Romanii din Roma fara biserica


Continua sa persiste tacerea in legatura cu motivatia deciziei de suspendare a serviciului liturgic in cea mai importanta biserica concesionata romanilor din Italia, "Scala Coeli". Mai ales in conditiile in care Siluan, episcop vicar al Italiei, a avut o intrevedere cu abatele manastirii de care apartine Biserica doar cu cateva zile inainte de luarea deciziei. Astfel, necunoasterea adevaratelor ratiuni, insotite de omisiunea unei clarificari din partea ierarhiei, lasa loc amplificarii zvonurilor care de care mai bizare, iscand tensiuni si animozitati in randul comunitatii de enorasi.

Hotararea - cum a precizat abatele manastirii, parintele Jacques Briere, departe de "a constitui un capriciu" fiind determinata de "motive grave", ar fi fost luata "din respect pentru comunitatea romaneasca". Raman insa semnele de intrebare legate de aceste "motive grave" si "presupusele acte infractionale care au avut si urmeaza sa aiba loc" in cadrul comunitatii religioase.

Pierderea dreptului de a celebra slujbele la "Scala Coeli", de catre romani, ar fi cu atat mai trista cu cat, dincolo de faptul ca reprezinta una dintre primele parohii din Peninsula, bucurandu-se de cea mai mare afluenta de credinciosi din Italia, locul detine o incarcatura simbolica si spirituala deosebita. Astfel aici, conform traditiei, a fost martirizat Sfantul Apostol Pavel.

Inalt Preasfintia Sa, Iosif, mitropolit al Bisericii Romane pentru Europa Occidentala si Meridionala, a avut bunavointa de a ne acorda un interviu in legatura cu acest subiect.

Inalt Preasfintia Voastra, va rog sa comentati decizia de inchidere a Bisericii Scala Coeli din Roma.

Pe de o parte, Biserica a fost inchisa pentru probleme legate de manastirea in care ne aflam si de contractul incheiat intre abatie si biserica romaneasca, iar pe de alta parte, din cauza problemelor pe care romanii insisi le creau in zona respectiva.

Am inteles ca scrisoarea abatelui era insotita de o nota a dv. Care era continutul acesteia?

Intr-adevar. Raspundeam si ne exprimam acordul in legatura cu decizia calugarilor de suspendare a slujbelor. Ei fiind proprietarii, nu ne puteam opune inchiderii Bisericii. Nefiind la noi acasa, trebuie sa respectam conditiile celor care ne primesc.

Care este parerea dumneavoastra in legatura cu aceasta decizie?

Ne pare rau. Speram sa se reglementeze cat mai repede aceasta situatie din partea ambelor parti. Eu personal nu m-am bucurat si nici nu ma bucur de aceasta decizie.

Vi se pare plauzibila motivatia deciziei - "din cauza unor presupuse acte infractionale care au avut si vor avea loc"?

Nu am cum sa interpretez altfel. Desigur, motivatia este reala. Deja in luna septembrie anul trecut, cu ocazia unei vizite la Roma, recomandam credinciosilor romani sa fie mai atenti in legatura cu tot ceea ce fac in zona Bisericii pentru a nu ni se inchide biserica temporar.

Inchidere temporara
Credeti intr-adevar ca suspendarea slujirii liturgice in folosul comunitatii romanesti va fi doar "temporara"?

Bineinteles ca va fi doar temporara.

Care sunt aceste "presupuse acte infractionale si care "urmeaza sa aiba loc"?

Nu s-a spus nimic concret. Nu putem face noi investigatii, nu avem mijloacele necesare. Am crezut si credem ceea ce ni se spune. Nu avem alta solutie. Nu am putut obliga cu nimic proprietarii Bisericii respective. Dupa cum nu suntem in masura sa facem presupuneri in legatura cu faptul ca motivatiile sunt adevarate sau nu. Ne-au avertizat verbal pana cand au spus ca nu mai exista alta solutie.

Care era continutul acestor avertismente?

Comportamentul romanilor acolo lasa de dorit, nerespectandu-se si prezenta manastirii romano-catolice. Acordarea de biserici romanilor este evitata deseori din cauza comportamentului defectuos.

"Tensiuni profesionale" intre episcop si parintele paroh
V-ati mai confruntat cu situatii similare in cazul altor biserici in Occident?

Da. Am primit semnale din diverse locuri din Europa. Nu numai de la Roma, ci si din orase din Spania sau alte zone din Italia. In diverse locuri, episcopii romano-catolici nu erau dispusi sa dea biserici romanilor, intrucat anumite comunitati nu erau disciplinate.

In ce masura, in cazul unei comunitati foarte pestrite, "nedisciplinate" cum spuneti dumneavoastra, preotului ii revine obligatia de a face politie in Biserica?

La Roma avem inca trei parohii si inca patru cinci in imediata apropiere a capitalei, dar poate ca preotii, cu ajutorul oamenilor bineinteles, reuseau sa mentina ordinea in interiorul bisericii. La abatia de la "Tre Fontane" era o mare afluenta de persoane, spatiul era prea putin ferit, situat chiar in incinta manastirii, toate aceste elemente favorizand prezenta unui numar foarte mare de masini. Se faceau acolo tot felul de lucruri care nu trebuiau facute.

Enoriasii vorbeau de existenta de luni de zile a unor tensiuni intre parintele Iuvenalie si Inaltpreasfintitul Siluan, episcopul vicar al Italiei.

Nu este adevarat. Daca superiorul cere subordonatului sa fie atent in legatura cu anumite aspecte, o disciplina, sigur ca se pot crea tensiuni. Insa, intr-un asemenea caz, nu se poate vorbi decat de o tensiune profesionala.

Cum intentionati sa actionati pentru redeschiderea bisericii?

Vom redefini pozitia si statutul nostru in acest loc. Nu este o problema foarte grava in acest moment.

Aceasta "redefinire" presupune numirea altui parinte paroh?

Inca nu va putem spune. Sigur, va trebui sa facem un alt contract cu calugarii, nu mi s-a precizat nimic.

Care puncte, mai exact, ale contractului, nu au fost respectate si ce elemente vor fi modificate?

Nu va pot spune. Nu l-am studiat si nici nu ni s-a spus in scris in nota pe care ne-au trimis-o. Va trebui sa stabilim la masa de lucru.

Enoriasii denunta "invidii" si "autoritarisme nejustificate"
In pofida asigurarilor Inaltpreasfintitului Iosif, conform carora nu ar fi existat tensiuni intre parintele paroh si ierarhia Bisericii Ortodoxe din Occident sau ca decizia nu ar avea legatura cu persoana preotului paroh, au existat etape progresive de incercare de inlaturare a acestuia. Astfel, inca din data de 6 octombrie 2005, episcopul vicar al Italiei decidea - multumindu-i insa "de a fi deschis partia slujirii ortodoxe la Roma"-, indepartarea parintelui arhimandrit Ionascu, respectiv parohul de la "Scala Coeli"- fara a considera necesara instiintarea acestuia in scris - din functia de protopop al Italiei Centrale si Meridionale. O luna mai tarziu, intr-un document semnat de mitropolitul Iosif de la Paris, preotului i se comunica "suspendarea din slujirea de preot" din motive de "neoranduiala pe plan administrativ bisericesc". Absenta parintelui la celebrarea slubjei in duminica de dupa hotarare a provocat revolta enoriasilor, care au trimis o nota in atentia Patriarhiei, solicitand mentinerea parintelui lor paroh, denuntand "autoritarisme nejustificate", precum si faptul ca "invidiile si ignorarea realitatilor din partea superiorilor bisericesti amintesc, putand avea ca efect risipirea parohiei". Iata textul notei publicate in Gazeta Romaneasca, ziarul conationalilor nostri din Peninsula (editia 18-24 noiembrie, anul trecut) intr-un articol intitulat "Ambuscada pentru indepartarea parintelui Iuvenalie de la Tre Fontane". "Subsemnatii consilieri si credinciosi ai parohiei <<Sfantul Cassian>> din Roma ne adresam celor care ne-ar putea ajuta in greaua incercare prin care trecem in aceste zile, datorate neincrederii pe care superiorii nostri o manifesta fata de noi. Multi dintre noi ne aflam la Roma de multi ani. Unii dintre noi, fara a avea vreo functie oarecare, suntem fondatorii acestei parohii. Nu ne-ar putea spune nimeni cu cate sacrificii am construit-o, astfel incat astazi sa fie cea mai numeroasa parohie din Occident. Promotorul acestei lucrari si initiatorul majoritatii dintre parohiile romanesti din imprejurimi este parintele nostru Iuvenalie. Aici, la biserica noastra de la Tre Fontane am realizat multe lucruri. (.) In ultimul timp s-au gasit printre noi rau-voitori, care au vorbit despre parintele nostru. Noi cunoastem pe parintele de multi ani si atat de bine, incat astfel de vorbe necuviincioase nu trebuie sa le luam in seama. Si totusi nu se intampla asa, caci "Iude" se gasesc peste tot. Dorim sa va marturisim ca astfel de vorbiri de rau ne ating si pe noi in egala masura. "Bate-voi pastorul si se va risipi turma". Aceasta vorba ar trebui sa fie cat se poate de sugestiva, caci reflecta situatia de la noi".

Claudia STANILA, Roma

.

20 Iunie 2006

Vizualizari: 1738

Voteaza:

Romanii din Roma fara biserica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact