620 de ani de istorie a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei


Anul acesta, Mitropolia Moldovei si Bucovinei implineste 620 de ani de cand a fost atestata documentar si 605 ani de cand a fost recunoscuta oficial, prin numirea Mitropolitului Iosif de catre Patriarhia de la Constantinopol. Prima resedinta a Mitropoliei Moldovei a fost la Radauti, apoi la Suceava, iar in vremea Mitropolitului Dosoftei (1671-1674 si 1675-1686) s-a mutat la Iasi.

 

Dupa cum se cunoaste, in anul 2006, Mitropolia Moldovei si Bucovinei serbeaza 620 de ani de atestare documentara. Pentru mai multe detalii am stat de vorba cu parintele Ion Vicovan, prodecanul Facultatii de Teologie Ortodoxa „Dumitru Staniloae“ din Iasi si parohul Bisericii „Sfanta Vineri“ din cartierul iesean Pacurari, care ne-a spus: „Mitropolia Moldovei a fost atestata documentar in septembrie 1386, cand la Patriarhia de Constantinopol, intr-un manual de cancelarie, apare ca mitropolie. Se considera, de fapt, ca intervalul in care a luat nastere Mitropolia Moldovei este 1381-1386.

Dupa logica istorica insa, ea figureaza cu mult mai inainte, pentru ca asa cum intalnim si in Tara Romaneasca si nu numai, precum si la popoarele vecine, in general, in spatiul bizantin, potrivit celui de-al treilea canon de la Sinodul al doilea Ecumenic, organizarea bisericeasca urma celei politice. Astfel, cand in istoria statului feudal a aparut Moldova ca stat independent, cu Bogdan I Intemeietorul, cu siguranta a luat fiinta si Mitropolia Moldovei care a avut pentru inceput resedinta la Radauti. Acolo exista o biserica, Sf. Nicolae, dupa numele celui care ar fi fost si primul ierarh, primul mitropolit al Moldovei“.


In sprijinul acestei ipoteze vine si un pomelnic descoperit la Radauti care mentioneaza numele a opt ierarhi, primul nume fiind Nicolae, aceasta in timp ce noi stim ca primul ierarh a fost Iosif I Musat. Iosif I Musat apare abia al treilea pe lista, inaintea lui fiind mentionati Nicolae si Stefan. Si istoricii merg pe ideea ca primul ierarh care a organizat Mitropolia Moldovei a fost Nicolae, care a ridicat si Biserica „Sf. Nicolae“ din Radauti.

 

Iosif I Musat, primul mitropolit recunoscut

 

Potrivit unui studiu publicat de arhim. Timotei Aioanei, exarhul cultural al manastirilor din Arhiepiscopia Iasilor, in volumul Cu timp si fara timp. Arhiepiscopia Iasilor in date si imagini, 1990-2005, „primii ierarhi ai noii mitropolii erau de neam grec, numiti de Patriarhia Ecumenica, ca si in cazul Ungrovlahiei. Nu la mult timp dupa recunoasterea Mitropoliei Moldovei de catre Patriarhia Ecumenica a aparut un conflict intre aceasta si statul moldovean, care a pornit de la refuzul conducerii politice moldovene de a mai accepta ca Biserica sa fie condusa de ierarhi greci. De aceea, clericii pamanteni au apelat la Mitropolitul Antonie al Haliciului pentru a hirotoni doi ierarhi moldoveni, Iosif si Meletie“.


Toate acestea se intamplau in timpul lui Petru I Musat care il dorea pe Iosif ca Mitropolit al Moldovei pe langa noua cetate de scaun a tarii, Suceava, iar pe Meletie ca episcop la Radauti, vechea capitala moldava. Urmatorii domni de la Suceava, Roman I Musat si mai ales Stefan au dus tratative cu Patriarhia Ecumenica pentru aplanarea conflictului, insa abia in anul 1397 Patriarhia de la Constantinopol avea sa trimita in Ungrovlahia pe Mitropolitul Mihail al Betleemului, cu mandatul de a aduce sub ascultare Biserica moldoveneasca.


Dupa urcarea pe tron a lui Alexandru cel Bun, prin 1401-1402 Patriarhia Ecumenica, arhipastorita de Patriarhul Matei avea sa consfinteasca recunoasterea validitatii hirotoniei Mitropolitului Iosif - recunoscut oficial la 26 iulie 1401 - cand e recunoscuta si Mitropolia Moldovei si Bucovinei, aflam din aceeasi sursa. In aceste conditii, Mitropolia Moldovei implineste anul acesta 605 ani de cand e inscrisa in actele oficiale ale Patriarhiei de Constantinopol.

 

Viata bisericeasca a inflorit in timpul domniei lui Stefan cel Mare

 

Potrivit unei vechi traditii, Catedrala Mitropoliei Moldovei a fost initial Biserica Mirauti din Suceava, ctitoria lui Petru I Musat. Vladica Iosif, considerat primul mitropolit al Moldovei, a aparut pentru prima data intr-un hrisov datat la 16 septembrie 1408. Se presupune ca Mitropolitul Iosif a trecut la cele vesnice intre 1416-1417.


Viata bisericeasca din Moldova a atins un apogeu necunoscut pana atunci, in primul rand in timpul domniei Sfantului Voievod Stefan cel Mare (1457-1504), care a ramas in istorie ca fiind cel mai mare ctitor de biserici din Moldova. Tot acestei perioade ii este caracteristica sustinerea materiala a unor biserici surori din Alexandria, Antiohia, Ierusalim, Sfantul Munte Athos, aceste ajutoare contribuind la o buna fratietate intre bisericile si popoarele ortodoxe. Astfel, secolul al XV-lea a reprezentat pentru Biserica din Moldova un amplu proces de dezvoltare si consolidare, ceea ce a necesitat o mai buna organizare administrativa. In aceasta epoca s-a infiintat Episcopia Romanului.

 

Doua mitropolii dupa moartea lui Alexandru cel Bun

 

„Dupa cei mai multi istorici, Episcopia Romanului ar fi luat fiinta in anul 1408, catedrala episcopala purtand, dupa cum se cunoaste, hramul Sfintei Parascheva. Odata cu mutarea capitalei la Suceava, in timpul lui Petru I Musat, s-a mutat si resedinta mitropolitana si in aceste conditii, la Radauti ar fi ramas doar o simpla episcopie. Avem deja doua episcopii sufragane. Desi dupa datele existente, Episcopia Romanului ar fi luat fiinta in anul 1408, dupa cum spuneam, primul episcop atestat documentar, Calist, apare abia in anul 1445. Ca si in cazul Mitropoliei, si aici avem un pomelnic, de data aceasta descoperit la Manastirea Bistrita, in care sunt trecuti mai multi ierarhi ai Romanului, dar nu toti“, ne-a mai spus parintele Ion Vicovan.


Dupa cum mentioneaza arhim. Timotei Aioanei, odata cu moartea domnitorului Alexandru cel Bun, din cauza succesiunii la tron, s-au iscat mari neintelegeri intre fiii sai, Stefan si Ilias, animozitatile stingandu-se abia in 1435, cand cei doi au impartit Moldova in doua: Tara de Sus, cu capitala la Suceava, si Tara de Jos, cu capitala la Roman.


Un document legat de desfasurarea Sinodului de la Ferrara - Florenta, de la 30 iulie 1437, consemneaza ca Stefan, care domnea in Tara de Jos, a declarat Episcopia Romanului Mitropolie, iar episcopul de aici a fost numit mitropolit. Cele doua mitropolii au fiintat cel mai probabil pana in decembrie 1442, cand Stefan l-a ucis pe fratele sau, devenind astfel singurul domnitor peste cele doua „tari“ moldave.


Cea de-a treia episcopie sufragana a Mitropoliei Moldovei este cea de la Husi, care a luat fiinta mult mai tarziu decat celelalte doua, in anul 1598.


Secolul al XVI-lea avea sa gaseasca Mitropolia Moldovei si Bucovinei in stare de declin, dar in secolul al XVII-lea, desi plin de incercari (invazia otomana si cea polona, prozelitismul calvin si catolic), Mitropolia Moldovei cu eparhiile sale sufragane a cunoscut o frumoasa evolutie, mai ales la nivel cultural, prin dezvoltarea tipariturilor, a traducerilor si chiar prin aparitia primelor carti cu caracter istorico-literar, autorii fiind chiar unii vladici moldoveni.

 

O noua organizare administrativa in anul 1948

 

In secolul al XVIII-lea, Mitropolia Moldovei, alaturi de cea a Ungrovlahiei se afla sub regim fanariot (1711-1821). In acelasi secol, in anul 1775, Mitropolia Moldovei a intampinat o alta problema, si anume cea declansata de pierderile teritoriale. Astfel, prin Conventia austro-otomana, semnata la 7 mai 1775 la Istanbul, nordul Moldovei, numit de austrieci Bucovina, a intrat in componenta Imperiului Habsburgic. A fost o lovitura extraordinar de dureroasa pentru viata monahala de aici. Aproape toate manastirile au fost desfiintate, ramanand doar Putna, Dragomirna si Sucevita.


Dupa cum mai scrie arhim. Timotei Aioanei, Biserica Ortodoxa nu avea insa o organizare unitara. Sudul regiunii era supus Mitropoliei de la Iasi, iar nordul provinciei era organizat in Episcopia Radautilor. La 24 aprilie 1781, a avut loc o intelegere intre Mitropolitul Gavriil Callimachi de la Iasi si Mitropolitul Dosoftei Herescu, prin care s-a purces la arondarea eparhiei bucovinene. Practic, s-au facut niste schimburi de teritorii, in asa fel incat Eparhia de Radauti sa conduca spiritual si canonic toate tinuturile regiunii luate de austrieci in ocupatie.


La 12 decembrie 1781, Episcopia Bucovinei s-a mutat la Cernauti, episcopul Dosoftei fiind numit episcop al Bucovinei. Din acel moment, vechea Mitropolie a fost impartita in Mitropolia Moldovei, cu eparhiile Roman si Husi, si Mitropolia Bucovinei, cu Episcopia sufragana la Radauti. Dupa anexarea Bucovinei si a Basarabiei la Uniunea Sovietica, in 1940, Mitropolia Bucovinei s-a mutat la Suceava. In anul 1948, Mitropolia Bucovinei s-a transformat in Arhiepiscopia Sucevei care, in 1950, s-a unit cu Eparhia Iasilor, centrul ramanand la Iasi, iar Mitropoliei Moldovei de pe atunci i s-a adaugat si titlul de „a Sucevei“.

 

16 ani sub titulatura Mitropolia Moldovei si Bucovinei

 

Este foarte important de mentionat faptul ca „resedinta mitropolitana s-a mutat la Iasi abia in timpul Mitropolitului Dosoftei (1671-1674 si 1675-1686), desi capitala tarii se mutase inca din timpul celei de-a doua domnii a lui Alexandru Lapusneanu, intre anii 1564 si 1568. Este adevarat ca in timpul lui Alexandru Lapusneanu, mitropolitul venea frecvent la Iasi, dar nu avea o resedinta anume. Nu era nici o catedrala mitropolitana, slujbele arhieresti oficiindu-se in mai multe biserici din Iasi, Biserica Alba, «Intampinarea Domnului» (Stratenia), care era in locul actualei catedrale, Biserica Sf. Nicolae-Domnesc, inclusiv biserica Manastirii «Sf. Trei Ierarhi», la un moment dat. Dar, repet, inainte de-a se muta oficial resedinta mitropolitana la Iasi, mitropolitul venea frecvent, pentru ca, dupa cum stim din istoria bisericilor noastre, ierarhii, respectiv mitropolitii, au jucat un rol deosebit de important in viata tarii. Mitropolitul era si presedinte al Divanului, era de multe ori si sfetnicul domnului, iar cand luau decizii, le luau, de regula, impreuna“, a continuat parintele prodecan Ion Vicovan.


Dupa 1990 s-a realizat o noua organizare. Sigur ca orice schimbare administrativ-bisericeasca a fost determinata de contextul mai larg al tarii, aceasta impunand o schimbare si in ceea ce priveste o structura organizatorica a Patriarhiei chiar. Astfel a luat fiinta Arhiepiscopia Sucevei si Radautilor, s-a mentinut cea a Romanului, iar in 1995 a fost reinfiintata Episcopia de la Husi. Totodata, Mitropolia Moldovei si Sucevei a primit titulatura de Mitropolia Moldovei si Bucovinei.

 

Pe locul Catedralei mitropolitane au mai existat doua biserici

 

Pe locul unde se afla astazi Catedrala mitropolitana au existat inca alte doua biserici. Prima, Biserica Alba, ctitorita de Stefan cel Mare si Sfant al Moldovei, si o a doua biserica, numita Stratenia („Intampinarea Domnului“), ctitorita de Anastasia Doamna. Pe locul acesteia, in anul 1833, marele mitropolit al Moldovei Veniamin Costachi a pus piatra de temelie a noii catedrale mitropolitane. Lucrarile de zidarie au fost terminate in 1839, dar la putin timp dupa incheierea lucrarilor, turnul al cincilea, care se afla pe mijloc, si boltile au cazut. Astfel, catedrala a ramas neterminata, pana cand, dupa mai mult de 40 de ani, un alt mitropolit al Moldovei, Iosif Naniescu, considerat de lumea eclesiala, dar si de credinciosi ca fiind un mitropolit cu viata sfanta, a dispus reluarea lucrarilor, care s-au incheiat in 1887, cand la 23 aprilie a avut loc slujba de sfintire.


Timp de 100 de ani, slujbele arhieresti se oficiau in Catedrala veche „Sf. Gheorghe“, cu cel de-al doilea hram „Sf. Teodora de la Sihla“, catedrala ce a fost construita intre anii 1761-1769, avand drept ctitor pe mitropolitul Moldovei Gavriil Callimachi. Folosita multa vreme ca muzeu mitropolitan, cu binecuvantarea IPS Mitropolit Daniel, vechea catedrala a fost redata cultului divin in anul 1999, an in care i s-a adaugat si cel de-al doilea hram, „Sf. Teodora de la Sihla“, fiind astfel randuita ca lacas de inchinare pentru obstea calugaritelor de la Centrul Eparhial Iasi.

 

Structura administrativa a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei

 

Mitropolia Moldovei si Bucovinei este o subdiviziune a Bisericii Ortodoxe Romane, avand in componenta actualmente doua arhiepiscopii: a Iasilor si a Sucevei si Radautilor, precum si doua episcopii: Roman si Husi.

 

1. Arhiepiscopia Iasilor, arhipastorita de Inalt Prea Sfintitul Daniel, care este si Mitropolit al Moldovei si Bucovinei, a fost infiintata in anul 1990 si este formata din 12 protopopiate: Iasi I, Iasi II, Pascani si Harlau (judetul Iasi), Botosani, Dorohoi, Darabani si Saveni (in judetul Botosani), Roznov, Piatra Neamt, Targu Neamt si Ceahlau (judetul Neamt). In cele 1.184 de parohii slujesc aproximativ 900 de preoti. Eparhia cuprinde 110 manastiri si schituri si este cea mai mare eparhie, ca numar de lacasuri monahale, din Europa.


2. Arhiepiscopia Sucevei si Radautilor, arhipastorita de Inalt Prea Sfintitul Pimen este alcatuita din patru protopopiate: Suceava, Campulung Moldovenesc, Radauti si Falticeni, toate in judetul Suceava. Acestea cuprind 12 manastiri si peste 380 de parohii, cu aproape 400 de biserici, in care slujesc aproximativ 400 de preoti.


3. Episcopia Romanului, arhipastorita de catre Prea Sfintitul Eftimie, are in componenta cinci protopopiate: Roman (judetul Neamt), Bacau nord, Bacau sud, Moinesti si Onesti (judetul Bacau). Acestea cuprind in jur de 390 de parohii, in care slujesc aproximativ 400 de preoti.


4. Episcopia Husilor, arhipastorita de catre Prea Sfintitul Ioachim, a fost infiintata in anul 1598, apoi, dupa ce in timpul comunismului, in anul 1949, fusese desfiintata, a fost reinfiintata in anul 1995. Cuprinde cinci protopopiate: Husi, Barlad, Vaslui, Negresti si Falciu (toate in judetul Vaslui), 14 manastiri si schituri cu aproximativ 300 de parohii, deservite de circa 300 de preoti.

 

Impresionanta pictura in stil bizantin

 

Catedrala Episcopala „Cuvioasa Parascheva“ din Roman a fost ridicata in secolul al XVI-lea. In vremea episcopilor Ioanichie (1747-1769) si Leon Gheuca (1769-1786) au avut loc reparatii importante, restaurandu-se indeosebi turla, altarul si naosul bisericii, fara a fi afectate prea mult arhitectura initiala. Pe langa valoarea sa istorica si arhitecturala, catedrala Episcopiei Romanului retine atentia numerosilor sai vizitatori si prin frumusetea picturii interioare, pictura bizantina in fresca.


Episcopia Romanului a constituit de-a lungul veacurilor si un important centru de cultura medievala romaneasca, in scaunul sau aflandu-se adesea carturari de seama, cu multiple preocupari spirituale si un larg orizont de cunoastere.

 
de Narcisa BALABAN

.

16 Martie 2006

Vizualizari: 5848

Voteaza:

620 de ani de istorie a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact