Vinerea Seaca

Ultima vinere din Paresimi sau din Postul Mare se numeste Vinerea Pastelui, Vinerea Patimilor, Vinerea Mare si Vinerea Seaca, ultima denumire venind de la faptul ca multi romani tin postul negru, adica nu mananca si nu beau absolut nimic toata ziua. Cine tine acest post crede ca va fi ferit tot anul de toate bolile, ii va merge bine si va fi ajutat sa treaca de nevoi si necazuri. Se mai spune ca acela care tine acest post nu va avea dureri de cap niciodata si va sti cu trei zile inainte cand va muri. Nu se umple bors in aceasta vinere, pentru ca Necuratul vine si se scalda in el. Nu se coase, ca sa nu orbesti, nu se tese, nu se toarce, nu se fac scaldatori, nu se spala, nu se face lesie, nu se albesc camasi, fiindca Sfanta Vineri ar casuna mare dauna.

Daca s-ar incumeta cineva sa coaca paine in Vinerea Mare, atunci, de-ar zvarli painea aceea in Mare, nici pestii nu ar manca-o. De obicei, in aceasta zi se inrosesc ouale si se pregateste pasca. Cei care au gusa sau vreo bolfa merg in aceasta zi, inainte de rasaritul Soarelui, pe imas sau in gradina, si cauta oase. Si cum afla vreun os, il iau incet de jos, il duc cu mana la gusa sau bolfa si, inconjurand cu el gusa, o lovesc o data, zicand: Vinerea seaca, Gusa seaca! Sau: Vinerea seaca, Bolfa seaca! Apoi pun osul inapoi de unde l-au luat si cum a fost cand l-au luat si cauta alte doua oase, cu care fac tot asa ca si cu primul. Se zice ca, astfel, gusa sau bolfa seaca si nu creste mai mult. In Vinerea Patimilor, cand te scoli, e bine sa ai o bucatica de fier pe care sa calci, ca apoi nu te mai lovesti tot anul. Daca ploua in Vinerea Seaca, anul va fi manos; iar de nu ploua, va fi neroditor. Vinuri alese pentru sarbatoarea sfanta Poporul roman, de la formarea sa, a fost si este un popor crestin. De aceea romanii au fost si au ramas mari consumatori de vinuri. Nu exista sarbatoare, ceremonie, aniversare etc. la care vinul sa nu fie pe masa. Cu ocazia Pastilor, vinul va acompania din plin mancarurile preparate special pentru aceasta mare sarbatoare religioasa. Ouale rosii, dupa ce le-am ciocnit si am zis crestinescul "Hristos a Inviat!", se asociaza perfect cu vinurile albe, vinuri tinere obtinute din soiurile romanesti Zghihara, Galbena de Odobesti sau Francusa. Casul si urda, asa-numitele "branzeturi romanesti de primavara", se servesc cu Cramposie, Feteasca alba sau Feteasca Regala. "Aceste vinuri pot fi tinere sau putin mai vechi", spune oenologul Ion Pusca. Pentru drobul si stufatul de miel, preparate traditionale romanesti, se recomanda a se consuma vinuri rosii seci mai putin corpolente (mai putin extractive). De exemplu, Babeasca neagra din primul sau al doilea an de productie. De asemenea, friptura de miel la tava, "coloana vertebrala a mesei de Pasti", se serveste cu un vin rosu mai corpolent (mai extractiv), cel mai potrivit fiind vinul sec provenit din soiul romanesc Feteasca neagra. Poate fi consumat tanar, dar este de preferat ca acest vin sa fie ceva mai vechi, adica de 3-5 ani. Si, in sfarsit, desertul de Pasti, cozonacul se serveste cu celebrele vinuri albe dulci Grasa de Cotnari sau Tamaioasa romaneasca. Potrivit lui Pusca, aceste doua vinuri romanesti, daca au minimum 5 ani invechire la sticla, incheie masa de Pasti intr-o nota de rafinament si eleganta.
Desigur, ar cadea foarte bine, dar se gaseste din ce in ce mai rar, si un pahar de Tamaioasa (Busuioaca) de Bohotin! De retinut ca vinurile albe, ca si vinurile spumante, se servesc la o temperatura in jurul a 100C, iar cele rosii, la o temperatura mai ridicata, asa-zisa "temperatura camerei" 15-180C.

.

21 Aprilie 2006

Vizualizari: 3394

Voteaza:

Vinerea Seaca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact