Intre Biserica si sanatate nu este concurenta

În opinia publică s a lansat - și este reluată din când în când - o presupusă opoziție între Biserică și sistemul național de sănătate. Tema are două componente principale: concurența la resursele statului, respectiv presupusa detașare a Bisericii față de problemele medicale ale românilor. Iar vârful de lance al campaniei este sloganul „Vrem spitale, nu catedrale!”

A compara numărul de biserici cu cel al spitalelor este ridicol de la bun început. Bugetul necesar ridicării unei biserici, respectiv funcționării și întreținerii ei, este o câtime din cel necesar unui spital, care include aparatură, materiale sanitare și salariile a zeci sau chiar sute de cadre medicale și personal auxiliar.

Dacă ține cineva morțiș să facă o comparație, ea poate fi între biserici și cabinete medicale. Or, acestea din urmă sunt 21.000 (12.000 medicină de familie, 9.000 ambulatorii de specialitate) și sunt integral finanțate de stat, ceea ce nu e cazul bisericilor. Iar cifra acestora din urmă, 16.403, include și capele, și paraclise, și bisericile în care din diverse motive (în construcție, în renovare etc.) nu se slujește.

Eventual - deși oricum ar fi forțat, având în vedere detaliile de mai sus - putem compara, cum sugera sloganul amintit, numărul de catedrale (35 ortodoxe, 12 catolice, 5 protestante, deci 52 în total) cu cel al spitalelor (unități sanitare cu paturi), care sunt 500…

Să mai subliniem că, la un salariu mediu brut de 2.200 de lei, contribuția anuală a fiecărui salariat din România pentru sănătateeste în medie 1.400 de lei. Prin comparație, cei 0,2% din totalul taxelor, procentul din buget alocat cultelor, este de doar 30 de lei pe an. Adică un cetățean plătitor de taxe contribuie cu de 46 ori mai mulți bani către sănătate.

Nu în ultimul rând, o biserică este destinată tuturor (și avem una la 1.450 de credincioși, iar în București una la 6.000), pe când un spital, ca și o școală, doar unei părți a populației (și avem un pat la 186 de persoane; în 2013 era unul la 150 de oameni, mai bine decât în Danemarca, Belgia, Spania, Portugalia sau Slovenia).

Biserica în spital
Dar decât să facem comparații bizare și să construim o falsă rivalitate, n ar fi mai bine ca aceste două entități să colaboreze?

Din fericire, asta se întâmplă de mult, dar contestatarii par să nu fi aflat: 97% dintre spitalele din România au în incinta lor o biserică, o capelă sau un paraclis. Iată doar câteva dintre ele: Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” - Spitalul Municipal Pașcani, Biserica „Sfântul Nectarie Taumaturgul”, de la Spitalul de Oncologie din Cluj, Paraclisul Institutului de Endocrinologie „C.I. Parhon“ din București, Biserica Spitalului „Al. Obregia”, cu hramurile „Adormirea Maicii Domnului” și „Sfântul Cuvios Daniil Sihastrul”, unde se află moaștele Sfântului Cuvios și Evlavios Varsanufie de la Optina, Biserica „Sfântul Ierarh Nicolae și Izvorul Tămăduirii” - Spitalul Judeţean „Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava, care, din 2011, are și hramul îSfântul Ierarh Nectarie din Eghina”.

Nu sunt doar locuri de slujbe și rugăciuni, deoarece preoții de caritate din spital sunt prezenți acolo zi de zi, încercând să aline suferințele bolnavilor și nepregetând să dea și o mână de ajutor practic, acolo unde e posibil.

Numai în Bucureşti sunt peste 40 de preoţi misionari de caritate aflaţi în unităţile spitaliceşti şi peste 100 în întreaga Arhiepiscopie a Bucureştilor, în spitale, armată, penitenciare, paraclise universitare etc.

Totul a început în 1995, când s a încheiat un protocol între Ministerul Sănătăţii şi Patriarhia Română, prin care tineri absolvenţi de Teologie urmau să fie hirotoniţi pe seama unor unităţi spitaliceşti, pentru a asigura asistenţa religioasă atât bolnavilor, cât şi familiilor acestora.

Nu e o misiune ușoară, căci preotul slujește într o biserică ai cărei enoriaşi se schimbă în permanenţă! Biserica din spital face însă tot ceea ce i stă în putință pentru a i mângâia pe oameni. La Spitalul de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu”, de pildă, preotul Tudor Peiu a reușit să amenajeze în subsolul locașului de cult din curtea spitalului un loc de joacă pentru copii, unde aceștia pot să mai uite de necazurile medicale în compania cărților, a uneltelor de pictat sau a calculatorului.

Să tragem linie
Biserica și spitalul nu se află în nici o concurență. Sănătatea sufletească şi cea trupească nu se află în nici un fel de competiţie. Dimpotrivă, biserica este și ea un spital, unul al sufletelor. Fondurile alocate de stat Bisericii sunt incomparabil mai mici decât cele pentru sănătate şi, lucrul cel mai important din toate, Biserica şi sistemul de sănătate colaborează de mult, în bună frăţietate.

Cele două instituții se sprijină reciproc, cu eficiență și decență, departe de zgomotul contestațiilor întemeiate pe neștiință și, uneori, pe interese meschine. Iar Biserica Ortodoxă Română trebuie să facă mai departe ceea ce face, că face bine și frumos.

Tudor Călin Zarojanu, Consilier Patriarhal,
Sursa: ziarullumina.ro
 

Pe aceeaşi temă

13 Octombrie 2016

Vizualizari: 580

Voteaza:

Intre Biserica si sanatate nu este concurenta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact