Botezul Domnului in iconografie

Botezul Domnului in iconografie Mareste imaginea.

Icoana Botezului Domnului urmareste sa scoata in evidenta divino-umanitatea lui Hristos, aratarea Sfintei Treimi si creatia restaurata.

In partea superioara a icoanei apare o emisfera care reprezinta cerurile care se deschid. Uneori, dintr-o cuta dubla ce pare marginea zimtata a unui nor, iese mana Tatalui care binecuvinteaza. Din acest cerc pleaca raze de lumina care lumineaza porumbelul. Duhul este reprezentat in chip de porumbel si arata ca a incetat robia pacatului asupra oamenilor si adevereste ca Hristos este Fiul lui Dumnezeu.

Ioan Botezatorul sta pe malul Iordanului in partea dreapta a lui Hristos, cu un picior asezat in urma celuilalt. Cu o expresie de cutremurare, intinde mana dreapta si atinge capul lui Hristos. In unele icoane, Mantuitorul este pictat facand un pas spre Sfantul Ioan Botezatorul si plecand capul sub mana acestuia. Astfel, se doreste sa se arate ca Domnul fiind lipsit de pacat nu avea nevoie de botez. El accepta botezul de bunavoie si din smerenie pentru mantuirea noastra.

Pe partea cealalta a raului Iordan pictat sub forma unei peșteri, se afla ingerii, semn ca cetele ingeresti au fost martore nevazute ale petrecerii in trup a Domnului , dornice sa inteleaga cat mai mult din taina cea din veac ascunsa a Lui Dumnezeu. In textele slujbelor se spune: "Cetele ingeresti s-au umplut de mirare, de frica si de bucurie". (Tropar, glas 7, Ceasul al 9-lea).

Hristos binecuvanteaza apele cu dreapta Sa si le pregateste sa devina apele botezului pe care le sfinteste cu propriul Sau trup. Apa isi schimba semnificatia; in trecut imagine a mortii (potop), in prezent devine izvor de apa vie. Hristos este infatisat intrand in apa ca intr-un mormant. Iordanul are forma unei grote intunecoase - imaginea iconografica a iadului, cuprinzand tot trupul Domnului - chip al inmormantarii, reprodus in Taina Botezului prin cufundarea totala. Aceasta reprezentare ne descopera ca Hristos urmareste prin botezul Sau sa ridice intreg neamul omenesc din pacat si moarte.

Uneori Hristos este infatisat stand in picioare pe doua dale de piatra ce formeaza o cruce sub care se afla serpi cu capetele ridicate. Acest detaliu este inspirat din Psalmul 73, versetul 14, care spune: "Tu ai zdrobit capetele balaurilor din apa". Balaurii il simbolizeaza pe diavol si pe ingerii lui.

In vechile icoane, Hristos este zugravit gol, conform textelor liturghice: "Se dezbraca Cel care a imbracat cerul cu nori" (Canonul praznicului, cantarea a 8-a, Utrenia din ajunul praznicului Botezului). Se dezbraca pentru a imbraca goliciunea neamului omenesc in vesmantul slavei si al nestricaciunii.

In partea inferioara a icoanei, la picioarele Mantuitorului, sunt infatisate adesea, doua personaje - un barbat si o femeie. Femeia este simbolul marii, iar barbatul este simbolul raului. "Marea a vazut si a fugit: Iordanul s-a intors inapoi" (Psalmul 113, 3).

Sursa: CrestinOrtodox.ro

"În Iordan botezându-Te Tu Doamne, închinarea Treimii S-a arătat, că glasul Părintelui a mărturisit ție, fiu iubit pe Tine numindu-Te, și Duhul în chip de porumb a adeverit întărirea Cuvântului. Cel ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule, și lumea ai luminat, slavă Ție". (Troparul Praznicului)
 

Pe aceeaşi temă

06 Ianuarie 2017

Vizualizari: 1711

Voteaza:

Botezul Domnului in iconografie 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE