Traditia postului in Biserica Ortodoxa

Vremea randuita pentru pocainta, rugaciune si infranare: Traditia postului in Biserica Ortodoxa

Dupa o randuiala sfanta, fiecare particica a timpului nostru pamantesc poarta in sine o dorinta nestinsa dupa invesnicire, in perspectiva intalnirii desavarsite cu Dumnezeu in ceruri: „Da-ne noua sa ne impartasim cu Tine, mai cu adevarat, in ziua cea neinserata a Imparatiei Tale”. In acest chip, fiecare an ne deschide in suflet bucuria unei noi invieri, care strabate pana dincolo de moarte, in comuniunea desavarsita cu Hristos, Biruitorul mortii. La ea ajungem insa cu multa osteneala de post, rugaciune si nevointa, la vremea gatita noua in perioada Postului Mare.



Pentru a ajunge sa de impartasim in chip binecuvantat de marele Praznic al Invierii Mantuitorului Hristos, trebuie mai intai sa razbatem singuri pana dincolo de intunericul patimilor noastre, „murind pacatului si inviind dreptatii”, depasind in chip tainic legaturile trupului si materialitatea lumii pentru a salaslui duhovniceste laolalta cu cei bineplacuti ai casei Dumnezeului nostru. Pentru aceasta trebuie sa alergam „dupa regulile jocului”, trebuie sa ne intovarasim cu Postul si, calauzindu-ne pasii dupa randuiala Sfintei noastre Biserici, sa incununam finalul acestei jertfe duhovnicesti in imbratisarea parinteasca a Mirelui Ceresc, care ne va spune: „Bine, sluga buna si credincioasa, peste putine ai fost credincioasa, peste multe te voi pune; intra intru bucuria Domnului tau” (Mt. 25, 21).

Firescul social al postului
Pentru multi dintre fratii nostri aceasta scoala a nevointelor ramane si astazi ceva cu anevoie de inteles. Sa fie oare Postul un simplu regim alimentar? O perioada incarcata doar de intelesuri somatice, fara substrat duhovnicesc si, prin urmare, fara o importanta prea mare pentru actualitatea existentei noastre? Nici pe departe. Sfantul Vasile cel Mare trage un semnal de alarma asupra modului autentic de intelegere a postului, aratand in acelasi timp si normalitatea dimensiunii sale sociale: „Esti bogat? Nu insulta postul, socotindu-l nevrednic sa stea cu tine la masa! Nu-l alunga cu necinste din casa ta, biruit de desfatare, ca nu cumva postul sa te invinuiasca inaintea Legiuitorului posturilor, care, prin pedeapsa ce-ti va da sa te supuna la un mult mai aspru post. Saracul sa nu ia in bataie de joc postul care alta data a fost tovarasul de casa si de masa al stomacului. Femeile sa posteasca si ele, ca si lor le este postul atat de potrivit si de firesc ca respiratia. Copiii sa fie adapati cu apa postului, ca si plantele bine crescute. Batranilor le este usor postul pentru ca de mult s-au obisnuit cu el. calatorilor le este postul tovaras bun de drum; ii face usori si sprinteni, pe cand imbelsugarea ii sileste sa duca poveri, sa poarte in spate greutatile cu care s-au desfatat. Cand soldatii pleaca la lupta, iau cu ei alimentele de trebuinta hranei, nu placerii. Iar noi cand pornim la lupta cu dusmanii nevazuti, care ne grabim spre Patria de Sus, nu trebuie oare sa ne multumim numai cu cele de trebuinta sufletului, mai ales ca suntem necontenit pe campul de bataie?” (Sf. Vasile cel Mare, Despre post, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 2009, p. 26).

O „zeciuiala a anului” bisericesc
Liturgistii Bisericii noastre vorbesc despre „antropologia Postului”, incadrandu-o intr-o perioada de perpetua pregatire duhovniceasca pe care o parcurgem, nu de dragul unei alternative nutritionale sau cu greutatea si apasarea unei schimbari nefiresti, ci pentru a strabate mai usori la trup spre bucuriile cele nespuse ale Invierii lui Hristos. In limbaj eclesial, intervalul de timp cuprins intre Duminica „Vamesului si Fariseului” si Dumnezeiasca Inviere a fost numit „Triod”. „Aceasta «zeciuiala a aului», acest timp concentrat simbolic sub forma a 7 saptamani sau 40 de zile este, asadar, un timp calificat pentru pocainta. El arata intr-un mod ma intens ca ciclul vietii omenesti ar trebui patruns de aceasta dimensiune duhovniceasc si ca, semn al inlantuirii omului de lumea cazuta, acest timp ciclic ar trebui orientat spre intoarcerea sa in rai, timpul mortii devenind instrumentul restaurarii” (Makarios Simonopetritul, Triodul Explicat. Mistagogia trimpului liturgic, editia a III-a, Traducere diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2008, p. 279). Prin urmare, putem spune sa perioada Postului Mare reprezinta pentru noi crestinii, caci, „omul nu este cu adevarat om decat in comuniunea reala cu Dumnezeu, si doar atunci este cu adevarat liber” (John Meyendorff).

Hrana pentru minte si sufelt
Fiecare pas, fiecare zi al acestui ciclu liturgic de sapte saptamani din Postul Mare este calculat cu multa intelepciune. In toata aceasta perioada au fost randuite sfinte slujbe in care, impreuna cu slujitorii sfintelor altare, ne plangem pacatele, facand pocainta din inima si rugand pe Stapanul vietii noastre sa alunge de la noi „duhul trandaviei, al grijii de multe, al iubirii de stapanie si al grairii in desert” si sa ne incununeze cu „duhul curatiei, al gandului smerit, al rabdarii si al dragostei”, asa cum a facut odinioara Sfantul Efrem Sirul.

Dincolo de toate, trebuie stiut ca, desi pentru multi legea postului este mai mult o lege a pantecelui, pentru crestinii adevarati acest legamand se se face mai ales pentru minte si suflet, caci „cel ce nu pazeste masura si alegerea cu grije a mancarii, nu poate sa-si pastreze nici fecioria, nici intreaga intelepciune, nu-si poate infrana mania, se deda leneviei, se face rob al slavei desarte, salas al trufiei, pe care o baga in om starea lui trupeasca ce apare cel mai adeseori din pricina mesei bogate si ospatarii pana la sat”. In concluzie, „fiecare trebuie sa se cerceteze pre sine cu ajutorul unui parinte duhovnicesc incercat si cu darul drepti socotinte si sa nu-si ia asuprasi un post mai presus de puterile sale, fiindca postul e pentru om, nu omul pentru post; mancare e lasata pentru sprijinirea trupului, nu sa-l slabanogeasca” (Sfantul Ignatie Brancioaninov, Experiente ascetice, vol. I, Ed. Sofia, Bucuresti, 2000, pp. 139-145).

Diac.
Ionita Apostolache


Sursa: mitropoliaolteniei.ro

.
Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 901

Voteaza:

Traditia postului in Biserica Ortodoxa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact