Un preot cu vocatie ecumenica

 

De la Medias la Blaj si apoi la Paris

Nascut in anul 1971 la Medias, Aurelian Bacila a hotarat ca dupa absolvirea liceului sa urmeze chemarea vocatiei preotesti, asa ca s-a indreptat spre Institutul de Teologie de la Blaj. In timp ce era student, a obtinut o bursa la Institutul Catolic de la Paris, unde a obtinut masteratul in teologie, cu specializarea in ecumenism. Actualmente, parintele Aurelian este paroh in cadrul Arhidiecezei de Alba Iulia si Fagaras si locuieste la Tarnaveni.

 

Reporter: Parinte, in ce sens v-a marcat experienta pariziana, si ce a adus ea nou in calitatea spirituala a trairii crestinismului?

Parintele Aurelian: Am gasit la Paris o noua perspectiva asupra crestinsimului, una care se baza in toate pe rugaciunea activa. Apartenenta mea la o Biserica Greco-Catolica, cea din Romania, m-a facut sa fiu sensibil la bogatia spirituala a Bisericilor in diversitatea lor.

Acest interes s-a trezit in mine nu numai prin studii, ci mai ales prin rugaciune.

 

Reporter: Ati remarcat diferentele dintre confesiuni, sau, din contra, punctele de covergenta si unitate?

Parintele Aurelian: Programul nostru de formare spirituala apartinea ritului romano-catolic. Acest lucru m-a ajutat sa redescopar ceea ce avem deosebit noi, crestinii din Rasarit, mai ales liturghia. Insa concluzia acestei descoperiri a fost faptul ca cele doua traditii, romano-catolica pe de o parte si greco-catolica si ortodoxa pe de alta parte, se completeaza una pe cealalta si pot forma un singur edificiu.

 

Rep: Care este concluzia logica al acestei complementaritati?

Parintele Aurelian: Eu am ajuns ca de un timp incoace sa folosesc o imagine plastica (zambeste). Cele doua Biserici, Catolica si Ortodoxa, se comporta la fel ca doi soti divortati de mult timp. Noi, Biserica Greco-Catolica, suntem copilul acestei relatii de iubire, pentru ca credinciosi si preoti ale ambelor traditii au contribuit la aparitia Bisericii Greco-Catolice.

 

Rep: Si ar fi cazul ca cei doi parinti sa se impace.

Parintele Aurelian: Da, de fapt parintii n-au fost divortati niciodata cu acte in regula. Dintotdeauna s-au facut pasi pentru refacerea unitatii dintre catolici si ortodocsi. Iar in ziua de azi, ca sa se refaca unitatea nu trebuie sa se "scape" de copil, adica de greco-catolici, asa cum vor unii.

 

Rep: Cum traiesc credinta crestinii parizieni, comparativ cu romanii?

Parintele Aurelian: La Institutul Catolic o buna parte studenti erau laici, oameni care studiau teologia pe banii lor, multi pana la gradul de doctorat, ceea ce spune multe despre dorinta de aprofundare a crestinismului. Comparativ cu Romania, mi se pare ca acolo exista mai multa cautare spirituala autentica. Chiar daca multe parohii sufera de pe urma imbatranirii si a lipsei de interes, totusi, cei care se declara crestini sunt foarte activi. Incearca sa-si aprofundeze credinta, nu raman doar cu ceea ce se spune la slujba. Multi sunt foarte creativi din punct de vedere spiritual".

 

Rep: Se traduce acest lucru si in activitatea sociala?

Parintele Aurelian: Romano-catolicii merg mult pe implicarea credinciosilor in activitatile bisericesti. De multe ori, laicii predau religie, sau fac catehizarea copiilor, acasa sau la biserica. Se organizeaza apoi tot felul de tabere, intalniri, discutii, etc. Laicii sunt mult implicati apoi si in actiuni sociale.

 

Rep: Care era atmosfera ce domnea la Institut?

Parintele Aurelian: In primul rand, am avut profesori exceptionali, membri ai Comisiei Episcopale Franceze, specialisti foarte buni care predau si in Belgia, Canada sau la Roma. M-a impresionat spiritul frantuzesc, critic in sens pozitiv. La Institut, se punea cel mai mult accentul pe parerea proprie. Era neaparat necesar sa ai o parere, erai chiar provocat la asta, in toate cursurile. Aveai o perioada de studii, dupa care ti se cerea parerea, mai mult decat sa reproduci ceea ce ai invatat. Toti erau interesati de ceea ce eu, student roman, puteam aduce concret intr-un ansamblu format din teologi francezi, chinezi, filipinezi, indieni, sau libanezi.

 

Rep: La sfarsit, spuneti-ne cate ceva despre cartile publicate.

Parintele Aurelian: Am scos de curand lucrarea "Spiritul Sfant si Tri-unitatea divina la Boris Bobrinoskoy si Yves Congar", un studiu comparativ al unor dintre cei mai importanti teologi contemporani, unul catolic si celalalt ortodox. Editia este bilingva, romano-franceza. Cartea a aparut la Editura "Galaxia Gutenberg". Actualmente lucrez la o traducere din franceza a unei lucrarin despre Conciliul Vatican II.

 

A consemnat Narcis MARTINIUC

 

.

04 Septembrie 2006

Vizualizari: 2098

Voteaza:

Un preot cu vocatie ecumenica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact