Astazi incepe un nou an bisericesc


Decalajul de trei luni intre inceputul anului bisericesc si anul nou are o explicatie simbolica si administrativa. Anul liturgic marcheaza etape duhovnicesti ale cresterii noastre in Dumnezeu. Si la evrei anul bisericesc incepe odata cu luna septembrie. In Biserica Romano-Catolica, anul liturgic incepe cu aproximativ patru saptamani inainte de Craciun.

Putini credinciosi stiu ca la 1 septembrie, crestinii ortodocsi sarbatoresc inceputul anului bisericesc.

Decalajul de trei luni intre inceputul anului bisericesc si anul nou are o explicatie simbolica si administrativa. Semnificatia simbolica este legata de creatia lumii. Toamna este anotimpul socotelilor lumesti si duhovnicesti, pentru a putea pune "un inceput bun" pentru perioada urmatoare. La fiecare inceput de an bisericesc, crestinii fac ca o recapitulare a raiului. Asa cum acum se strang roadele pamantului, tot asa acum incepe un nou "ciclu al mantuirii". Explicatia administrativa arata ca in Biserica din vechime, dupa incheierea verii avea loc intrunirea sinodului local, in cadrul caruia se facea un bilant si, firesc, se stabileau perspectivele pentru anul urmator.

Sarbatoarea Indictionului, a inceputului anului bisericesc, este un fel de revelion duhovnicesc. Anul liturgic marcheaza etape duhovnicesti ale cresterii noastre in Dumnezeu. Deci scopul lui este formarea noastra, cresterea lui Iisus Hristos in noi.

Si evreii incep anul bisericesc in luna septembrie

Inceperea anului bisericesc la 1 septembrie este o mostenire din Vechiul Testament. Dumnezeu a poruncit ca poporul evreu sa praznuiasca in mod deosebit luna septembrie, pentru ca acum oamenii culegeau roadele pamantului. In prima zi din aceasta luna, evreii aveau zi de odihna si aduceau Domnului ardere de tot. Mai existau si alte motive pentru care evreii serbau in mod deosebit luna septembrie. In aceasta luna apele potopului au scazut si corabia lui Noe s-a oprit pe Muntele Ararat; Moise a coborat de pe Sinai cu tablele Legii; s-a inceput construirea cortului Domnului; marele arhiereu intra singur o data pe an, in luna septembrie, in Sfanta Sfintelor pentru a aduce jertfa pentru sine si pentru pacatele poporului; ziua intai din septembrie era ziua curatirii si poporul postea; din aceasta luna incepeau sa se numere anii poruncilor Vechiului Testament. Evreii si astazi incep calendarul cu luna Tisri, adica septembrie.

Calendarul "gregorian" sau "stilul nou"

Calendarul bisericesc are la baza calendarul roman numit "Indictionul", cand imparatul sarbatorea cu mare fast ziua in care cucerise Egiptul. Dar acest calendar nu corespundea cu anul astronomic care dura 365 de zile, 5 ore, 48 de minute si 46 de secunde. Prima indreptare calendaristica s-a facut in anul 46 i.Hr. pe vremea imparatului Iulius Caesar. De la numele lui a ramas si numele de calendar iulian. De acest calendar s-au servit Sfintii Parinti la Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325), cand au stabilit data Pastelui. Insa s-a observat ca acest calendar nu este perfect, pentru ca intre el si calendarul solar exista o diferenta de 11 minute si 14 secunde care, o data la 128 de ani, face ca echinoctiul de primavara sa difere cu o zi.

La 24 februarie 1582, papa Grigorie al XIII-lea a facut o reforma, suprimand zece zile din calendar, astfel incat data de 5 octombrie a devenit 14 octombrie. De atunci calendarul s-a numit "gregorian" sau "stilul nou".

Cu toate ca in anul 1923, la un congres tinut la Constantinopol, majoritatea Bisericilor Ortodoxe au hotarat sa renunte la calendarul iulian si sa adopte calendarul gregorian, data Pastilor se calculeaza inca pe baza calendarului iulian, in care echinoctiul de primavara are loc cu 13 zile mai tarziu. De aici neconcordanta cu data Pastelui din Biserica Catolica. Cateva Biserici Ortodoxe nu au indreptat calendarul. Acestea sunt: Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusa, Biserica Sarba si manastirile de la Sfantul Munte Athos, cu exceptia Vatopedului. Toate acestea praznuiesc sarbatorile dupa vechiul calendar sau pe "stilul vechi", fiind numiti si "stilisti" sau "calendaristi". Gruparea "stilista" din tara noastra nu este numeroasa, dar si-a creat ierarhie ecleziastica proprie. Cei mai multi credinciosi "pe stil vechi" se gasesc in Moldova, iar centrul lor spiritual este Manastirea Slatioara, de langa Falticeni.

In Biserica Romano-Catolica, anul bisericesc incepe cu duminica cea mai apropiata de 30 noiembrie, deci cu aproximativ patru saptamani inainte de Craciun.

Narcisa BALABAN

.

01 Septembrie 2006

Vizualizari: 3057

Voteaza:

Astazi incepe un nou an bisericesc 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact