Scoaterea Sfintei Cruci

Astazi 01 august, praznuim scoaterea Sfintei Cruci. Este demn de stiut ca, odinioara, aceasta sarbatoare, a Scoaterii Sfintei Cruci, constituia un prim pas in cinstirea Mantuitorului, in luna august, fiind urmata de Schimbarea la Fata a Domnului pe 06 august si de venerarea Sfintei Mahrame a Domnului, cu Icoana nefacuta de mana de pe 16 august. Cele trei sarbatori erau considerate in legatura. Astazi sarbatoarea nu mai are maretia de odinioara, scazand in intensitate probabil odata cu caderea Constantinopolului sub turci (1453) si cu transformarea Catedralei Sfanta Sofia in moschee.

La romani, se practica din vechime sfintirea aghiasmei la 1 august ca si la orice inceput de luna calendaristica. In practica actuala din Rusia, sfintirea apei din ziua de 1 august se face inainte sau dupa Sfanta Liturghie, impreuna cu binecuvantarea mierii (intaia miere obtinuta din an, este inchinata Mantuitorului, „oferita” in locul otetului si al fierii pe care le-a primit cand a fost rastignit pe Cruce). Putem constata in acest fel varietatea obiceiurilor locale ale diferitelor Biserici Ortodoxe, de-a lungul timpului, care nu contrazice unitatea lor sub semnul acelorasi mari sarbatori, ale aceleiasi credinte.

Sarbatoarea „Scoaterii lemnului Sfintei Cruci” provine dintr-o randuiala mai veche a Bisericii din Constantinopol. La 1 august, o particica din lemnul Sfintei Cruci era scoasa din paraclisul Palatului imparatesc si purtata, cu sobor de sarbatoare, la Biserica „Sfanta Sofia”, unde ramanea, spre mangaierea si cinstirea credinciosilor, pana la 14 august, cand era readusa la palat. Aceasta se facea, se pare, in amintirea aratarii Sfintei Cruci, la biruinta marelui Constantin asupra lui Maxentiu, la podul Milvius, de pe raul Tibru (312), precum si a descoperirii lemnului Sfintei Cruci, de catre Sfanta Elena, la Ierusalim.

Dupa o alta traditie, aceasta sarbatoare este legata si de biruinta, in aceeasi zi de 1 august, in secolul al XII-lea, a binecredinciosului imparat al Imperiului Bizantin, Manuil Comnenul, asupra turcilor, cu puterea si lumina cinstitei Cruci a Domnului. In aceasta zi Sfanta Cruce a fost purtata de catre armatele imparatului bizantin Manuil in razboiul contra turcilor. Tot in aceasta zi, tarul Rusiei, Adrian, a purtat icoana Maicii Domnului si Sfanta Cruce in razboiul contra bulgarilor. Atat armata bizantina, cat si armata rusa, au obtinut victorii. Atunci, Patriarhul Constantinopolului Luca si Mitropolitul Kievului, Constantin au hotarat, ca la 1 august, sa fie sarbatorita scoaterea Sfintei Cruci, cea care a adus victorii celor doua armate.

Impreuna cu celelalte sarbatori ale cinstitei Cruci – Inaltarea Sfintei Cruci, la 14 septembrie si Duminica a treia, a Crucii din Postul Mare – scoaterea Sfintei Cruci, de azi, ne cheama la o intalnire duhovniceasca cu taina Crucii si la purtarea, in umbra Crucii Domnului, a propriei noastre cruci, data noua, in viata, de catre Dumnezeu.

Sursa: reintregirea.ro

.
Pe aceeaşi temă

01 August 2014

Vizualizari: 883

Voteaza:

Scoaterea Sfintei Cruci 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact