afectati de violentele din Siria. Colecta a inceput ieri si se va mai desfasura in urmatoarele doua duminici, respectiv pe data de 4 mai si 11 mai 2014.

La finalul Sfintei Liturghii, Preafericirea Sa a daruit in semn de pretuire si binecuvantare celor prezenti iconite care infatiseaza aratarea Mantuitorului catre Toma si ceilalti Apostoli.


Marius Nedelcu
Sursa: ziarullumina.ro

.
Pe aceeaşi temă

28 Aprilie 2014

Vizualizari: 819

Voteaza:

Credinta este unire cu Hristos Cel rastignit si inviat 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact