Astazi incepe un nou an bisericesc


Decalajul de trei luni intre inceputul anului bisericesc si anul nou are o explicatie simbolica si administrativa. Anul liturgic marcheaza etape duhovnicesti ale cresterii noastre in Dumnezeu. Si la evrei anul bisericesc incepe odata cu luna septembrie. In Biserica Romano-Catolica, anul liturgic incepe cu aproximativ patru saptamani inainte de Craciun.

Putini credinciosi stiu ca la 1 septembrie, crestinii ortodocsi sarbatoresc inceputul anului bisericesc.

Decalajul de trei luni intre inceputul anului bisericesc si anul nou are o explicatie simbolica si administrativa. Semnificatia simbolica este legata de creatia lumii. Toamna este anotimpul socotelilor lumesti si duhovnicesti, pentru a putea pune "un inceput bun" pentru perioada urmatoare. La fiecare inceput de an bisericesc, crestinii fac ca o recapitulare a raiului. Asa cum acum se strang roadele pamantului, tot asa acum incepe un nou "ciclu al mantuirii". Explicatia administrativa arata ca in Biserica din vechime, dupa incheierea verii avea loc intrunirea sinodului local, in cadrul caruia se facea un bilant si, firesc, se stabileau perspectivele pentru anul urmator.

Sarbatoarea Indictionului, a inceputului anului bisericesc, este un fel de revelion duhovnicesc. Anul liturgic marcheaza etape duhovnicesti ale cresterii noastre in Dumnezeu. Deci scopul lui este formarea noastra, cresterea lui Iisus Hristos in noi.

Si evreii incep anul bisericesc in luna septembrie

Inceperea anului bisericesc la 1 septembrie este o mostenire din Vechiul Testament. Dumnezeu a poruncit ca poporul evreu sa praznuiasca in mod deosebit luna septembrie, pentru ca acum oamenii culegeau roadele pamantului. In prima zi din aceasta luna, evreii aveau zi de odihna si aduceau Domnului ardere de tot. Mai existau si alte motive pentru care evreii serbau in mod deosebit luna septembrie. In aceasta luna apele potopului au scazut si corabia lui Noe s-a oprit pe Muntele Ararat; Moise a coborat de pe Sinai cu tablele Legii; s-a inceput construirea cortului Domnului; marele arhiereu intra singur o data pe an, in luna septembrie, in Sfanta Sfintelor pentru a aduce jertfa pentru sine si pentru pacatele poporului; ziua intai din septembrie era ziua curatirii si poporul postea; din aceasta luna incepeau sa se numere anii poruncilor Vechiului Testament. Evreii si astazi incep calendarul cu luna Tisri, adica septembrie.

Calendarul "gregorian" sau "stilul nou"

Calendarul bisericesc are la baza calendarul roman numit "Indictionul", cand imparatul sarbatorea cu mare fast ziua in care cucerise Egiptul. Dar acest calendar nu corespundea cu anul astronomic care dura 365 de zile, 5 ore, 48 de minute si 46 de secunde. Prima indreptare calendaristica s-a facut in anul 46 i.Hr. pe vremea imparatului Iulius Caesar. De la numele lui a ramas si numele de calendar iulian. De acest calendar s-au servit Sfintii Parinti la Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325), cand au stabilit data Pastelui. Insa s-a observat ca acest calendar nu este perfect, pentru ca intre el si calendarul solar exista o diferenta de 11 minute si 14 secunde care, o data la 128 de ani, face ca echinoctiul de primavara sa difere cu o zi.

La 24 februarie 1582, papa Grigorie al XIII-lea a facut o reforma, suprimand zece zile din calendar, astfel incat data de 5 octombrie a devenit 14 octombrie. De atunci calendarul s-a numit "gregorian" sau "stilul nou".

Cu toate ca in anul 1923, la un congres tinut la Constantinopol, majoritatea Bisericilor Ortodoxe au hotarat sa renunte la calendarul iulian si sa adopte calendarul gregorian, data Pastilor se calculeaza inca pe baza calendarului iulian, in care echinoctiul de primavara are loc cu 13 zile mai tarziu. De aici neconcordanta cu data Pastelui din Biserica Catolica. Cateva Biserici Ortodoxe nu au indreptat calendarul. Acestea sunt: Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusa, Biserica Sarba si manastirile de la Sfantul Munte Athos, cu exceptia Vatopedului. Toate acestea praznuiesc sarbatorile dupa vechiul calendar sau pe "stilul vechi", fiind numiti si "stilisti" sau "calendaristi". Gruparea "stilista" din tara noastra nu este numeroasa, dar si-a creat ierarhie ecleziastica proprie. Cei mai multi credinciosi "pe stil vechi" se gasesc in Moldova, iar centrul lor spiritual este Manastirea Slatioara, de langa Falticeni.

In Biserica Romano-Catolica, anul bisericesc incepe cu duminica cea mai apropiata de 30 noiembrie, deci cu aproximativ patru saptamani inainte de Craciun.

Narcisa BALABAN

.

01 Septembrie 2006

Vizualizari: 3038

Voteaza:

Astazi incepe un nou an bisericesc 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact