Eroarea calendarului Iulian, indreptarea lui in Apus

Eroarea calendarului Iulian, indreptarea lui in Apus

Calendarul Iulian intocmit de Sosigene, neglija o mica diferenta (de 11 mi­nute si 14-15 secunde pe an), cu care anul civil sau calendaristic era de fapt mai lung decat cel tropic sau astronomic si cu care deci calen­darul ramanea in urma fata de acesta, in fiecare an. Aceasta mica dife­renta, imperceptibila intr-o viata de om, creste cu timpul si devine per­ceptibila in perioade mai mari de timp : in 128 de ani ea se ridica la o zi, in 384, la trei zile, si asa mai departe. Prin urmare, la fiecare 128 ani, anul civil al calendarului Iulian ramanea in urma celui astronomic cu o zi, iar la fiecare 384 ani cu 3 zile. Aceasta diferenta, marindu-se mereu cu timpul, a inceput sa fie observata mai ales datorita serbarii Pastilor, a carui data - variabila de la un an la altul - este legata pe de o parte de un termen solar fix, si anume echinoctiul de primavara, iar pe de alta de o data variabila, si anume luna plina de primavara (sau pascala), adica prima luna plina de dupa echinoctiu. In felul acesta, de ex.

, echinoctiul de primavara, pe care Sosigene il fixase la 24 martie, peste 384 ani (adica pe vremea Sinodului I ecume­nic) ajunsese sa cada la 21 martie. De aceea, dupa 128 ani de la Sinodul I ecumenic echinoctiul real de primavara a cazut la 20 martie al calendarului Iulian, dupa alti 128 ani la 19 martie s.a.m.d.

 

In sec. XVI, diferenta dintre echinoctiul real (astronomic) de pri­mavara si cel ipotetic (21 martie al calendarului iulian) ajunsese la 10 zile, ceea ce facea sa se calculeze gresit si luna pascala, deci si data Pastilor. Aceasta greseala a calendarului iulian, a fost indreptata in Apus, prin reforma "gregoriana" a calendarului, realizata (din initiativa Sinodului din Trident) sub papa Grigore XIII la 1582, cu concursul astronomului italian Luigi Lilio. S-au suprimat mai intai cele 10 zile, cu care anul civil rama­sese in urma celui astronomic, ziua de 5 octombrie 1582 devenind 15 octombrie. Astfel, s-a readus, in 1583, echinoctiul real de primavara la 21 martie, cum era in epoca Sinodului I ecumenic. In al doilea rand, s-a hotarat ca, de acum inainte, dintre anii bisecti seculari (1600, 1700, 1800 etc.) sa ramana bisecti numai cei care se impart exact la patru, iar cei­lalti sa fie socotiti comuni (de 365 zile) ; de ex., 1600 si 2000 vor fi bi­secti, pe cand 1700, 1800 si 1900 raman comuni. Astfel, prin suprimarea, din cand in cand, a zilei a 366-a din anii bisecti, se asigura pentru o peri­oada mai mare de timp (cel putin pentru 3400 de ani) coincidenta anu­lui civil cu cel astronomic.

Indreptarea calendarului prin reforma "gregoriana" a fost aplicata treptat (in cursul secolelor XVI-XVIII), de toate Bisericile si statele catolice si protestante din Apus, calendarul astfel indreptat fiind apoi adoptat chiar de unele state asiatice si africane necrestine, ca Japonia (1873), China (1912), Turcia (1926), Egipt (1928) s.a.

.
Pe aceeaşi temă

20 Iunie 2012

Vizualizari: 48234

Voteaza:

Eroarea calendarului Iulian, indreptarea lui in Apus 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact