Pastele Blajinilor


Pastele Blajinilor

Sud-Estul Europei sarbatoreste Pastele Mic

Astazi se depun ofrande pe morminte, se impart pomeni, se intind mese in cimitir, linga biserica sau in camp

La o saptamana dupa Pasti, in ziua de luni care urmeaza dupa Duminica Sfantului Toma, in estul si sudul Europei se sarbatoreste Pastele Blajinilor, un amestec intre mituri stravechi si datini crestine. Aceasta zi se mai numeste si Lunea Mortilor, Pastele Mortilor, Pastele Mic, Pastele Rohmanilor.

Blajinii, carora li se mai spune si Rohmani, Urici sau Oameni Rosii, sunt fiinte mitice, reprezentari ale oamenilor primordiali sau ale stramosilor. Se spune ca ei au luat parte la facerea lumii si ca, de atunci, sustin stalpii de sprijin ai Pamantului. Considerati urmasii lui Set (al treilea fiu al lui Adam si al Evei), Blajinii traiesc la hotarul dintre lumea vazuta si lumea nevazuta sau chiar sub pamant, pe Tarimul Celalalt, dincolo de Apa Sambetei (rau imaginar, care izvoraste de sub radacinile Bradului Lumii, inconjoara Pamantul de trei, sapte sau noua ori si se varsa in lumea cealalta prin Sorbul Pamantului; acesta margineste lumea vazuta de lumea nevazuta).

 

Lumea subterana a celuilalt taram este evocata adeseori de traditiile populare si de povestile romanesti. Mitologia romana arata ca sub pamantul nostru se mai afla o lume. Acolo sunt taramurile celelalte, unde nu au ajuns decat eroii populari, precum Fat-Frumos, ce ajunge in Tara tineretii fara batranete si a vietii fara de moarte. Pe taramurile acelea, numite si Ostroavele Blajinilor sau Ostroavele Albe, locuiesc acesti oameni sfinti. Asemanarea cu mitul lumii tainice a Shambalei este semnificativa.

Cele mai multe legende ii prezinta ca pe niste fiinte pline de compasiune, devotate lui Dumnezeu, ca pe niste oameni de demult, cu o credinta mai curata decat a actualilor pamanteni, si care, la sfarsitul lumii, se vor intoarce pe pamant. Numele de Rohmani le vine din limba traca, fiind atestat intr-un epitet al Cavalerului Trac, Zeind-Roymenos, cu sensul de "Sfantul Luminos". 

Blajinii sunt fiinte pasnice, incapabile de a face rau. Se crede ca sunt asemanatori cu oamenii, blonzi, insa mai mici ca statura si ca au calitati morale deosebite, precum bunatatea, blandetea si simplitatea, care-i fac adevarate modele pentru oameni. Ei sunt foarte buni la suflet, credinciosi, blanzi si intelepti. Ducand o viata austera, cu posturi severe, Blajinii se roaga permanent pentru lumea noastra, fara a cere nimic pentru ei. 

Legatura dintre pamanteni si Blajini se face, conform traditiei, la Pastele Rohmanilor, prin cojile de oua pe care oamenii, recunoscatori pentru rugaciunile si faptele bune ale Blajinilor, le arunca in ape curgatoare in Vinerea Mare sau in Sambata Pastilor. Plutind pe ape, ele vor ajunge pe Apa Sambetei, in lumea unde locuiesc aceste fapturi minunate, vestindu-i astfel ca a sosit timpul sa serbeze Pastele. Pana in Taramul Celalalt cojile de oua ajung intr-o saptamana, dupa care, printr-un miracol, ele redevin oua intregi, cu care se hranesc Blajinii, despre care se spune ca mananca foarte putin, un ou ajungand pentru 12 dintre ei. Datina cere ca aceste coji de oua rosii sa fie aruncate in ape curgatoare numai de fete neajunse la pubertate sau de femei batrane. 

 

Dupa ospat, Blajinii se casatoresc cu femeile lor, ramanand impreuna cu ele intre 6 si 30 de zile, pentru ca in restul anului postesc si duc o viata casta. Femeile lor sunt mult mai credincioase si mai frumoase decat pamantencele; in Bucovina i se mai spune si in prezent unei fete foarte frumoase ca este o Rohmanita. Femeile Blajinilor traiesc separat de barbati si se intalnesc cu ei doar o data pe an, la Pastele lor, cand se pot casatori. Baietii sunt crescuti de mame pana merg in picioare si pot sa se hraneasca, dupa care traiesc in izolare, impreuna cu barbatii.

 

Sarbatoarea este si un prilej de comemorare a mortilor. In aceasta zi se depun ofrande pe morminte, se impart pomeni, se intind mese in cimitir, linga biserica sau in camp, la iarba verde, resturile fiind lasate acolo pentru a se hrani cu ele sufletele mortilor, in special ale celor care n-au avut parte de o inmormantare crestineasca. Se crede ca de Pastele Blajinilor sufletele mortilor sunt libere si pot gusta din mancarurile pregatite special pentru ei si date pomana. 

 

Se crede ca Blajinii se bucura foarte mult de aceasta sarbatoare si de legatura dintre ei si oameni care se mentine prin intermediul acesteia.

 

Sursa: Observator de Constanta

.

05 Mai 2008

Vizualizari: 4087

Voteaza:

Pastele Blajinilor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact