Inaltarea Domnului - Ziua Eroilor, sarbatoare nationala a poporului roman


Inaltarea Domnului - Ziua Eroilor, sarbatoare nationala a poporului roman

In Biserica Ortodoxa Romana, sarbatoarea Inaltarii Domnului (5 iunie 2008) este si ziua dedicata pomenirii eroilor neamului.

In aceasta zi, in toate bisericile, manastirile si catedralele ortodoxe din tara si strainatate se face pomenirea tuturor eroilor romani cazuti de-a lungul veacurilor pe toate campurile de lupta pentru credinta, libertate, dreptate si pentru apararea tarii si intregirea neamului.  Slujbele de pomenire vor fi oficiate dupa Sfanta Liturghie si la cimitirele, troitele si monumentele dedicate cinstirii eroilor neamului.

Prin hotararile Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane din anii 1999 si 2001, sarbatoarea Inaltarii Domnului  a fost consacrata ca Zi a Eroilor si Sarbatoare Nationala Bisericeasca. Totodata, Legea 379/2003, privind regimul mormintelor si operelor comemorative de razboi a proclamat cea de-a patruzecea zi de la Sfintele Pasti, sarbatoarea Inaltarii Mantuitorului Iisus Hristos, Ziua Eroilor, potrivit traditiei,  ca Sarbatoare Nationala a poporului roman.

 

La sarbatoarea Inaltarii Domnului - Ziua Eroilor, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel adreseaza urmatorul mesaj:

Eroii neamului - icoana de iubire jertfelnica

Hristos S-a Inaltat !

"Mai mare dragoste decat acesta nimeni nu are,
 ca sufletul lui sa si-l puna pentru prietenii sai"
(Ioan 15,13)

Iubiti credinciosi !

Purtand in noi bucuria si revarsarile de lumina ale Invierii Mantuitorului nostru Iisus Hristos, am parcurs aceste patruzeci de zile in care ne-am impartasit de roadele iubirii mantuitoare a lui Dumnezeu, aratata noua prin Sfanta Cruce, pregatindu-ne pentru momentul in care ne vom minuna impreuna cu ingerii de slavita Inaltare a lui Hristos cu trupul la cer, la "locul unde era mai inainte" .

Anticipata si cuprinsa fiind in Taina Invierii, Taina Inaltarii la cer a naturii Sale umane, reprezinta trecerea la viata cereasca, nestricacioasa, netrecatoare si nemuritoare a trupului inviat, intrarea in Imparatia cerurilor, acolo unde El ca Dumnezeu era totdeauna. Pentru aceasta, insa, a fost nevoie ca Hristos sa biruiasca prin Cruce mai intai pacatul, ca neascultare de Dumnezeu, iar prin Inviere a biruit moartea ca despartire a sufletului de trup si ca descompunere a trupului; astfel, puterea Invierii este ascunsa in Crucea smereniei lui Hristos, iar slava Crucii se arata in lumina Invierii, dovedind ca iubirea lui Dumnezeu este mai tare decat pacatul si moartea.

Asadar, taina Crucii si Invierii lui Hristos uneste cerul cu pamantul, pentru ca sa schimbe pe oamenii pamantesti si muritori in oameni ceresti si nemuritori, sa-i inalte in iubirea vesnica a lui Dumnezeu, tot atat cat de mult a coborat Dumnezeu in adancul vietii oamenilor.

Astazi se inalta la cer Hristos Cel Rastignit si Inviat, ramanand pururi izvorul de iubire si de ajutor pentru toti oamenii care se lupta pentru a pastra credinta in Dumnezeu si a asculta de poruncile Lui. Cei care au simtit cel mai mult ajutorul lui Hristos Cel Inviat in vreme de incercare au fost martirii sau mucenicii, dar si toti credinciosii care lupta pentru adevar si dreptate, pentru libertate si unitate sau se ostenesc pentru a ajuta pe semenii lor in mod sincer si dezinteresat.

Pentru noi, romanii, Sarbatoarea Inaltarii Domnului are o semnificatie profunda, pentru ca, in aceasta zi in care pomenim eroii neamului romanesc, marturisim lumina botezului sau a crestinarii poporului roman, lumina darurilor si virtutilor specifice crestinismului romanesc si, in special, puterea de lupta, jertfa si indurare intru speranta ca factor de unitate si continuitate nationala. Puterea Crucii si a Invierii lui Hristos se vede permanent in viata poporului nostru crestin, iar puterea primita de romani din credinta lor, din legatura lor cu Hristos Cel Rastignit si Inviat, i-a ajutat sa dea sens vietii chiar si in situatii grele cand nu se intrevedea vreo speranta.

Puterea de a indura istoria, atunci cand nu o poti schimba, echivaleaza cu o intelepciune si cu o forta de supravietuire in fata pericolului autodistrugerii sau a sinuciderii fara rost. Poporul roman a rezistat pe acest pamant pentru ca a avut intelepciune, putere de jertfa si de rabdare atunci cand nu putea sa biruie cu armele. Prin aceasta inteleapta indurare cu speranta a supravietuit si migratorilor, si imperialistilor lacomi si dictaturilor distructive, umpland istoria cu Crucile de pe mormintele lor si de pe bisericile inaltate ca pe faclii de inviere si speranta.

De aceea, cultul eroilor, adica pomenirea din neam in neam sau din generatie in generatie a celor jertfiti pentru apararea credintei si a patriei, este o adevarata cultura a sufletului romanesc care simte ca iubirea e mai tare decat moartea. Multimea pomelnicelor si parastaselor pentru eroi constituie un puternic factor de cultivare a constiintei continuitatii noastre din neam in neam, din generatie in generatie. Pomenirea eroilor din toate timpurile si din toate locurile si cultul mortilor sunt elemente de mare statornicie, continuitate si unitate in cuget si simtiri de-a lungul generatiilor. Astfel, e semnificativ faptul ca pomelnicul a stat la baza Cronicelor romanesti (exemplul sugestiv: Pomelnicul de la Bistrita de Neamt).

Cronicile si Letopisetele care consemneaza jertfa acestui popor sunt admirabil rezumate in textul inscriptiei de pe Arcul de Triumf din capitala Romaniei: "Dupa secole de suferinte, crestineste indurate, si dupa lupte grele pentru pastrarea fiintei nationale, dupa apararea plina de sacrificii a civilizatiei umane, se indeplini dreptatea si pentru poporul roman.". Asadar, eliberarea noastra  a fost traita tot ca experienta a puterii sau a luminii lui Hristos Cel Inviat, cuvintele imnului de biruinta a iubirii jertfelnice peste timp, "Hristos a Inviat", fiind inscrise, ca pavaza, pe frontispiciul Mausoleului de la Marasesti.

Multimea eroilor si martirilor pe care cu smerenie ii pomenim astazi, demonstreaza ca poporul nostru a interiorizat taina Crucii si a Invierii si a trait istoria ca pe o Cruce si o Inviere, suferinta si speranta, intristare si bucurie, plinind cuvintele Sfantului Apostol Pavel: "lupta cea buna m-am luptat, (.) credinta am pazit. De acum mi s-a gatit cununa dreptatii" (II Timotei 4, 7). Taina Crucii care se inalta in slava Invierii este inscrisa pe Stema Romaniei, ca simbol al istoriei noastre si program spiritual permanent.

De aceea, in aceasta zi se cuvine ca mormintele eroilor si martirilor nostri sa nu ramana fara lumanari si fara flori prin care ne exprimam recunostinta si iubirea rugaciunii mai tare decat moartea, adica legatura neintrerupta cu cei care si-au daruit viata lor in trecut pentru existenta noastra de astazi. Prin urmare, cu totii suntem datori sa-i cinstim cu respect si sa pomenim jertfa lor, mai ales in aceasta zi cand trebuie sa ne redescoperim pe noi insine ca neam de voievozi crestini si eroi martiri.

In incheiere, rugam pe Hristos Cel Rastignit, Inviat si Inaltat la cer, sa reverse harul Sau, al luminii si vietii vesnice, peste eroii neamului romanesc, daruindu-le lor odihna sfanta intru nadejdea Invierii, iar noua, celor ce ii cinstim prin rugaciune si fapte bune, sa ne daruiasca puterea sa pastram dreapta credinta, sa ne iubim poporul si patria, sa ne rugam si sa lucram pentru pace, spre slava lui Dumnezeu si mantuirea oamenilor.

S.S. + D A N I E L
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMANE

.

03 Iunie 2008

Vizualizari: 3966

Voteaza:

Inaltarea Domnului - Ziua Eroilor, sarbatoare nationala a poporului roman 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact