Traditia postului in Biserica Ortodoxa

Vremea randuita pentru pocainta, rugaciune si infranare: Traditia postului in Biserica Ortodoxa

Dupa o randuiala sfanta, fiecare particica a timpului nostru pamantesc poarta in sine o dorinta nestinsa dupa invesnicire, in perspectiva intalnirii desavarsite cu Dumnezeu in ceruri: „Da-ne noua sa ne impartasim cu Tine, mai cu adevarat, in ziua cea neinserata a Imparatiei Tale”. In acest chip, fiecare an ne deschide in suflet bucuria unei noi invieri, care strabate pana dincolo de moarte, in comuniunea desavarsita cu Hristos, Biruitorul mortii. La ea ajungem insa cu multa osteneala de post, rugaciune si nevointa, la vremea gatita noua in perioada Postului Mare.



Pentru a ajunge sa de impartasim in chip binecuvantat de marele Praznic al Invierii Mantuitorului Hristos, trebuie mai intai sa razbatem singuri pana dincolo de intunericul patimilor noastre, „murind pacatului si inviind dreptatii”, depasind in chip tainic legaturile trupului si materialitatea lumii pentru a salaslui duhovniceste laolalta cu cei bineplacuti ai casei Dumnezeului nostru. Pentru aceasta trebuie sa alergam „dupa regulile jocului”, trebuie sa ne intovarasim cu Postul si, calauzindu-ne pasii dupa randuiala Sfintei noastre Biserici, sa incununam finalul acestei jertfe duhovnicesti in imbratisarea parinteasca a Mirelui Ceresc, care ne va spune: „Bine, sluga buna si credincioasa, peste putine ai fost credincioasa, peste multe te voi pune; intra intru bucuria Domnului tau” (Mt. 25, 21).

Firescul social al postului
Pentru multi dintre fratii nostri aceasta scoala a nevointelor ramane si astazi ceva cu anevoie de inteles. Sa fie oare Postul un simplu regim alimentar? O perioada incarcata doar de intelesuri somatice, fara substrat duhovnicesc si, prin urmare, fara o importanta prea mare pentru actualitatea existentei noastre? Nici pe departe. Sfantul Vasile cel Mare trage un semnal de alarma asupra modului autentic de intelegere a postului, aratand in acelasi timp si normalitatea dimensiunii sale sociale: „Esti bogat? Nu insulta postul, socotindu-l nevrednic sa stea cu tine la masa! Nu-l alunga cu necinste din casa ta, biruit de desfatare, ca nu cumva postul sa te invinuiasca inaintea Legiuitorului posturilor, care, prin pedeapsa ce-ti va da sa te supuna la un mult mai aspru post. Saracul sa nu ia in bataie de joc postul care alta data a fost tovarasul de casa si de masa al stomacului. Femeile sa posteasca si ele, ca si lor le este postul atat de potrivit si de firesc ca respiratia. Copiii sa fie adapati cu apa postului, ca si plantele bine crescute. Batranilor le este usor postul pentru ca de mult s-au obisnuit cu el. calatorilor le este postul tovaras bun de drum; ii face usori si sprinteni, pe cand imbelsugarea ii sileste sa duca poveri, sa poarte in spate greutatile cu care s-au desfatat. Cand soldatii pleaca la lupta, iau cu ei alimentele de trebuinta hranei, nu placerii. Iar noi cand pornim la lupta cu dusmanii nevazuti, care ne grabim spre Patria de Sus, nu trebuie oare sa ne multumim numai cu cele de trebuinta sufletului, mai ales ca suntem necontenit pe campul de bataie?” (Sf. Vasile cel Mare, Despre post, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 2009, p. 26).

O „zeciuiala a anului” bisericesc
Liturgistii Bisericii noastre vorbesc despre „antropologia Postului”, incadrandu-o intr-o perioada de perpetua pregatire duhovniceasca pe care o parcurgem, nu de dragul unei alternative nutritionale sau cu greutatea si apasarea unei schimbari nefiresti, ci pentru a strabate mai usori la trup spre bucuriile cele nespuse ale Invierii lui Hristos. In limbaj eclesial, intervalul de timp cuprins intre Duminica „Vamesului si Fariseului” si Dumnezeiasca Inviere a fost numit „Triod”. „Aceasta «zeciuiala a aului», acest timp concentrat simbolic sub forma a 7 saptamani sau 40 de zile este, asadar, un timp calificat pentru pocainta. El arata intr-un mod ma intens ca ciclul vietii omenesti ar trebui patruns de aceasta dimensiune duhovniceasc si ca, semn al inlantuirii omului de lumea cazuta, acest timp ciclic ar trebui orientat spre intoarcerea sa in rai, timpul mortii devenind instrumentul restaurarii” (Makarios Simonopetritul, Triodul Explicat. Mistagogia trimpului liturgic, editia a III-a, Traducere diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2008, p. 279). Prin urmare, putem spune sa perioada Postului Mare reprezinta pentru noi crestinii, caci, „omul nu este cu adevarat om decat in comuniunea reala cu Dumnezeu, si doar atunci este cu adevarat liber” (John Meyendorff).

Hrana pentru minte si sufelt
Fiecare pas, fiecare zi al acestui ciclu liturgic de sapte saptamani din Postul Mare este calculat cu multa intelepciune. In toata aceasta perioada au fost randuite sfinte slujbe in care, impreuna cu slujitorii sfintelor altare, ne plangem pacatele, facand pocainta din inima si rugand pe Stapanul vietii noastre sa alunge de la noi „duhul trandaviei, al grijii de multe, al iubirii de stapanie si al grairii in desert” si sa ne incununeze cu „duhul curatiei, al gandului smerit, al rabdarii si al dragostei”, asa cum a facut odinioara Sfantul Efrem Sirul.

Dincolo de toate, trebuie stiut ca, desi pentru multi legea postului este mai mult o lege a pantecelui, pentru crestinii adevarati acest legamand se se face mai ales pentru minte si suflet, caci „cel ce nu pazeste masura si alegerea cu grije a mancarii, nu poate sa-si pastreze nici fecioria, nici intreaga intelepciune, nu-si poate infrana mania, se deda leneviei, se face rob al slavei desarte, salas al trufiei, pe care o baga in om starea lui trupeasca ce apare cel mai adeseori din pricina mesei bogate si ospatarii pana la sat”. In concluzie, „fiecare trebuie sa se cerceteze pre sine cu ajutorul unui parinte duhovnicesc incercat si cu darul drepti socotinte si sa nu-si ia asuprasi un post mai presus de puterile sale, fiindca postul e pentru om, nu omul pentru post; mancare e lasata pentru sprijinirea trupului, nu sa-l slabanogeasca” (Sfantul Ignatie Brancioaninov, Experiente ascetice, vol. I, Ed. Sofia, Bucuresti, 2000, pp. 139-145).

Diac.
Ionita Apostolache


Sursa: mitropoliaolteniei.ro

.
Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 891

Voteaza:

Traditia postului in Biserica Ortodoxa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact