1100 de ani de la trecerea la Domnul a Sf. Boris Mihail, crestinatorul bulgarilor

 

Astazi se implinesc 1100 de ani de la trecerea la Domnul a Sf. Boris Mihail, crestinatorul bulgarilor. Bulgarii au construit una din civilizatiile de seama din Europa medievala, ei stabilindu-se permanent in Balcani (680 - 681), devenind parteneri politici doriti de catre vecinii lor europeni. Despre contextul istoric al crestinarii bulgarilor ne-a vorbit prof. acad.

dr. Emilian Popescu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa "Dumitru Staniloae" din Iasi: "Anul exact in care ei au primit crestinarea prin tarul lor Boris e discutabil. Unii socotesc ca a fost anul 864, iar altii 865, cand acesta s-ar fi botezat in luna septembrie. Boris era conducatorul bulgarilor si trecerea lui la crestinism a fost determinata si de contextul politic in care se afla poporul bulgar atunci. Bizantul cunoscuse in perioada imediat premergatoare foarte mari succese in luptele cu dusmanul secular - arabii, si aveau o forta si un prestigiu international recunoscute de foarte multe popoare, iar foarte multe popoare cautau sa intre in legatura cu Bizantul ca sa le fie patron. In anul 863, in urma unor victorii stralucite obtinute in rasaritul Imperiului a fost determinata si crestinarea bulgarilor, iar tarul bulgar Boris a optat pentru aceasta solutie de a se apropia de bizantini".

Adoptarea religiei crestine in timpul domniei tarului Boris Mihail a avut ecou in Germania, Italia, Franta, Anglia si Spania. Cum a primit nobilimea bulgara crestinarea tarului Boris am aflat tot de la prof. acad. dr. Emilian Popescu: "Dupa acest botez a fost la scurta vreme o reactie puternica din partea nobilimii bulgare, in sensul ca s-au rasculat foarte multi boieri care voiau sa revina la paganism, insa el i-a pedepsit crunt pe acesti boieri. Izvoarele vorbesc de 22 de boieri cu familiile lor care ar fi fost ucisi fara mila din partea lui Boris. Se punea problema nu numai a botezului tarului respectiv, ci si ce situatie va avea din punct de vedere administrativ poporul bulgar. Boris dorea sa aiba un patriarh propriu, sa aiba o organizatie autonoma, or el nu avea nici misionari, nu avea nici ierarhie, in acest fel venind aici bizantini".

Nu in ultimul rand, prof. acad. dr. Emilian Popescu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa "Dumitru Staniloae" din Iasi, ne-a vorbit si despre situatia politica si religioasa ce a urmat domniei tarului bulgar Boris Mihail: "In 889, Boris s-a retras din scaunul de conducere a statului bulgar si a intrat in manastire, unde dorea sa-si duca anii din urma ai vietii in rugaciune si liniste. A ramas conducator al bulgarilor fiul sau Vladimir, care avea o viata cam libera si destrabalata, fiind sub influenta aristocratiei bulgare de orientare pagana. Dupa patru ani de zile, cand s-a vazut in ce directie merge poporul, Boris a iesit din manastire, a lepadat haina monahala, a preluat conducerea Imperiului, a organizat o adunare a demnitarilor si a clerului existent atunci in capitala de atunci a Bulgariei - Pliska (nord-estul Bulgariei), si a fost orbit fiul sau Vladimir si locul i l-a luat Simeon, fratele lui, al III-lea in ordinea cronologica a nasterii lor, luand conducerea taratului bulgar.
Simeon a continuat politica religioasa a tatalui sau si in felul acesta Bulgaria a ramas pentru totdeauna in sfera de influenta ortodoxa".

.

02 Mai 2007

Vizualizari: 3503

Voteaza:

1100 de ani de la trecerea la Domnul a Sf. Boris Mihail, crestinatorul bulgarilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact