Biserica Ortodoxa il sarbatoreste in fiecare an la 17 decembrie pe Sfantul Prooroc Daniel. Aparator al dreptei credinte in Vechiul Testament, Sfantul este praznuit cu sapte zile inainte de sarbatoarea Nasterii Domnului intrucat provenea din semintia lui David, aceeasi din care faceau parte si rudele dupa neam ale Mantuitorului. Cand orasul sfant a fost cucerit de imparatul Nabucodonosor, Daniel a fost dus in robia Babilonului in anul 597 impreuna cu regele Ioachim al iudeilor si cu alti tineri iudei, intre care si trei prieteni buni ai lui Daniel: Anania, Azaria si Misail. Ca sa poata lega poporul robit de nazuintele statului babilonian, imparatul Nabucodonosor a poruncit lui Aspenaz, mai marele palatului sau, sa-i dea la scoala sa-i invete carte si limba haldaica. Imparatul vroia sa faca din ei slujitori credinciosi tronului. Pentru aceasta le-a schimbat si numele: Daniel a fost numit Baltazar, Anania – Sedrah, Azaria – Abdenago, iar Misail – Misah. Daniel si prietenii sai au invatat limbile acadiana, asiriana si haldaica, istoria, geografia, religia cu zeii cei numerosi, precum si alte multe stiinte. Sfanta Scriptura arata ca Daniel si prietenii lui tineau foarte mult la legea parinteasca si ca nu uitasera nici o clipa Ierusalimul. Desi aveau dreptul sa manance si sa bea din masa imparatului, ei s-au hranit cu seminte ca sa nu se spurce. Dumnezeu le-a rasplatit curatia cu intelepciune si frumusete. Acest lucru este amintit de Biserica Ortodoxa in rugaciunea de binecuvantare a colivei unde citim: „Doamne, Cel ce ai plinit toate cu cuvantul Tau si ai poruncit pamantului sa scoata multe feluri de roade spre indulcirea si hrana noastra; Care pe cei trei tineri si pe Daniel care erau in Babilon, fiind hraniti cu seminte i-ai aratat mai frumosi decat cei ce erau hraniti cu multe desfatari…”. Daniel a fost invrednicit in chip deosebit cu darul de a explica viziuni si visuri si de a prezice viitorul. Astfel, Daniel a talcuit mai multe vise ale imparatului (Daniel II, 44; IV, 24). Datorita intrigilor slujitorilor babilonieni care i-au spus imparatului Nabucodonosor ca cei trei prieteni ai lui Daniel au refuzat sa se inchine unei statui a imparatului, acestia au fost aruncati intr-un cuptor incins, insa Dumnezeu i-a ocrotit si focul s-a prefacut in roua (Daniel III, 17). Tot Daniel a explicat si imparatului Belsatar cuvintele Mene, mene, tekel, ufarsin (Daniel V, 25-26), care ii prevesteau sfarsitul datorita nelegiuirilor sale. In aceeasi noapte imparatul a fost ucis, iar Babilonul a fost cucerit de regele Darius I al persilor (anul 518 i.Hr.). Dregatorii persani il urau pe Daniel, pentru ca si noul cuceritor il cinstea pentru intelepciunea lui. De aceea, l-au rugat pe regele Darius sa dea porunca scrisa ca timp de 30 de zile nimeni sa nu se inchine altui Dumnezeu decat numai regelui, iar cine nu se supune sa fie aruncat intr-o groapa cu lei. Daniel s-a rugat in continuare lui Dumnezeu asa cum facea si mai inainte (Daniel VI, 11). Regele s-a vazut nevoit sa isi respecte porunca si l-a aruncat pe Daniel in groapa cu lei, insa Bunul Dumnezeu a avut grija de robul sau si leii nu s-au apropiat de el (Daniel VI, 17-29). Deosebit de importanta este proorocia lui Daniel asupra timpului care va trece pana la venirea Mantuitorului si daramarea templului (Daniel IX, 24-27). Sfantul Prooroc Daniel a trait aproape 90 de ani si a fost ales de Dumnezeu sa sustina poporul evreu pe langa stapanitorii tarii sale. Scopul misiunii sale profetice a fost nu numai de a intari nadejdea evreilor in viitorul Mantuitor, ci si de a face cunoscut printre pagani pe adevaratul Dumnezeu.
Ziua onomastica a Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
In ziua de praznuire a Sfantului Proroc Daniel, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel isi sarbatoreste ziua onomastica. Preafericirea Sa a intrat in viata monahala in 1987 la Manastirea Sihastria din judetul Neamt, primind numele Daniel si avandu-l ca nas de calugarie pe Preacuviosul Parinte Arhimandrit Cleopa Ilie.
De aproape trei veacuri, Sfantul Prooroc Daniel este cel de-al doilea ocrotitor al paraclisului istoric din Resedinta patriarhala. Acest paraclis a fost construit deodata cu Catedrala patriarhala, intre 1656 si 1658, fiind desavarsit mai tarziu, in anul 1723, de catre Nicolae Voda Mavrocordat si de mitropolitul Daniil (1719-1731), cand s-au realizat unele reinnoiri si pictura murala interioara. Tot atunci, paraclisul a primit al doilea hram, al Sfantului Prooroc Daniil. Dupa trecerea veacurilor peste acest lacas de inchinare, intre anii 1987 si 1989, vrednicul de pomenire patriarh Teoctist, in spiritul traditiei inaintasilor, a randuit ca tampla si icoanele sa fie conservate si restaurate. Tot atunci s-a refacut si tencuiala exterioara, pe alocuri cazuta, iar dupa anul 2000, patriarhul Teoctist a continuat sa se ingrijeasca de intretinerea si conservarea paraclisului, initiind lucrari de consolidare a zidurilor exterioare, precum si de inlocuirea invelitorii acoperisului, care se invechise, cu una noua, din tabla de arama. Un amplu proces de conservare si restaurare a picturii, a catapetesmei, de innoire si impodobire a paraclisului a inceput in anul 2009 cu binecuvantarea Preafericitului Patriarh Daniel. O echipa alcatuita din noua pictori restauratori, condusa de pictorul Catalin Palamariu, a inceput restaurarea picturii murale a paraclisului, care este in intregimea lui o chintesenta intre arta autohtona, orientala si occidentala. Aceste lucrari au durat pana in luna iulie 2010. Munca de restaurare la catapeteasma, foarte dificila din cauza unor lucrari anterioare neadecvate, a inceput in 2010, de o echipa condusa de pictorul-restaurator Dan Mihai Ivanovici si s-a terminat pe 1 iulie 2011. Au fost restaurate elementele din lemn si refacute piesele care lipseau, aplicandu-se pe toata suprafata foita de aur. De asemenea, s-a intervenit si pentru reintegrarea cromatica a icoanelor. Tot acum s-au achizitionat candele noi de argint, confectionate la Atelierele Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane de la Popesti-Leordeni. S-a restaurat mobilierul si s-au achizitionat noi obiecte pentru buna desfasurare a cultului. Totodata, s-a refacut instalatia termica si electrica, fiind folosita o tehnologie moderna pe baza de fibra optica pentru protejarea picturii. Dupa o munca sustinuta, stropita cu har si rugaciune, s-a reusit innoirea intregului paraclis. In aceeasi perioada cu catapeteasma s-a restaurat si holul paraclisului. In timpul restaurarii s-au lasat trei martori in diferite zone, in altar, in turla si in partea de sus, pe elementele decorative din piatra si asa raman pentru ca urmatorii restauratori sa isi dea seama de ce a fost nevoie de aceste interventii la vremea cuvenita. S-au realizat lucrari de restaurare si conservare, precum indepartarea fumului si a prafului, prin actiune mecanica si chimica cu hartie japoneza, cu solutie de carbonat de amoniu in concentratii diferite. S-au facut injectari cu solutii din piele. In tainicul si pretiosul paraclis, pictura foarte bogata, frumusetea chipurilor sfintilor, care sunt foarte subtil tratate, sunt parca invaluite permanent de frumosul nevazut.
Resfintit in 2011 Slujba de resfintire a picturii si a catapetesmei recent restaurate din paraclisul istoric cu hramurile'Sfantul Mare Mucenic Gheorghe, Sfantul Prooroc Daniel si Sfanta Cuvioasa Parascheva de la Iasi' al Resedintei patriarhale a avut loc pe 22 iulie 2011. Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, inconjurat de ierarhi ai Sfantului Sinod, a resfintit vesmantul innoit al acestui sfant lacas. La resfintirea picturii au participat si ierarhi greci, Inalt Preasfintitii Mitropoliti Pavlos de Drama si Barnabas de Neapolis.
Sursa: basilica.ro
.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.