Dialogul, necesar intre ortodocsi si greco-catolici

 
In ultimele zile au fost formulate o serie de opinii referitoare la retrocedarea proprietatilor Bisericii Catolice Orientale de Rit Bizantin (Greco-Catolice), care confunda, premeditat sau nu, situatia proprietatilor bisericesti confiscate de statul comunist cu cea a lacasurilor de cult parohiale foste greco-catolice si acuza Biserica Ortodoxa Romana ca pe un ocupant al unor proprietati care nu ii apartin.

Spre surprinderea mea, multe dintre aceste opinii dovedesc faptul ca sustinatorii lor nu au citit cu atentie Decretul 358/1948 pentru stabilirea situatiei de drept a fostului cult greco-catolic. Prin acel decret, statul comunist a confiscat toate bunurile Bisericii Greco-Catolice, cu exceptia lacasurilor de cult parohiale, caselor parohiale si sesiilor (lotul de pamant), care au ramas in proprietatea aceleiasi comunitati de credinciosi. Este clar ca acestea nu au intrat in proprietatea Bisericii Ortodoxe ca institutie, asa cum incearca sa induca ideea in opinia publica cei care, voluntar sau involuntar, ignora faptul ca proprietarii acelor biserici, case parohiale si sesii au ramas aceiasi. De altfel, in acele momente dificile pentru toate cultele, credinciosii greco-catolici au avut si posibilitatea de a opta pentru Biserica Romano-Catolica.

Dupa Decembrie 1989, acele comunitati ortodoxe care au dorit sa revina la cultul greco-catolic au pastrat proprietatea asupra locasului de cult. Acelasi lucru s-a intamplat si cu comunitatile in care mai mult de jumatate dintre credinciosi au trecut la Biserica Greco-Catolica. Neintelegerile patrimoniale sunt in acele parohii in care majoritatea credinciosilor a preferat sa ramana ortodoxa.

Proprietarii lacasurilor de cult foste greco-catolice sunt, in fapt, aceiasi, fie cei dinainte de 1948, fie urmasii lor, care in toata perioada comunista au continuat sa le foloseasca si sa le intretina. Este exact aceeasi situatie ca a catedralelor si bisericilor protestante din Transilvania si din restul Europei, care pana la Reforma au fost catolice, iar dupa aceea credinciosii deveniti protestanti si-au pastrat locasul de cult.

Din cei aproximativ 1,5 milioane de greco-catolici din Romania, cati erau in perioada interbelica, marea majoritate (si urmasii lor) a preferat dupa 1989 sa ramana ortodoxa, pastrandu-si lacasul de cult. De altfel, fara a avea cunostinte juridice solide, ma gandesc la urmatoarea situatie: daca din zece urmasi ai aceleiasi familii, unul iese din indiviziune (9 la 1 este raportul ortodocsilor fata de greco-catolici in comunitatile aflate in stare conflictuala), atunci cand se discuta mostenirea proprietatii, instanta de judecata tine cont doar de dreptul acestuia, sau ii are in vedere si pe ceilalti noua?

Problema neintelegerilor privind lacasurile de cult dintre Biserica Ortodoxa Romana si Biserica Catolica Orientala de Rit Bizantin (Greco-Catolica) este permanent in atentia Sfantului Sinod, care doreste rezolvarea ei pe calea dialogului intre comunitati (aceeasi pozitie o impartaseste si Vaticanul), singura adecvata situatiei concrete, extrem de complicate. Imi aduc aminte ca in timpul vizitei la Bucuresti a Papei Ioan Paul al II-lea, in 1999, fostul Suveran Pontif a repetat insistent faptul ca dialogul intre comunitatile locale reprezinta calea pentru rezolvarea neintelegerilor patrimoniale. Acelasi indemn se regaseste si in Declaratia comuna pe care Papa Ioan Paul al II-lea si Parintele Patriarh Teoctist au semnat-o in octombrie 2002 la Vatican. In acest sens cred ca trebuie mentionat si faptul ca in urma dezbaterilor de la Balamand (Liban) din 1993 Biserica Romano-Catolica, Bisericile Ortodoxe si Bisericile Unite cu Roma au ajuns la concluzia ca dialogul la nivel local este calea cea mai potrivita pentru rezolvarea neintelegerilor, in contextul in care situatia din Transilvania se regaseste si in alte tari, precum Slovacia, Ucraina, Liban etc.

In perioada dialogului dintre BOR si BGC au fost destule situatii rezolvate pe aceasta cale, astfel ca pana in prezent greco-catolicii au primit din partea ortodcsilor 152 de lacasuri de cult, dintre care 69 prin dialog. Imbucurator este faptul ca din opiniile exprimate in ultimele zile, fie de juristi, de istorici sau de reprezentanti ai societatii civile, incepe sa se contureze tot mai mult ideea ca solutia rezolvarii neintelegerilor nu este intoarcerea la anul 1948, ci raportarea la realitatea prezenta, iar dialogul la nivel local, cu rabdare si sinceritate, va scoate cel mai clar la iveala solutia pentru fiecare situatie in parte.

Pr. Constantin STOICA

.

19 Iulie 2006

Vizualizari: 2614

Voteaza:

Dialogul, necesar intre ortodocsi si greco-catolici 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact