Catedrala mitropolitana din Iasi a fost arhiplina in Duminica a 32-a dupa Rusalii, cand Biserica Ortodoxa i-a cinstit pe Sfintii Trei Ierarhi, Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur. Slujba Sfintei Liturghii a fost savarsita de Inalt Preasfintitul Teofan, Arhiepiscopul Iasilor si Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, PS Corneliu, Episcopul Husilor, PS Calinic Botosaneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iasilor, si de PS Ioachim Bacauanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului, inconjurati de un sobor de preoti de la Facultatea de Teologie Ortodoxa “Dumitru Staniloae” a Universitatii “Al. I. Cuza” din Iasi si de la Catedrala mitropolitana din Iasi. In cadrul slujbei tanarul Alexandru Burac, profesor de Religie la Liceul de Informatica din Iasi, a fost hirotonit diacon.
Legatura dintre Sfintii Trei Ierarhi si Facultatea de Teologie Ortodoxa din Iasi
La finalul slujbei pr. prof. dr. Viorel Sava, decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa 'Dumitru Staniloae' din Iasi, a remarcat faptul ca sarbatoarea Sfintilor Trei Ierarhi este importanta pentru cei care slujesc invatamantul teologic ortodox. “Sfintii Trei Ierarhi sunt importanti pentru studentii din facultatile si din seminariile teologice prin faptul ca ei ne invata care este adevarata teologie si cum se traieste ea. Adevarata teologie ramane actuala peste veacuri. Asa se face ca noi astazi citim si ii citam in lucrarile si in misiunea noastra pe Sfintii Trei Ierarhi. Studierea teologiei inseamna pentru noi, astazi, o cale mai intensa de a ne apropia de Dumnezeu si de a-I sluji”, a apreciat pr. prof. dr. Viorel Sava. Inalt Preasfintitul Parinte Mitropolit Teofan a vorbit despre legatura dintre Sfintii Trei Ierarhi si Facultatea de Teologie Ortodoxa din Iasi. “Adesea, in rugaciunile noastre, ne rugam lui Dumnezeu sa ne trimita chipuri de pocainta. Avem nevoie sa ne raportam la cei care au experimentat aceeasi viata prin care trecem si noi. Daca avem modele pentru viata noastra, avem modele si pentru asezamintele noastre bisericesti. Sfintii Trei Ierarhi sunt patronii scolilor de teologie din Biserica dreptslavitoare. Ii avem pe cei trei sfinti ca si chipuri de pocainta. Un om care nu experimenteaza Taina Pocaintei nu poate deveni mare teolog, mare liturg. Sfintii Trei Ierarhi sunt modele de cunoastere a cuvantului lui Dumnezeu si de predicatori. Mandatul facultatii de teologie este acela de a asimila credinta care vine din auz, astfel incat studentii sa ajunga la cunoasterea lui Dumnezeu, precum este El in vesnicia Lui”, a amintit IPS Parinte Teofan.
'Modele de a face teologie in Biserica'
Studentii care au participat la sarbatorirea ocrotitorilor scolilor teologice au marturisit ca pentru ei slujba Sfintei Liturghii a fost un moment de mare traire sufleteasca. “Sfintii Trei Ierarhi reprezinta pentru tinerii teologi modele de a face teologie in Biserica. Ei sunt cei care au revigorat teologia prin invataturile și scrierile lor, care sunt mereu actuale, deși au fost scrise acum 1.600 ani. Pentru mine, ca student al Facultatii de Teologie Ortodoxa, a fost un moment de mare traire sufleteasca”, a declarat Andrei Vizitiu. “Am participat cu bucurie la aceasta slujba deosebita in cadrul careia i-am sarbatorit pe Sfintii Trei Ierarhi. Ne rugam celor trei mari sfinti sa ne ocroteasca si sa ne ajute in drumul nostru pe care il parcurgem in aceasta viata”, a spus Catalin Radu.
Bogatia nedreapta, obstacol spre imparatia cerurilor
Dupa citirea Sfintei Evanghelii, Preasfintitul Corneliu a rostit un cuvant de invatatura in care a explicat semnificatiile pericopei evaghelice din Duminica a 32-a dupa Rusalii. “Zaheu a dorit sa vada cine este Iisus, de care a auzit ca tocmai trece prin oras. Dar nu putea pentru ca Mantuitorului Iisus Hristos era inconjurat de o mare multime de oameni. Curiozitatea i-a trezit dorinta si mai mare de a-L vedea. A urcat intr-un arbore, caci pe acolo Mantuitorul avea drumul Sau in cetatea Ierihonului. Ajungand, Domnul a privit spre Zaheu si, ca Cel care cunoaste gandurile noastre ascunse, dorintele si sentimentele noastre, l-a chemat pe nume. Zaheu a coborat din copac, bucurandu-se nespus de mult ca Mantuitorul lumii intra in casa sa. Faptul ca Domnul intra in casa lui Zaheu a starnit reactia celui care l-a gazduit, acesta facand o marturisire publica, directa si nemijlocita: <>. Deci un om care doar L-a privit pe Dumnezeu, si-a revenit asupra propriei stari firesti, pentru ca traise in nedreptate si pentru ca luase partea celor multi si isi facuse averi fabuloase, care insa nu-l multumeau. Cand a venit Izvorul Vietii, Zaheu si-a revenit la starea lui fireasca, a marturisit ca a facut nedreptate si ca vrea sa-si ispaseasca aceasta nedreptate. Gestul lui Zaheu descopera dorinta de intoarcere catre Dumnezeu a unui suflet chinuit, neimplinit, zbuciumat si aflat mereu in cautare de a fi multumit. Bogatia nedreapta este un mare obstacol in calea intrarii in imparatia Domnului. Zaheu, spre deosebire de alti bogati, dar asemeni multor vamesi desconsiderati si tratati ca pacatosi de conationalii lor, nu s-a rusinat de propriile nedreptati, ci le-a marturisit. Totodata, a dorit sa se indrepte, sa scape de ele si de aceea a compensat nedreptatea cu mila lui, daruind jumatate din averea lui saracilor”, a spus Episcopul Husilor, care a continuat predica prin a face referire la sarbatoarea Sfintilor Trei Ierarhi.
Sfintii Trei Ierarhi, “exemplu al daruirii si al dragostei”
“Sfintii Trei Ierarhi, ca nimeni altii, au inteles cel mai mult ce inseamna sa imparta averea lor, sa o dea saracilor si apoi sa-L urmeze pe Hristos. Sfantul Vasile cel Mare a impartit averea care i se cuvinea ca mostenire saracilor si si-a inchinat toata viata Mantuitorului. Din averea parintilor lui a intemeiat spitale si s-a apropiat de fiecare suflet uitat si parasit, singur si strain, bolnav si nefericit. Viata lui a fost pusa in slujba si spre folosul celor sarmani. Sfantul Grigorie Teologul si Sfantul Ioan Gura de Aur, cu nimic mai prejos decat cel dintai, si-au inchinat viata Bisericii si au slujit-o cu toata puterea lor. Au refuzat de buna voie o viata confortabila si usoara si au ales sa poarte crucea Mantuitorului prin viata lor, prin scrierile lor, dar mai ales prin puterea credintei lor. Cei trei sunt exemplu al daruirii si al dragostei cu care l-au slujit pe Mantuitorul, Biserica si semenii lui. Datoria noastra este de a-l urma pe Zaheu si a deveni purtatorii bucuriei ceresti”, a adaugat PS Corneliu. (Constantin Ciofu)
Sursa: mmb.ro
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.