La Palatul Patriarhiei a fost lansata Enciclopedia lacasurilor de cult din Bucuresti Mareste imaginea.

Miercuri 22 noiembrie a.c. La Palatul Patriarhiei a fost lansata "Enciclopedia lacasurilor de cult din Bucuresti", aparuta la Editura Universalia. Lucrarea este realizata de arhitectii Lucia Stoica si Neculai Ionescu-Ghinea. Cele doua volume, insumand aproape 1300 de pagini, reprezinta un exceptional instrument de referinta pentru civilizatia Bucurestilor de-a lungul a peste 500 de ani.

Le-am solicitat autorilor cateva informatii despre aceasta enciclopedie la care au lucrat mai multi ani.

Lucia Stoica, arhitect:

"Noi arhitectii, la fel ca multe alte persoane din Bucuresti, am fost indurerati din cauza distrugerilor facute inainte de 1989. Si atunci, intre 1990 si 1995, cativa arhitecti am facut o carte "Biserici osandite de Ceausescu" despre cele 20 de biserici ortodoxe demolate si cele 8 mutate pe roti. Am dorit sa scriem ca sa nu se uite aceste fapte. Cartea a fost publicata in 1995. Dupa aceea ne-au intrebat oamenii de ce nu scriem si despre bisericile existente. Ne-am apucat si am mai scris o carte in anii 1999- 2000, cu aproape acelasi grup de arhitecti, un "Atlas - ghid, istoria si arhitectura lacasurilor de cult" in care erau cuprinse toate lacasurile care existau la data aceea, dar si cele disparute si cele din diverse spitale, din institutii de invatamant. Cartea s-a epuizat in 2000, a mai trecut timp, au inceput sa se construiasca multe alte biserici si am reactualizat si am imbunatatit informatia, aducand-o la alt standard, si a iesit aceasta lucrare "Enciclopedia lacasurilor de cult din Bucuresti", cu toate lacasurile existente la sfarsitul anului 2005".

Neculai Ionescu-Ghinea, arhitect:

" - Ne-am apucat sa facem aceasta enciclopedie care cuprinde, sigur, in primul rand, bisericile existente la care am adaugat capele de spitale, de institutii publice, de penitenciare, de cimitire si dupa aceea am consacrat un volum, volumul 2 al Enciclopediei lacasurilor de cult ale celorlalte 15 culte din Romania, aprobate de Guvern. Din 1995 pana in 2005 tot am alergat pe la diverse locatii de cult, am luat informatii, am facut fotografii, am facut planuri (exista in lucrare si mici planuri ale constructiilor respective) pentru ca in ultimii 150 de ani nu s-au facut documentatii pentru aceste cladiri noi. Deci din 1850 pana in 1990 nu s-au facut studii istorice de arhitectiura asupra acestor constructii. Pana in 1850 mai existau carti despre acest subiect pe care le-am consultat la Arhivele Nationale, la Biblioteca Academiei, la institutii care au putut sa ne ofere cate ceva. Aceasta munca de culegere de date si fotografii, informatii, planuri am facut-o pana in 2005 cand am intalnit o persoana deosebit de activa, pe doamna Doina Uricariu, care ne-a ajutat sa publicam aceasta enciclopedie. Ne-au ajutat financiar si Uniunea Arhitectilor si Ministerul Culturii. E un capitol in istoria orasului Bucuresti, destul de putin cercetat, mai ales ca subiectul nu era unul pe masura regimului care a fost pana in 1989, doar in ghiduri apareau sporadic cele mai importante biserici si manastiri din Bucuresti. Acum sunt 400 de biserici, 300 ortodoxe si 100 ale altor culte. Cam 230 sunt biserici cu parohii, vreo 70 sunt capele de spitale si de alte institutii publice (majoritatea infiintate sau reinfiintate dupa 1990). Eu insumi fac acum o biserica la Spitalul "Alexandru Obregia", e in constructie, am ridicat deja stalpii, Dumnezeu m-a ajutat cu timpul acesta foarte frumos, am reusit sa torn beton. Parintele Radu Ilas, bucovinean de origine, imi spunea ca multor bolnavi le sunt de mare folos slujbele pe care le face, rugaciunile si aplecarea asupra cartilor sfinte.

- Cand va fi gata biserica?

- Termenul e in toamna anului 2007.

- A cui a fost ideea?

- A conducerii spitalului, a profesorului doctor Mihailescu, director adjunct si a preotului iar pe mine m-au rugat sa fac proiectul. L-am facut fara nici un ban, deci benevol. Stam alaturi de muncitori indrumandu-i ca sa iasa ceva bun.

- Ca arhitect ati mai facut planuri si pentru alte biserici?

- Pentru biserici n-am facut din pacate, am facut pentru cladiri civile, am lucrat si in regiunea Galati, cum era pe atunci, apoi am lucrat in Bucuresti in administratie, la Primaria Capitalei.

- Ati lucrat in schimb la aceasta Enciclopedie de exceptie.

- Oh, da. Era un segment in istoria orasului care lipsea, era putin studiat dupa cum am mai spus si credem ca am umplut un gol in istoriografie. Si mai vrem ceva, sa demonstram Occidentului ca romanii au putere de creativitate si sa spunem oamenilor din tara ca arhitectii, inginerii (chiar daca numele lor nu mai apare pe cladiri ca in perioada interbelica), ridica cladiri de cult si isi dau toata osteneala, toata creativitatea lor deoarece cladirile de cult cu decoratiile lor, cu arhitectura lor, cer mai multa fantezie. E adevarat ca in scoala am studiat mai putin lucrul acesta insa ne punem la punct din mers. Fiecare capitol din Enciclopedie care prezinta o biserica sau o sinagoga sau o moschee are un rezumat in limba engleza, facut tot de noi bineinteles si tradus de opt traducatori angajati de Editura Universalia. Deja am primit o nota prin e-mail de la Biblioteca Congresului SUA, afland ca aceasta enciclopedie exista deja la Washington. A fost achizitionata si de catre unele biblioteci mari din Europa, desigur, prin Fondul de carte al Bibliotecii Nationale a Romaniei".

La lansarea "Enciclopediei lacasurilor de cult din Bucuresti" au participat Prea Sfintitul Episcop-Vicar Patriarhal VINCENTIU PLOIESTEANU, preoti ortodocsi dar si reprezentanti ai altor culte din Bucuresti, personalitati ale vietii politice si culturale, un public numeros. Am retinut cateva impresii de la prezentarea acestei lucrari de exceptie.

D-na Doina Uricariu, director general la Editura Universalia:

"Este o sarbatoare a unui monument cultural, aceasta "Enciclopedie a lacasurilor de cult", si nu se petrece prea des in cultura romana un astfel de fenomen in care niste oameni fac lucrarea pe care ar trebui s-o faca unele institutii de profil. In ultimii ani Grupul de Edituri Universalia lucreaza si la New York. Pentru ca am colegi editori si scriitori din Romania care conduc niste edituri foarte bune aici, m-am gandit ca ceea ce pot eu sa fac, traversand Oceanul, este sa lucrez pentru imaginea Romaniei si a valorilor ei. Si am fost atat de fericita cand cei doi arhitecti mi-au adus la editura acest proiect si am decis tot atunci ca el sa apara in limba romana si in limba engleza pentru ca sa existe, in fine, o carte de vizita pentru ceea ce inseamna Romania.

Nu este o intamplare ca aritectura sacra da masura civilizatiei unui popor si a unei tari pentru ca in ea se aduna tot ce este mai bun si mai frumos si mai reprezentativ din valorile unui popor. Nu pentru ca am scos eu aceasta enciclopedie, suntem intr-un spatiu sacru unde smerenia trebnuie sa fie mai mult decat oricand la ea acasa, dar lucrarea e atat de frumoasa, are atat de multa demnitate, iata ca demnitatea ne-o da Biserica. In toate articolele pe care le veti citi despre fiecare biserica in parte (in povestea fiecarei biserici se mentioneaza secolul, ctitorii, darurile, moastele existente, icoanele sfinte facatoare de minuni) este o lectie atat de fireasca, normala de demnitate pe care numai Dumnezeu ne-o da in actele si intreprinderile noastre. In cele doua volume o calitate pe care noi romanii o uitam tot mai mult, atrasi asa de derizoriu, calitatea de a ctitori e atat de prezenta, atat de fireasca incat va spun ca, citind numai povestea bisericii care este in parohia de care apartineti, o sa va simtiti fiecare si mai frumos si mai bun pe dinauntru si mai departe de lucrurile trecatoare. Avem, prin aceasta encilopedie, o carte de vizita a identitatii noastre".

D-l profesor arhitect Sorin Vasilescu:

"Cartea isi are si isi va avea un loc binemeritat. Arhitectura este mediul in care ne petrecem mai mult de 90% din existenta noastra terestra.

Traim intr-un oras care a suferit, cum bine stim, traume ca nici un alt oras in conditii de pace. Suprafata demolata a Bucurestiului este egala cu suprafata Venetiei. De la aceasta data putem intr-un fel sa punem problema nenumaratelor edificii de cult ce au disparut in covarsitoare majoritate, intr-o relatie normala si fireasca cu proportiile ortodoxiei, In tara aceasta au disparut edificii crestin-ortodoxe si, intr-o forma de amar ecumenism, au disparut din celelalte lumi monoteiste nenumarate, din pacate, memorabilele opere de arhitectura. A avea la dispozitie un instrument prin care aceasta forma de memorie sa nu se piarda este un lucru mai mult decat fericit si mai mult decat laudabil".

Fostul presedinte al tarii, d-l Emil Constantinescu:

"Bucurestiul, in ciuda celor peste cinci secole care-i marcheaza existenta, are putine monumente arhitectonice, militare sau administrative in comparatie cu alte capitale ale Europei Occidentale sau Centrale astfel incat, lacasurile de cult sunt nu numai monumente istorice, monumente de arta si lacasuri ale culturii dar reprezinta in acelasi timp repere fundamentale ale identitatii nationale, ale acelor calitati care au facut din Bucuresti un centru de atractie si de raspandire culturala in Europa Centrala si in Balcani. Modul in care au fost realizate aceste doua albume le plaseaza la cel mai inalt nivel al unei viziuni moderne si ecumenice. Vreau sa elogiez atat contributia profesionala cat si daruirea autorilor, a celor care au editat aceasta carte, a celor care au sustinut efortul financiar si bineinteles al ierarhilor, al slujitorilor Bisericii care au pus la dispozitia autorilor un volum atat de important de date, astfel incat, cred ca aceasta Enciclopedie, ea insasi, devine un monument reper care ne ajuta sa sporim prestigiul Bucurestiului, una din cele mai tinere si cele mai noi capitale ale Uniunii Europene".

P.S. Vicentiu Ploiesteanul, Episcop Vicar Patriarhal:

"Aceasta enciclopedie nu este o carte pe care sa te uiti si sa o pui in biblioteca. Am cartea aceasta de cel putin sase luni si inca o am pe masa de lucru, o citesc si o folosesc in activitatea mea. Ca bucurestean am fost bucuros sa aflu lucruri pe care in 52 de ani de viata nu le-am aflat, le-am aflat din aceasta carte, desi de multe ori am trecut pe strazile acelea, am trecut pe la acele lacasuri. Bogatia de informatie, dupa aceea prezentarea tuturor lacasurilor de cult, (Bucurestiul este un oras multiconfesional, si nu din 1990 incoace ci de multe sute de ani) si a lacasurilor de cult ale celorlalte confesiuni arata ca in Romania s-a putut trai impreuna, ca au putut exista relatii fratesti intre foarte diferite culte religioase, atat crestine cat si cele care nu sunt crestine, ca s-a putut convietui si convietuirea aceasta poate sa fie cercetata si poate sa fie vestita si altora. Si iata, convietuirea aceasta de multe sute de ani, a multor culte in Bucuresti, arata cat de subtire este afirmatia celor care spun sau se impotrivesc prezentei icoanelor in scoli, de fapt a prezentei Matuitorului Iisus Hristos in scoala, fiindca de multe sute de ani noi am convietuit ca oameni. Prea putin a contat apartenenta religioasa, ne-am vizitat unii pe altii, chiar eu, in numele Parintelui Patriarh am mers de multe ori la lacasurile de cult ale celorlalte culte crestine, la Templul coral, la Marea Sinagoga, dupa cum reprezentantii celorlalte culte sunt la fel de bineveniti in bisericile noastre. Va spuneam ca aceasta enciclopedie este un instrument de lucru si, sigur, o felicit pe doamna Uricariu care ne-a obisnuit cu niste carti de exceptie. Ma bucur sa va prezint si sa recomand tuturor aceasta enciclopedie a lacasurilor de cult, sa-i felicit pe cei doi autori. Ati avut nevoie de multa putere si multa credinta pentru a da nastere unei asemenea opere. Dumnezeu sa va binecuvanteze si va daruiasca pacea Sa!"

Dorina Zdroba - realizator Radio Romania Actualitati

arh. Lucia Stoicaarh. Lucia Stoica
Nascuta la 24 iunie 1938 in Bucuresti. Licentiata in anul 1960 a Institutului de Arhitectura "Ion Mincu" din Bucuresti. Intre anii 1961-1977 a lucrat in Intreprinderile de Constructii Montaj nr. 3 si nr. 1, la Serviciul Tehnic, pentru organizare santier. Intre anii 1977-1983 a lucrat in Primaria Capitalei la Sectia Tehnica, in Consiliul Tehnico-Economic ocupandu-se cu probleme de avizare a investitiilor.
Intre 1983-1990, a lucrat la Primaria Capitalei la Sectia de Arhitectura si Sistematizare, pentru avizare proiecte de sistematizare. Apoi, la revista "Arhitext Design", ca redactor.
Este coautor al volumelor :
Biserici osandite de Ceausescu, Bucuresti 1977-1989", Editura Anastasia, 1995, in colaborare cu: Lidia Anania, Livia Melinte, Cecilia Luminea, Ana Prosan, Neculai Ionescu-Ghinea.

Istoria si arhitectura lacasurilor de cult din Bucuresti Atlas-Ghid, in 3 volume, scrisa in colaborare cu Neculai Ionescu-Ghinea, Dan D. Ionescu, Petre Iliescu, Cecilia Luminea, Minerva Georgescu.

Este coautoare, alaturi de Neculai Ionescu-Ghinea a celor doua volume ale Enciclopediei lacasurilor de cult din Bucuresti, Editura Universalia Press, Bucuresti, 2005.
A scris articole despre Bisericile rupestre in Capadocia, 1995, despre Biserici demolate, 2004,2005.
Pasionata de fotografie, arh. Lucia Stoica este autoarea fotografiilor ce apar in Enciclopedie, purtand initialele L.S., care ar putea sa apara intr-un volum de sine statator. Arhiva sa fotografica este una de referinta.

arh. Neculai Ionescu- Ghineaarh. Neculai Ionescu-Ghinea
Nascut la 6 iulie 1939 in Piatra Neamt. Licentiat al Institutului de Arhitectura "Ion Mincu" din Bucuresti, in 1962. A lucrat in cadrul Directiei de Sistematizare, Arhitectura si Proiectare a Constructiilor, Galati si Bucuresti, unde a proiectat si coordonat lucrari de constructii civile, industriale si amenajari interioare.
Este coautor al volumelor:
Biserici osandite de Ceausescu, Bucuresti 1977-1989", Editura Anastasia, 1995, in colaborare cu: Lidia Anania, Livia Melinte, Cecilia Luminea, Ana Prosan, Lucia Stoica.
Istoria si arhitectura lacasurilor de cult din Bucuresti Atlas-Ghid, in 3 volume, scrisa in colaborare cu Lucia Stoica, Dan D. Ionescu, Petre Iliescu, Cecilia Luminea, Minerva Georgescu.

A colaborat la numeroase emisiuni de televiziune consacrate arhitecturii intre care Memorialul Bucurestiului in regia d-nei Lucia Hossu- Longin si Piatra si Duh in regia d-nei Anca Filoteanu.
Coautor, impreuna cu arhitect Lucia Stoica la volumele I si II ale Enciclopediei lacasurilor de cult din Bucuresti, Editura Universalia Press, Bucuresti, 2005.

Fotografiile semnate N.I.G. din aceste volume ii apartin. A desenat planurile lacasurilor de cult din Bucuresti si a asigurat contactul direct cu reprezentantii parohiilor si ale tuturor cultelor ce-si desfasoara activitatea in Bucuresti. Este atent la dinamica arhitecturii lacasurilor de cult si la tot ce inseamna ctitorire sub semnul credintei in Dumnezeu.

1 vol 1 - Biserici Ortodoxe 1.1 Cuprins

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.