Sfantul Benedict de Nursia

Sfantul Cuvios Benedict de Nursia, reformatorul vietii monahale din Apus, este praznuit pe 14 martie.

Sfantul Benedict, al carui nume in limba latina inseamna „binecuvantatul”, s-a nascut in jurul anului 480 in provincia romana Nursia avand parinti bogati si crestini. Parintii lui l-au trimis la scolile din Roma in vremea cand o stapaneau herulii regelui barbar Odoacru. Roma trecea atunci printr-o decadere din punct de vedere moral. Aceasta l-a mahnit pe tanarul Benedict in asa masura incat a parasit cetatea si pe colegii viciosi si s-a retras in muntii Subiaco unde a ramas trei ani. Acolo l-a gasit monahul Roman care l-a si tuns in monahism. In acest timp a fost invrednicit de Bunul Dumnezeu cu puterea de a face minuni si vindecari. Apoi, a devenit staret la Manastirea Vicovara la cererea calugarilor de acolo. Dupa un timp, a revenit in Subiaco. Impreuna cu ucenicii sai, printre care si fii de senatori ca Maur si Placidiu, a zidit mai multe manastiri precum cea din Monte-Casino (Italia), intemeiata de Sfantul Benedict la anul 529. Viata Sfantului a fost scrisa de Sfantul Grigorie cel Mare sau Dialogul dupa incredintarile celor patru ucenici ai acestuia: Constantin, Valentin, Simplicius si Onorat. Cu sase zile inainte de sfarsitul vietii pe pamant Sfantul si-a sapat mormantul. In ziua a sasea a cerut sa fie dus in Biserica. S-a impartasit cu Sfintele Taine si dupa ce a dat indemnuri ucenicilor a trecut la cele vesnice in aceeasi zi de 14 martie 543. Sfantul Benedict a trait pana la varsta de 63 de ani. Scolastica, sora lui, trecuse la Domnul in luna februarie a aceluiasi an. O parte din moastele Sfantului Benedict se afla la Manastirea Casino. O alta parte au fost duse pe la sfarsitul veacului al VII-lea la Manastirea Fleury din Franta.

Cuviosul Benedict de Nursia este cel care a reorganizat monahismul apusean cenobitic si a compus reguli monahale, inspirat de scrierile parintilor eremiti rasariteni Sfantul Vasile cel Mare, Fericitul Augustin si Sfantul Ioan Casian. Dupa moartea sa, ordinul benedictin a contribuit mult la dezvoltarea culturala si economica a Europei din timpul Evului Mediu timpuriu.

Elanul ascetic i-a facut ca, inca din primele veacuri, unii crestini sa iasa din comunitate pentru a vietui in singuratate si in locuri desertice. Asa au fost anahoretii, iar mai tarziu eremitii, dintre care cei mai importanti au fost Sfantul Pavel Tebanul, Sfantul Antonie cel Mare, Sfantul Pahomie. Aceasta forma de traire a crestinismului, numita monahism, s-a raspandit repede, mai ales in Siria si in Palestina. Treptat, viata eremitica a evoluat spre o vietuire alaturi de ucenici, adica spre viata cenobitica. Un rol deosebit in consolidarea si propagarea cenobitismului l-a avut Sfantul Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei. Si in Occident, in primele veacuri crestine au existat anahoreti, dar cu timpul, datorita conditiilor climatice si a firii pragmatice a occidentalilor, a fost preferata forma cenobitica, cu preocupare culturala si activitati sociale, filantropice. In Occident, cel care a reformat si reorganizat viata monastica a fost Sfantul Benedict de Nursia, numit si parintele cenobitismului occidental.

Regula Sfantului Benedict nu este o opera originala, iar pentru redactarea regulilor monahale, Sfantul Benedict nu a ezitat sa se inspire din bogatia vietii monahale. Sfantul Benedict in regulile monahale a stabilit programul zilei monahului intr-o masura echilibrata: opt ore de rugaciune, opt ore de lucru, opt ore de odihna. In regula benedictina accentul este pus pe echilibrul psihologic, fiziologic si spiritual al monahului, in scopul trairii unei vieti armonioase si echilibrate in urmarea lui Hristos, unicul Invatator al sufletelor monahilor.

Sfantul Benedict a exercitat o influenta fundamentala asupra culturii si civilizatiei europene. El a fost adeseori numit „patriarhul calugarilor din Occident”, iar papa Paul al VI-lea l-a numit „patron al Europei”. Operele Sfantului Benedict, in particular regulile monahale, sunt adevarate izvoare de spiritualitate care au transformat Europa de-a lungul secolelor. Fara rugaciune nu exista o experienta autentica de Dumnezeu. Spiritualitatea propusa de Sfantul Benedict nu este in afara realitatii vietii cotidiene. In mijlocul dificultatilor specifice timpului sau, el traia necontenit sub privirile lui Dumnezeu fara a pierde niciodata din vedere datoriile vietii cotidiene si omul cu necesitatile lui concrete. Contemplandu-l pe Dumnezeu, Sfantul Benedict a inteles realitatea omului si misiunea lui.

Sursa: Radio Reintregirea

Pe aceeaşi temă

14 Martie 2013

Vizualizari: 1640

Voteaza:

Sfantul Benedict de Nursia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact