Parastas pentru Parintele Sofian Boghiu


Parastas pentru Parintele Sofian Boghiu

 

Sambata, 13 septembrie a.c., la Manastirea Antim se va face parastasul de 6 ani pentru vrednicul de pomenire Parinte Arhimandrit Sofian Boghiu.  Manastirea Antim va pune la dispozitia credinciosilor 4 autocare pentru un pelerinaj la Manastirea Caldarusani unde se afla mormantul parintelui Sofian.

 

Parintele Sofian Boghiu - pictand o sfanta icoana

 

 

In dimineata zilei de 14 IX 2002, ziua Inaltarii Sfintei Cruci, staretul Manastirii Antim, Parintele Arhimandrit Sofian Boghiu, a fost chemat la Domnul. "Parintele Sofian a plecat la Cer" - scria pe atunci Mitropolitul Olteniei, Teofan.  "Imparatia cea de sus se imbogateste cu un pamantean. Pamantul, in logica lumii, este mai sarac cu un om ceresc. Omenirea, in logica credintei, devine mai bogata, caci, acolo sus, un rod al ei, gasindu-si odihna, se osteneste in rugaciune pentru oameni". I se mai spunea si "duhovnicul Bucurestilor". De atunci a trecut un an. Un an cat o viata.

 

Neindoielnic, Parintele Sofian a facut parte din acel sir neintrerupt de stareti ai Bisericii Ortodoxe Romane care, asemenea batranilor intelepti ai Patericului, a vegheat la transmiterea invataturii si cailor indumnezeirii omului. Cand evocam figura vreunui parinte imbunatatit, o anume curiozitate (nu totdeauna benefica, dar din pacate caracteristica timpului nostru) ne face sa ne intrebam daca parintele cu pricina dobandise darul rugaciunii neincetate, asa-numita "rugaciune a inimii".

 

In cazul Parintelui Sofian, intrebarile nu-si mai aveau rost. Caci raspunsul era asternut la vedere. Chipul parintelui, ochii, aerul din jurul fiintei sale fragile, vorbeau de la sine. Nascut la 7 octombrie 1912, dincolo de Prut, in comuna Cuconestii-Vechi, judetul Balti, al treilea copil al unei familii de tarani credinciosi, a primit la botez numele Serghei.

 

La varsta de 14 ani, la Schitul Rughi, jud. Soroca, va intra ca frate de manastire. Doi ani mai tarziu se inscrie la scoala de cantareti bisericesti din Manastirea Dobrusa, dupa absolvirea careia, in toamna anului 1932, este trimis la Seminarul monahal de la Manastirea Cernica, unde ii va avea printre colegi pe actualul Patriarh Teoctist, pe Gherasim Cristea, Episcopul Ramnicului, si pe Arhim. Grigorie Babus.

 

La 25 decembrie 1937 va imbraca haina monahala la Manastirea Dobrusa, primind numele de Sofian. Doi ani mai tarziu, la 6 VIII 1939, este hirotonit diacon de catre Episcopul Hotinului, Tit Simedrea, in Catedrala din Balti. Desi in anul 1940, dupa absolvirea seminarului, se reintoarce la Manastirea Dobrusa, ocuparea Basarabiei de catre rusi il poarta pe drumul refugiului, alaturi de staretul sau si ceilalti calugari din obste, gasindu-si loc de asezare la Manastirea Caldarusani.

 

In toamna lui 1940 se inscrie la Academia de Belle Arte din Bucuresti, sectia Arta Decorativa, devenind la absolvirea ei, in 1945, pictor licentiat. Intre 1942-1946, urmeaza cursurile Facultatii de Teologie, obtinand licenta cu lucrarea "Chipul Mantuitorului in iconografie". La 15 XI 1945 este hirotonit preot la Manastirea Antim.

 

In vara lui 1958, este arestat si inchis, impreuna cu alti 16 intelectuali, clerici si mireni, din cadrul miscarii spirituale "Rugul Aprins". Parintele Sofian cunostea bine nu numai Filocalia, dar si talcuirile ei adanci, din scrierile marilor duhovnici rusi Ignatie Briancianinov, Teofan Zavoratul, Ioan de Kronstadt, pe care le raspandea in cópii dactilografiate ori scrise de mana credinciosilor de la Antim inca din primii ani ai staretiei sale (1950-1955).

 

A fost condamnat la 16 ani de inchisoare pentru "uneltire contra ordinii sociale prin activitate mistica dusmanoasa". Dupa 6 ani a fost pus in libertate. Chiar daca istoria monahismului romanesc va lega de-a pururi numele Parintelui Sofian de cel al Manastirii Antim, multe alte lacasuri din tara si din strainatate poarta prin veac urma mainilor sale, cu a caror smerita truda le-a impodobit, cautand fara incetare Chipul de frumusete si lumina al Mantuitorului.

 

Schitul Darvari (1964 si 1993), Manastirea Agapia (1970), Manastirea Deir-El-Harf - Liban (1971), Manastirea Radu-Voda - Bucuresti (1973), Catedrala din Homs - Siria (1978), Biserica din Hama - Siria (1979) sunt doar cateva din locasurile in care il putem afla pe Parintele Sofian.

 

La moartea sa, ca si cu o jumatate de veac in urma, cand l-a adapostit de talharii ce-i cotropisera tinutul, pamantul Caldarusanilor si-a mai deschis inca o data bratele, primind la sanul sau trupul celui ce-a izvodit nu numai icoane, dar mai cu seama  dragoste si mangaiere in sufletele atator semeni.

 

Bland si smerit, arzand drept ca o lumanare in fata noianului de suferinte, si-a purtat Crucea cu rabdare si supunere, biruind vitregiile si prigoana, pentru a se inalta la ceruri de ziua ei. Nu stiu daca parintele Sofian a aflat pana la urma Chipul Domnului. Dar stiu ca aceasta neincetata cautare ne-a lasat pe noi sa zarim in fuga timpului, inca din viata aceasta, Chipul Sfinteniei. De atunci a trecut un an. Un an cat o viata. (C. G.)

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1567

Voteaza:

Parastas pentru Parintele Sofian Boghiu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact