Rugaciunea pentru altii este vindecatoare de suferinta si singuratate

Crestinii ortodocsi s-au aflat ieri, 6 iulie 2014, in Duminica a IV-a dupa Rusalii. Potrivit randuielii Bisericii noastre, la Sfanta Liturghie s-a citit Pericopa Evanghelica de la Sfantul Evanghelist Matei, capitolul 8, versetele de la 5 la 13, fragment care prezinta Vindecarea slugii sutasului.

In cuvantul de invatatura rostit in Paraclisul istoric al Resedintei Patriarhale cu hramul Sfantul Mare Mucenic Gheorghe, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Romaniei, a aratat ca „Evanghelia Duminicii a IV-a dupa Rusalii ne relateaza cum Mantuitorul Iisus Hristos a vindecat in Capernaum pe servitorul sau sluga unui centurion roman. Aceasta minune are un inteles profund caritabil si in acelasi timp un inteles misionar. Vindecarea unui om bolnav de alt neam decat evreu si de alta religie decat cea iudaica are un inteles misionar simbolic. Ea prevesteste faptul ca Evanghelia lui Hristos va fi propovaduita in toata lumea, la toate popoarele, pentru ca Dumnezeu iubeste pe toti oamenii. Mantuitorul Iisus Hristos arata acum ucenicilor Sai ca poate descoperi credinta puternica si in alte popoare decat in poporul evreu. Sutasul preinchipuie diferite etnii care vor crede in Hristos. Domnul Iisus Hristos vazand credinta mare a sutasului zice: Adevarat graiesc voua ca multi de la rasarit si de la apus vor veni si vor sta la masa cu Avram, cu Isaac si cu Iacov in Imparatia Cerurilor. Aceasta profetie nu se va intampla candva, intr-un viitor indepartat, ci incepe a se implini chiar acum cand Iisus lauda credinta sutasului roman. Sutasul din Evanghelia de astazi preinchipuie popoarele, altele decat poporul lui Israel, care vor veni la Hristos, vor crede in El si se vor mantui. Asadar, vor crede in El si se vor mantui muti oameni pe care evreii ii considerau necurati si necredinciosi”.

Evanghelia ne arata ca iubirea milostiva fata de cel bolnav intareste credinta sutasului ca Iisus poate vindeca pe servitorul sau, a precizat Preafericirea Sa, aratand in continuare ca una dintre calitatile spirituale ale sutasului este bunatatea milostiva: „Vedem ca, desi sutasul este mai mare peste o suta de soldati si poate sa inlocuiasca un soldat bolnav cu un soldat sanatos, totusi el este preocupat de sanatatea servitorului sau credincios cand acesta s-a imbolnavit. In fata lui Iisus Hristos sutasul exprima suferinta servitorului care nu poate cere direct lui Iisus sa il vindece. Un centurion roman acorda atata atentie unui servitor al sau, incat bunatatea si credinta sa sunt laudate de Iisus in auzul tuturor. Acest sutas este un om bun la suflet, un om milos si plin de compasiune, iar aceasta bunatate milostiva a lui ii da curaj sa mearga la Iisus despre care a auzit ca a vindecat o multime de bolnavi si sa ii ceara vindecarea servitorului sau”.

Cuvantul vindecator al lui Hristos este cuvant mantuitor
Evanghelia ne arata ca pe langa marea virtute a bunatatii sale sufletesti acest sutas are si o alta mare virtute si anume smerenia, a mai spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel: „Desi, este comandant peste o suta de soldati si reprezinta puterea stapanitoare a Romei peste Tara Sfanta sutasul se smereste zicand: Nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu, ci spune un cuvant si se va vindeca sluga mea. Apoi, motiveaza: Si eu sunt om sub stapanirea altora si am sub mine ostasi si-i spun acestuia: Du-te, si se duce; si celuilalt: Vino, si vine; si slugii mele: Fa aceasta, si face. Pornind de la puterea mobilizatoare a cuvantului care pune in miscare persoana sutasul de fapt vrea sa exprime credinta sa in puterea vindecatoare a lui Iisus despre care auzise ca a vindecat o multime de bolnavi. Desi, sutasul vorbeste despre puterea mobilizatoare a cuvantului sau totusi el recunoaste cu nu are putere vindecatoare asupra trupului omenesc. Din acest motiv sutasul cere acum lui Iisus cuvant vindecator. Prin aceasta sutasul marturiseste indirect ca Iisus nu este un om obisnuit ca toti oamenii, ci El are o putere deosebita, alta decat cuvantul uman mobilizator. Cuvantul vindecator al lui Hristos este cuvant mantuitor, adica il ridica pe om din starea de boala la starea de sanatate, din pacat la sfintenie si din moarte la viata”.

Cea de-a treia calitate spirituala a sutasului este credinta profunda: „Cand Mantuitorul Iisus Hristos constata ca sutasul pagan recunoaste ca El este Dumnezeu Vindecator descopera tuturor a treia mare virtute a acestui sutas si anume credinta lui profunda, ca Iisus Hristos este Stapanul Vietii. Astfel, dupa ce Hristos Domnul descopera in sufletul sutasului bunatatea milostiva, smerenia adanca si credinta puternica ii rasplateste aceste virtuti cu bucuria vindecarii servitorului sau pentru care el s-a rugat ca Iisus sa-l vindece. Astfel, Evanghelia ne arata ca nu trebuie sa ne rugam numai pentru noi insine, ci si pentru altii”, a spus Preafericitul Parinte Daniel.

Biserica ne cere sa ne rugam nu numai pentru noi insine, ci si pentru toti bolnavii
Patriarhul Romaniei a subliniat faptul ca Evanghelia de astazi ne arata importanta rugaciunii pentru altii, mai ales cand oamenii sunt atat de bolnavi incat nici nu mai pot sa se deplaseze si nici nu mai pot suferinta lor grea si coplesitoare: „Avand dragoste smerita si milostiva pentru semenii lor oamenii cu adevarat credinciosi se fac glasul durerii celor care nu isi mai pot exprima suferinta, se fac rugatori pentru sanatatea si mantuirea semenilor lor bolnavi. In acest sens putem spune ca Biserica a invatat mult de la sutasul din Evanghelia de astazi si de la alti asemenea lui. Ca atare, Biserica ne cere sa ne rugam nu numai pentru noi insine, ci si pentru toti bolnavii, pentru cei care stiu sa se roage si pentru cei ce nu stiu sa se roage, pentru cei care pot si pentru cei ce nu pot sa se roage ei insisi, pentru cei care pot sa vina la Biserica si pentru cei ce nu mai pot veni la Biserica, ci zac in pat fie in propria casa, fie in spital sau in case de batrani. Intrucat rugaciunea pentru altii este vindecatoare de suferinta si singuratate, Biserica ne cheama sa participam la toate rugaciunile si slujbele ei pentru cei bolnavi, precum si la ajutorarea bolnavilor”.

Trebuie sa folosim cu toata responsabilitatea cuvantul deoarece cuvantul poate rani sau poate vindeca sufleteste
In incheiere, Patriarhul Romaniei a indemnat la folosirea cuvantului cu responsabilitate: „Sutasul din Evanghelia de astazi vorbeste despre puterea cuvantului mobilizator, dar cere de la Iisus cuvantul Sau vindecator, datator de sanatatea si viata. Prin urmare trebuie sa folosim cu toata responsabilitatea cuvantul deoarece cuvantul poate rani sau poate vindeca sufleteste. Un cuvant greu spus cuiva nevinovat il raneste sufleteste, iar un cuvant bun spui cuiva intristat ii poate vindeca rani ascunse si schimba stari sufletesti. Sunt o multime de oameni care au fost raniti sufleteste in copilarie, in tinerete sau in vreme de incercare, iar rana lor se vindeca foarte greu, mai ales daca cel care a ranit pe cineva nu isi cere iertare de la acesta si nu isi schimba atitudinea fata de el sau nu se roaga pentru el. Deci, cuvantul rau poate rani, iar cuvantul bun poate vindeca. De aceea, trebuie sa ne gandim nu numai la bolnavii imobilizati la pat, ci si la cei care sufera pentru ca sunt raniti sufleteste. Sa ne gandim cum folosim cuvintele: ranim sau vindecam prin cuvinte? dispretuim sau pretuim? coboram sau ridicam pe semenii nostri prin cuvintele adresate lor? indreptam sau indepartam pe cei carora le facem observatie folosind cuvantul sever? Evanghelia de astazi ne cheama sa folosim cuvantul doar pentru a vindeca pe cel bolnav, pentru a-l ridica pe cel cazut, pentru a indrepta pe cel ce a gresit, pentru a ajuta si pentru a intari pe cei slabi si pentru a cultiva comuniunea oamenilor cu Dumnezeu si intreolalta”.
Duminica viitoare Biserica noastra se va afla in Duminica a V-a dupa Rusalii, numita si a Sfintilor Parinti de la Sinodul al IV-lea Ecumenic.

Sursa: basilica.ro

.
Pe aceeaşi temă

07 Iulie 2014

Vizualizari: 1648

Voteaza:

Rugaciunea pentru altii este vindecatoare de suferinta si singuratate 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact