Eparhiile istorice ale Mitropoliei Basarabiei nu au fost desfiintate niciodata


Eparhiile istorice ale Mitropoliei Basarabiei nu au fost desfiintate niciodata

In legatura cu unele speculatii rauvoitoare la care s-au dedat anumite persoane si cercuri interesate, privind pretinsa necanonicitate, caracter politic si absolut nou al eparhiilor constitutive si sufragane ale Mitropoliei Basarabiei, tinem sa precizam urmatoarele:

1. Mitropolia Basarabiei este o Biserica Crestina Ortodoxa Autonoma Locala si istorica din cadrul Patriarhiei Romane. Ea nu a fost desfiintata canonic de nimeni niciodata si a fost reactivata la 14 septembrie 1992.

2. Mitropolia Basarabiei, in calitatea sa de cult autonom inregistrat, este ca atare si a fost recunoscuta oficial, prin decizie judecatoreasca definitiva (Curtea Suprema de Justitie a Republicii Moldova, 2004) si prin decizie administrativa (Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor de pe langa Guvernul Republicii Moldova, 2006) drept "succesoare spirituala, canonica, istorica a Mitropoliei Basarabiei care a functionat pana in anul 1944 inclusiv", ceea ce presupune in consecinta revenirea la situatia canonico-administrativa anterioara anului 1945, tinand cont de noiile realitati politico-administrative si de frontiera de stat a Republicii Moldova.



3. Patriarhia Romana, din care a facut istoric parte si face parte si in prezent Mitropolia Basarabiei, a binecuvantat, recunoscut, confirmat si intarit sinodal si public Statutul, drepturile, privilegiile si garantiile oferite si recunoscute Mitropoliei Basarabiei printr-un act canonic special, cu caracter solem si derogativ, anume Actul Patriarhal si Sinodal din 19 decembrie 1992. Acel act confima ca Mitropolia Basarabiei nu este o simpla eparhie, ci o grupare de eparhii.

4. Statutul Mitropoliei Basarabiei inregistrat de Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor la 30 iulie 2002, "Sub raportul oranduirii canonice si administrative, eparhiile sunt grupate in Mitropolie" (Art. 72, capitolul A. Mitropolia, Sectia V, Partea I. Organizarea).

5. Inca de la reactivarea sa, Mitropoliei istorice a Basarabiei i s-a recunoscut la cel mai inalt nivel intern bisericesc dreptul de a-si organiza si administra vechile ei episcopii constitutive. Sfantul Sinod, ca cea mai inalta autoritate canonica a Patriarhiei Romane a decis la 19 decembrie 1992 ca "Sfanta Mitropolie a Basarabiei, care si-a reluat activitatea, este o Mitropolie autonoma cu Statut propriu (.), iar fiecare eparhie componenta are propria sa Adunare eparhiala." Actul Sinodal si Patriarhal al Patriarhiei Romane din 19 decembrie 1992 se refera si in alte articole la eparhiile componente ale Mitropoliei Basarabiei, garantand ca "in libertate, Mitropolitul Basarabiei si ceilalti arhierei ai Sinodului Mitropolitan, fara vre-o confirmare superioara, vor numi si hirotoni diaconi si preoti, vor randui protopopi si vor institui stareti si starete, egumeni si egumene in sfintele manastiri si schituri din Mitropolia Basarabiei. De asemenea, Ierarhii Mitropoliei Basarabiei vor acorda distinctii si ranguri clericilor si mirenilor din eparhiile lor." Aceste prevederi sunt derogatorii de la cele ale Statutului si Regulamentelor Bisericii Ortodoxe Romane aprobate in modul stabilit de autoritatile Statului Roman. Conceptele si notiunile de Mitropolie, de automomie, de cult religios inregistrat, de parte componenta a cultului sunt in sine tot atatea argumente in favoarea dreptului la existenta juridica a eparhiilor componente ale Mitropoliei Basarabiei.

6. Potrivit prevederilor articolelor 49 si 50 din Statutul Mitropoliei Basarabiei: "49. Eparhiile sunt unitati teritoriale bisericesti sub conducerea unui episcop, constituite dintr-un numar de parohii, grupate in protopopiate, si din manastirile aflate pe acel teritoriu. Eparhiile sunt episcopii sau arhiepiscopii, dupa cum sunt conduse respectiv de catre episcop sau arhiepiscop. 50. Eparhiile au, ca organ de conducere harismatica, catehetica si jurisdictionala, pe un Episcop sau Arhiepiscop, ca organ deliberativ - Adunarea eparhiala, iar ca organ executiv - Consiliul Eparhial".

7. Gradul de organizare efectiva, ca si numarul de credinciosi, clerici si comunitati, difera in prezent de la o eparhie constitutiva la alta date fiind greutatile si piedicile ridicate in fata lor. Cu exceptia Arhiepiscopiei Chisinaului care isi are propriul ierarh titular ales la 20 octombrie 1995, celelalte eparhii constitutive ale Mitropoliei Basarabiei sunt conduse harismatic, catehetic si jurisdictional si reprezentate oficial de catre Inatpreasfintitul Petru Paduraru, Arhiepiscop al Chisinaului, Mitropolit al Basarabiei si Exarh al Plaiurilor ca Loctiitor de Episcop, pana la alegerea canonica a titularilor. In acest moment si deocamdata, Mitropolia Basarabiei nu considera de stringenta prioritate alegerea unor titulari ai eparhiilor sufragane. Ele vor fi puse in organizare efectiva dupa o consultare a clerului si credinciosilor din cuprinsul lor, cu binecuvantarea Mitropolitului Basarabiei si informarea Patriarhiei Romane. Recunoasterea acestor eparhii istorice de catre stat este un bun recastigat si constituie o baza solida pentru refacerea lor plenara in ordinea canonica a Mitropopoliei Basarabiei de indata ce va fi cu putinta.

8. Mitropolia Basarabiei respinge ca fiind false si patimase speculatiile catorva preoti zgomotosi in jurul eparhiilor ei constitutive si arata ca aceste eparhii nu sunt noi, ci istorice, nu sunt politice, ci canonice. Aceste eparhii nu au fost desfiintate de nimeni niciodata si au fost recunoscute oficial de autoritatile competente ale statului din Republica Moldova. Eparhiile constitutive ale Mitropoliei Basarabiei au jurisdictie teritoriala in limitele administative recunoscute international ale Republicii Moldova.

9.
Patriarhia Romana a luat act cu binecuvantare, in octombrie 2007, de faptul ca eparhiile istorice sufragane ale Mitropoliei Basarabiei au fost recunoscute si inregistrate juridic de catre autoritatile de stat ale Republicii Moldova si a reflectat aceasta realitate in statutul sau de organizare si functionare.

BIROUL DE PRESA AL MITROPOLIEI BASARABIEI

.

05 August 2008

Vizualizari: 648

Voteaza:

Eparhiile istorice ale Mitropoliei Basarabiei nu au fost desfiintate niciodata 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact