Hram la Manastirea din Muntele Ceahlau

Cea mai inalta asezare monahala din tara, Manastirea cu hramurile „Schimbarea la Fata“ si „Sfantul Voievod Stefan cel Mare“ din Muntele Ceahlau, a adunat ieri peste 500 de pelerini de toate varstele si din toata tara. Sfanta Liturghie dedicata sarbatorii „Muntelui cel sfant al romanilor” a fost oficiata de Inaltpreasfintitul Parinte Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, si de Preasfintitul Parinte Macarie, Episcopul romanilor din Europa de Nord, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi.

Manastirea Ceahlau, situata la la altitudinea de 1.800 m, si-a sarbatorit ieri principalul hram, marea sarbatoare a Schimbarii la Fata, in prezenta Inaltpreasfintitului Parinte Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, si a Preasfintitului Parinte Macarie, Episcopul romanilor din Europa de Nord, care au urcat de la Schitul Stanile spre varful muntelui. Numerosi pelerini, veniti din toate colturile tarii, au ajuns la manastirea de pe Ceahlau inca de marti seara, participand si la slujba Privegherii si dormind peste noapte ori in corturi, ori in incaperile manastirii.

Dupa sosirea majoritatii credinciosilor prin cele doua trasee, statiunea Durau si cabana Stanile, la Manastirea cu hramurile „Schimbarea la Fata“ si „Sfantul Voievod Stefan cel Mare“ de pe Ceahlau, a fost oficiata Sfanta Liturghie arhiereasca de catre cei doi arhierei, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi, pe o scena amenajata in apropierea bisericii asezamantului monahal. Din soborul de slujitori au mai facut parte, alaturi de protos. Casian Florea, staretul Manastirii Ceahlau, si arhim. Petroniu Marin, staretul Manastirii Pangarati, pr. Vasile Ţoc, protopopul Protoieriei Roznov, pr. Ionel Cutuhan, protopopul Protoieriei Ceahlau,precum si alti preoti din Arhiepiscopia Iasilor. Slujba a debutat cu rugaciunea de dezlegare rostita de Episcopul romanilor din Europa de Nord, iar raspunsurile la strana au fost date de un grup de studenti ai Facultatii de Teologie Ortodoxa „Dumitru Staniloae“ din Iasi.

PS Macarie: „Praznicul Schimbarii la Fata nu este un eveniment exterior, ci unul launtric”

In cuvantul rostit dupa citirea Sfintei Evanghelii pelerinilor prezenti la hram, PS Parinte Macarie a facut legatura intre sarbatoarea Schimbarii la Fata si teologia isihasta: „Praznicul Schimbarii la Fata nu este un eveniment exterior, ci unul launtric, fiindca Apostolii au fost cuprinsi de lumina in interior, de au putut sa se impartaseasca din slava lui Hristos. Evanghelistii ne spun ca fata Mantuitorului Hristos a devenit mai stralucitoare decat soarele, iar vesmintele Sale mai albe decat lumina, dar Sfintii Parinti ai Bisericii ne spun ca aceste cuvinte sunt improprii, din moment ce slava lui Hristos nu poate fi exprimata in imagini create. Lumina lui Dumnezeu este necreata, din acest lucru dezvoltandu-se teologia isihasta a Sfantului Grigorie Palama si a contemporanilor sai teologi ortodocsi din secolul al XIV-lea. S-a facut astfel diferenta intre esenta inaccesibila si energia comunicabila a Preasfintei Treimi, ceea ce numim noi har. Lumina Taborului, ne mai spune Sfantul Grigorie Palama, nu are nici inceput si nici sfarsit, nu poate fi circumscrisa in timp si in spatiu. De aceea, ucenicii au trebuit sa treaca de la trup la duh ca sa-si curete simtirile si sa se impartaseasca din lumina lui Hristos. Din aceasta lumina ne impartasim la fiecare Liturghie, avandu-L pe Hristos in mijlocul nostru, spunand de fiecare data intocmai ca Apostolul Petru: «Bine ne este noua, Doamne, sa fim aici!»”. In cuvantul sau, Episcopul romanilor din Europa de Nord a facut referire si o analogie intre colibele de care a vorbit Apostolul Petru pe Tabor si trupurile noastre: „Apostolul Petru a cerut, impartasindu-se de lumina, sa se faca trei colibe. Si noi ne impartasim de lumina, insa trupurile noastre sunt colibe - nu din lemn sau din alt material, ci din carne si os, prin aceasta aratandu-se ca Domnul stralucirilor trebuie sa ne lumineze si sa-si faca salas in coliba saracacioasa a trupului nostru. Noi, prin Sfanta Impartasanie, Il avem pururea pe Hristos impreuna cu noi; El este cu noi si noi suntem cu El. Zice, in acest sens, Vasile Voiculescu: «In coliba-ntunecata/ Din carne si os lucrata,/ A intrat Hristos deodata./ Nu faclie ce se stinge,/ Nu icoana ce se frange,/ Ci El Insusi, trup si sange,/ Preschimbat pentru faptura/ Intr-o scumpa picatura,/ Dulcea Cuminecatura. / Coliba cum L-a primit,/ S-a facut cer stralucit,/ Cu bolta de margarit./ Si pe ea soare si stele/ Cu luceferi printre ele./ In mijloc tron luminos/ Si pe el Domnul Hristos/ Care mult se bucura/ Duhul Sfant Se alatura/ Si acolo ramanea/ Si acum si pururea. Si noi Doamne ne-am sculat/ Colibele am curatat/ Usi, ferestre, toate-s noi. Doamne, intra si la noi!»”.

La sfarsitul slujbei, IPS Mitropolit Teofan i-a indemnat pe pelerinii prezenti sa prelungeasca momentele traite la Manastirea Ceahlau in viata de zi cu zi: „Sa-L rugam pe Dumnezeu ca taina acestui munte si prezenta noastra sub lumina cea binecuvantata a Taborului sa fie traite in aceste clipe cat mai intens si sa nu lasam aceasta lumina doar la parintii acestui asezamant monahal; cu mila Domnului, sa mergem cu ea in viata din vale, unde este mult intuneric, multa agitatie si multa oboseala. Taina intalnirii noastre cu Dumnezeu si momentele pe care in aceasta sfanta zi le-am trait sa le prelungim in viata de zi cu zi. Trebuie sa dam mintii noastre cat mai mult Ceahlau si cat mai multa Liturghie si vom sti in acest fel ce sa facem, ce sa decidem si ce sa implinim in viata noastra de familie sau de societate”. De asemenea, protos. Casian Florea, staretul Manastirii Ceahlau, a multumit pentru prezenta ierarhilor prezenti, parintilor care au slujit impreuna cu ierarhul lor, cat si credinciosilor impreuna-rugatori.

Sursa: basilica.ro

07 August 2014

Vizualizari: 594

Voteaza:

Hram la Manastirea din Muntele Ceahlau 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE