O problema minora de redactare, nu de dispute majore intre culte


Au fost publicate pana acum urmatoarele interventii in cadrul anchetei noastre - care are o neasteptata audienta de public - semnate de: istoricul Gabriel Catalan (in pagina "Lumea crestina" din 28 mai 2005, cand a inceput, de fapt, investigatia), bizantinologul Petre Guran (SUA), reputatul carturar biblist Cristian Badilita (Franta), teologul Tiberiu Teodorescu, Octavian Gordon (Fibourg). Publicam azi interventia de mare bun-simt filologic si crestin a dlui Radu Cerghizan (Germania):

"Scrierea numelui lui Isus este o problema minora in judecarea spiritualitatii cuiva. Este pur si simplu o problema de redactare. Ortodocsii (spre deosebire de alte confesiuni crestine) invoca doua motive pentru care folosesc numele "Iisus" (cu doi "i") si nu "Isus" (cu un singur "i"):
1. In limba greaca, limba in care s-a scris in original "Noul Testament" apare (ca pronuntie) numele "Iesu Christu", cu un "u" lung (in "Christu").

Numele "Iesu" provine de la cuvantul ebraic "Jehosua" (limba ebraica a fost limba originara a Vechiului Testament), care inseamna "Jahwe este Mantuitor" (Matei 1, 21). In ambele cazuri, numele incepe cu "Je", care - in pronuntia curenta Đ devine un lung "i". Motivul, deci, pentru care ortodocsii considera necesar ca in romaneste sa se scrie "Iisus" in loc de "Isus" este sa se respecte oarecum pronuntia originara.

In vremea lui Isus, numele acesta era foarte obisnuit in Palestina (cum la noi ar fi Ion). Teologii ortodocsi au considerat necesar sa foloseasca numele "Iisus" pentru Mantuitor, ca sa faca distinctie clara intre Iisus Cristos si ceilalti oameni care aveau tot numele de "Isus". Deci - cu alte cuvinte - pentru a sublinia unicitatea lui Isus Cristos.

Motivele acestea reprezinta alegerea pe care au facut-o ortodocsii. Desigur, au o anumita justificare, dar aceasta este doar o problema de redactare textuala, fara repercusiune asupra relatiei individului cu Dumnezeu. Cei care au ales numele simplu "Isus" (cu un singur "i") nu pot fi incorecti, deoarece vocalele lungi in limba romana nu se transcriu neaparat prin dublarea vocalei respective (de exemplu in cuvantul "mic", vocala "i" este scurta, in cuvantul "inima", vocala "i" este lunga; se foloseste adaugarea unui "i" atunci cand s-ar face confuzie intre cuvinte; de ex: "copii" este cuvantul la plural nearticulat; "copiii" - acelasi cuvant, dar articulat).

Referitor la cuvantul "Isus" sau "Iisus" nu este nici o greseala, orice forma se scrie. Este o problema de optiune, care trebuie respectata, pentru ca fiecare varianta are argumentele ei. Crestinii neortodocsi considera ca, din punctul de vedere al limbii romane, forma "Isus" este mai apropiata regulilor acestei limbi. Dar nu e gresita nici cealalta varianta ("Iisus"). Aceasta disputa nu trebuie sa reprezinte un motiv de dispute intre culte. Ce s-ar putea spune despre numele "Jesus" (pronuntie "Gizaz") la englezi, sau despre "Elninho" (pronuntie "Elninio") la portughezi? Sunt ei mai putin credinciosi sau mai putin corecti, din cauza ca pronunta numele in acest fel? E o problema de limba, de optiune libera.

Cat priveste explicatia unora ca numele "Isus" (cu un singur "i") ar insemna "magar", ea este una de prost-gust, idioata, fara nici o acoperire in limba greaca sau ebraica. Asemenea trucuri ieftine sunt folosite de credinciosii ortodocsi care nu cunosc limbile biblice (ebraica si greaca), sau cand acestia vor sa convinga copiii sau oamenii care habar n-au de aceste limbi.
In ebraica se folosesc pentru "magar" sau "magarita" cuvintele "ayir" si "aton", iar in greaca se folosesc cuvintele "onos", "polos", sau "upozughion"."

.

11 Iulie 2005

Vizualizari: 1389

Voteaza:

O problema minora de redactare, nu de dispute majore intre culte 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact